Predikstolen vs Kebnekaise

Vi funderar på att vandra Predikstolen i sommar men vi funderar på hur utmanande det är. Vi besteg Kebnekaise för ett par år sedan och tyckte då att det egentligen var för jobbigt. Borde ha gjort det med packning under tre dagar istället, men, men. Vi tyckte även att det var läskigt när det blev så brant och utsatt på väg upp på virranvarre.

Predikstolen verkar ju vara en klart kortare tur och lär istället för våra 16h Kebnekaise kanske bara ta 6h för oss, eller vad tror ni?

Men den andra frågan är jag mer rädd för. Hur svår är vandringen? Eller snarare hur läskig är den? Hur brant och utsatt vandrar man?

Tacksam för lite jämförelser från nån som vandrat båda leder.

Aha, jag trodde du menade den i Helags. Den i Norge heter Preikestolen och det finns inte en utan typ en på varje karta över hela landet. Men jag antar att du menar den på nordsidan av Lysefjorden.
Jag har gått båda. Ja det är två helt olika turer. Preikestolen är en halv dagstur och inte många höjdmeter eller km, men keb är ju minst två-tre dgr tur plus vänta på bra väder.
Mitt tips är att gå Preikestolen lite off season eller på en udda tid på dygnet. Det är sjuuukt mkt folk där. Ta Trolltungan i Odda när ni ändå är där i den änden av Norge. Den är mer seriös än Preikestolen, dvs lång dagstur. Odda är byn Edda i Ragnarök serien på nettflix. Se den för fina vyer över Norge.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg