Praktiskt ljus

Jag snickrade ihop en LED-lampa med enkla medel. Jag fick tillräckligt ljus för nattarbete i tält, nödlampa, pannlampa för småpill etc. Det är ju inget halogen-helljus men det är ju inte meningen heller. Min lampa har mkt låg vikt, LÅNG brinntid, laddbar och fuktålighet.

Material:

2 st Blå lysdioder 75-004-24 (3,6 V 0,2 A 2700 mCd)
http://www.elfa.se
2 st reflektorer 75-035-92
http://www.elfa.se
3 st 1,2 V 1350 mA Ni-Mh batterier
http://www.kjell.com
1 rulle självvulkande gummiremsa
http://www.kjell.com

Jag limmade ihop reflektorerna med Liquisole, satte in dioderna och lödade ihop med kabel. Mitt på sladden satte jag en micro-brytare. Batterier, sladd och lampa lödades ihop och packades in i sjävvulkande gummitejp. Tänk på att ta ut anslutning för laddaren.
Hela lampan får plats i fickan, på hjälmen, på kepsen.

vad för laddare?

HAr själv funderat på att bygga en diodlampa, vad kör du med för laddare?
//Nyman

batterier - laddare

Jag använder min vanliga Ni-Cd/Ni-Mh laddare som jag plockat ut ström via extrasladdar. Den ger 10% av batteriernas 1350 mAh i 14 h.

Bättre lysdioder.

Har själv lekt en del med lysdioder.
Men varför har du valt dessa lysdioder?

(2 st Blå lysdioder 75-004-24 (3,6 V 0,2 A 2700 mCd)

De är ju svindyra 62.50/st och inte särskilt starka.
Varför blå? De blå har funnits på marknaden relativt kort tid
och har inte utvecklats lika fullt ut som t.ex. gula och röda.
Fast med gula kan man ju förstås inte leka polisbil i skogen lika bra.

Elfa är dyra, de mycket billigare på http://elektronikkatalogen.ericsson.se
Eller på http://www.farnell.com.

Ex från Farnell:
orange 2 V, 8700 mCd vid 0,02A (6grader) 2,28 SEK + moms

ex från elektronikkatalogen:
Gul 2 V, 7000mCd vid 0,02A 11.70 SEK + moms

Jag brukar dock använda ett 9V batteri och 4 lysdioder seriekopplade.
Lystiden blir teoretiskt ca 20h, men i verkligheten är den mycket mycket längre.
Detta pga att dioden inte fungerar som en glödlampa, med strömmen genom den linjärt propotionell mot spänningen.
En liten minskning i spänningen ger en proportionellt större minskning i ström.
Allså, när batteriet börjar bli dåligt sjunker strömuttaget ganska mycket och batteriet laddas inte ur lika fort. Detta gör att batteriet aldrig verkar ta slut. Man har alltid lite kvar. En del lysdioder är mycket känsliga och ger ljus även vid strömmar på mikroampere.

Är det någon som har bränt en *ROM krets för blinkning av lysdioder?
Jag skulle vilja programmera en som kan efterlikna olika fyrkaraktärer för att användas vid navigeringskurser.

Knåpa på.

//Anders

Tjaa...

Ja varför jag valde dom, tja det var väl för att de var de starkaste jag sett hittils. Nu när du tipsat mig om andra skall jag prova dom. Jag tackar för tipset.

LED-produkter

Om man av någon anlidning vill hålla sig till ELFA saluför dom vita högintensiva lysdioder. Dessa är inte helt gratis, om man inte jämför med de blå förstås. Jag ser överhuvudtaget ingen fördel med att använda blå dioder. För det första är framställningen svår och har sonm tidigare nämnts, inte funnits på maknaden alls tidigare. Skulle det inte det lämpligaste vara röda, med tanke på nattseendet? Men det kanske inte har någon betydelse och att se alla streck på kartan kanske är viktigare...

Angående fyren, den lättaste lösningen vore väl att bygga astabil vippa eller annan typ av oscillator. Regleringen vår väl skötas av en pot.
Vill du göra det svårt för dig och använda en programerbar historia, kanske bara för den sakens skull, skulle jag nog titta på PIC-kretsar. Denna och en drivkrets skull nog räcka för ditt ändamål. Jag har inte programmerat denna typ själv men det skall inte vara så svårt, har jag hört. Billiga är dom i alla fall och dom har en hel släkt.

Ta´t lungt i lödröken
Magnus

svar till Magnus

Fyrar blinkar med olika kombinationer av "blink" och pauser i olika längder
för att man direkt skall kunna se vilken fyr det är. Typ morsebokstäver.
Därför går det inte med en enkel 555:a el liknande.

Tack för tipset om PIC kretsarna! De verkar vara mycket lättanvända och bra och små.
Skall nog använda en sådan. Den kan ju också användas till annat kul tex höjdmätare
när man tröttnat på att leka med lysdoder.

Det röda ljuset är bra för mörkerseendet och perfekt till kartläsning, men det absorberas väldigt bra av de bruna och gröna saker man lyser på i naturen.
Gult ljus reflekteras bättre.

MVH -och tack igen för tipset!

//Anders Gille

Billigare?

Blev intresserad av att bygga en LEDlampa.
Men det måste väl finnas billigare dioder(ska va vita/blåa) än dom som finns på ELFA?

Hur är det med motstånd och sånna grejer? Behövs de?

tacksam för svar../ Johan

ELFA

Som fd anställd (11 år sedan) på nämnda företag så måste det ju påpekas att de sällan är billigast,
åtminstone så länge man inte köper stora kvantiteter.

Fördelen är (var?) att man kan köpa hur lite som helst, vilket inte alltid är fallet med vissa andra firmor. Kommer ihåg en kille som ville ha en resistor i prisklassen 4-500kr. Hos importören var han tvungen att köpa 500st! Iof hade styckepriset blivit något lägre men vart skulle han få tag på de ca 20000kr extra och vad skulle han göra med de övriga 499st?

Har ingen koll på deras sortiment längre men antagligen kan du hitta motsvarande lysdioder billigare på något annat ställe (99% säkert).

Motstånd är onödigt, bara att koppla till batteriet direkt. Oftast tål lysdioderna 2-3 ggr högre spänning än den specificerade, testa! Tanken är att du faktiskt kan få lite "extra" ljusstyrka ifall du använder högre spänning än angiven, nackdelen är att det drar mer ström=tomt batteri snabbare.

/mats

Dyrt

Tack för svaret..

Nån måste väl veta om någon affär som har billigare dioder(blå/vita) än elfa??

Varför använde du två st. reflektorer..?

Lyse.....!!??

Man sitter och tänker på saker som kan utvecklas .
Men, man är inget el snille............
-Kan man byta till lysdiod på en liten ficklampa
med en eller två Lr3 batteri. Oftas är det små
glödlampor med ''två ben '' ( om Ni fattar)
........
H:ar JL

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg