Powebank med 21700 lithium batterier

Polspänningen på de 21700 och 16850 litiumbatterier som hanteras här är 3,7 volt.

Jag är hyfsat övertygad att det inte fungerar med vanliga 1,5 volts AA-batterier. Det finns inget nämnt om det på tillverkarens hemsida -- https://www.xtar.cc/product/XTAR-PB2S-Charger-122.html.
Ja, du har givetvis helt rätt! Jag gjorde fel jämförelse det handlar inte om uppladdningsbara AA-batterier utan om18650.
Då måste man börja seriekoppla AA-batterierna och förutom krånglet så får man ju antingen 3 volt eller också 4,5 volt om man skall försöka använda dom. Ingen särskilt framkomlig väg. Möjligen skulle 3 st AA i serie kunna fungera men då får man litet överspänning och dessutom ca 50 % mera vikt att släpa på.

Min erfarenhet av powerbank från kända tillverkare är att elektroniken ger upp långt före batterier
min senaste av märket Mophi /Appel har fungerat bäst.
Har man tex GPS med möjlighet att sätta i vanliga Alkaliska så är detta ett bra alternativ
Har även provat solcellsladdare i fält i fjällen,det fungerar ej äns bra på sommaren om man ej kan ha den framme hela tiden och ta vara på varje stund med sol.
Den låga temperaturen i fjällen gör att batterier blir mer trögladdade och det krävs att ljuset faller direkt rakt på celler annars försämras verkningsgraden mycket.
Hemma fungerade det perfekt och ev även i varma soliga länder.

GB och trust
Mophi fungerar perfekt fortfarande.
Trust gick sönder och fick en GB på garanti som även den gick sönder i elektroniken

Jag använder en Xtar PB2S och 4 st Samsung 21700 (5000 mAh) och tycker det funkar bra.
Har inte testat noggrant men min känsla är att den med 2*5000 mAh presterar minst lika bra som min gamla powerbank på 10000 mAh. Dessutom finns det många fördelar.
  • * Jag kan variera hur många batterier jag tar med mig.
  • * Totalvikten för 20000 mAh är 360g.
  • * Om någon del går sönder byter jag bara ut den delen, inte en hel powerbank.
  • * Jag kan själv bestämma kvalitén på batterierna.
  • * Det går att använda både skyddade och oskyddade batterier.
  • * Jag har en pannlampa med 18650 batteri som laddas mycket effektivare i Xtar.
H/Per

Jag använder en Xtar PB2S och 4 st Samsung 21700 (5000 mAh) och tycker det funkar bra.
Har inte testat noggrant men min känsla är att den med 2*5000 mAh presterar minst lika bra som min gamla powerbank på 10000 mAh. Dessutom finns det många fördelar.
  • * Jag kan variera hur många batterier jag tar med mig.
  • * Totalvikten för 20000 mAh är 360g.
  • * Om någon del går sönder byter jag bara ut den delen, inte en hel powerbank.
  • * Jag kan själv bestämma kvalitén på batterierna.
  • * Det går att använda både skyddade och oskyddade batterier.
  • * Jag har en pannlampa med 18650 batteri som laddas mycket effektivare i Xtar.
H/Per
Jag kör samma som du👍 som pannlampa har jag ledlenser modell mh10 som använder sig av ett 18650 batteri. Jag har använt det under en vintertur och är mycket nöjd. Tycker om att det går att se hur mycket som är kvar i %.

Jag kör samma som du👍 som pannlampa har jag ledlenser modell mh10 som använder sig av ett 18650 batteri. Jag har använt det under en vintertur och är mycket nöjd. Tycker om att det går att se hur mycket som är kvar i %.
Kul att någon hittat samma lösning som jag. :)
Letade upp den efter min tredje havererade powerbank. Tyckte det kändes så onödigt att kassera hela enheten när kanske bara en cell eller elektroniken slutat funka.
Bra info att det funkar fint i kyla också. Inte testat det själv ännu.

Kul att någon hittat samma lösning som jag. :)
Letade upp den efter min tredje havererade powerbank. Tyckte det kändes så onödigt att kassera hela enheten när kanske bara en cell eller elektroniken slutat funka.
Bra info att det funkar fint i kyla också. Inte testat det själv ännu.
Jag förvarar den i kyla, men när jag laddar gör jag det i värmen i sovsäcken.

Då får vi hoppas att de ej äverladdas och exploderar.
Man bör ej ladda 1865 i rum man sover i eller i utrymningsvägar som en hall tex lika självklart som att ej ladda elbilen i ett garage som är sammanbyggt med bostadshus,att ej köpa CE testade laddare och batterier kan me
2463682733.jpg
2463682733.jpg
dföra brand och explosion.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg