Pot cozy (Alu/Bubbelplast) ?

Bubbelplast som bubbelplast...

Borde man inte lika gärna kunna ta vanlig bubbelplast och klä in i en sån där aluminiumfilt, typ första hjälpen?
 
Tekniskt sett om man skall tillverka en kärlisolator så är det.

1.Närmast kärlet tjockt material med låg densitetet* och därmed låg värmeledning
2.Eventuell alu folie
3.Lite tunnare isolera sikt med material med låg densitet*

Alu folie leder värme bra oavsett det är ren alu eller räddningsfiltsfolie - den är ingen isolator utan en reflektor - med ovan setup så hjälper den till att skicka tebax lite till det tjockare innersiktet.
Den delen som inte reflekteras av alusiktet eller absorberas hjälper det yttre tunna isolerlagret att hålla kvar.

Alu närmast har ingen positiv effekt utan negativ sådan.

Liggunderlag,bubbelplast,frigolit m.m
 
Den blanka alu-ytan är betydligt mer meningsfull som vindskydd/reflektor kring brännarlågan - det blir ett mycket tydligt tillskott av den reflekterade strålningen. Å andra sidan spelar inte värmeisolering så stor roll i det fallet (åtminstone om man inte sysslar med långkok i stora kärl), så man kan lika gärna tillverka sitt vindskydd/reflektor av t ex engångspajform.

För en grytmysare är det precis tvärtom, och man kan därför lika gärna använda en bit gammalt liggunderlag - betydligt mer robust i hanteringen än Thermoreflekt. En sådan grytmysare kan man fritt misshandla som fodral/skrammelskydd till det hoppackade köket, medan man måste vara rätt försiktig med Thermoreflekt.

Att jag var så glad i Thermoreflekt beror bara på att jag ville slå ihop de bägge funktionerna i en enda pryl ;). Viktvinsten blir dock inte imponerande och det finns fördelar med att hålla isär dem, åtminstone så snart man vill laga mat/dryck i fler grytor än en.
 
Tekniskt sett om man skall tillverka en kärlisolator så är det.

1.Närmast kärlet tjockt material med låg densitetet* och därmed låg värmeledning
2.Eventuell alu folie
3.Lite tunnare isolera sikt med material med låg densitet*

Alu folie leder värme bra oavsett det är ren alu eller räddningsfiltsfolie - den är ingen isolator utan en reflektor - med ovan setup så hjälper den till att skicka tebax lite till det tjockare innersiktet.
Den delen som inte reflekteras av alusiktet eller absorberas hjälper det yttre tunna isolerlagret att hålla kvar.

Alu närmast har ingen positiv effekt utan negativ sådan.

Liggunderlag,bubbelplast,frigolit m.m

Men Thermoreflekt är väl bara bubbelplast med aluminiumbeklädnad? Jag har aldrig sett det annat än på bild.

Jag kan inte det där, men jag har i alla fall föreställt mig att det inre alu-skiktets främsta funktion (åtminstone när det används till det här) är att skydda bubbelplasten. Som reflektor förstår jag att det inte fyller någon funktion, men det borde väl inte heller göra så stor skada med tanke på hur liten mängd det är och metallkärlet redan leder värme för fullt.

Yttre lagret är det ju värre med. Om man sätter ett överdrag med låg densitet (fleecemössa kanske) på utsidan av thermoreflekten borde den väl reflektera tillbaks mer än den leder bort?
 
Men Thermoreflekt är väl bara bubbelplast med aluminiumbeklädnad? Jag har aldrig sett det annat än på bild.

Jag kan inte det där, men jag har i alla fall föreställt mig att det inre alu-skiktets främsta funktion (åtminstone när det används till det här) är att skydda bubbelplasten. Som reflektor förstår jag att det inte fyller någon funktion, men det borde väl inte heller göra så stor skada med tanke på hur liten mängd det är och metallkärlet redan leder värme för fullt.

Yttre lagret är det ju värre med. Om man sätter ett överdrag med låg densitet (fleecemössa kanske) på utsidan av thermoreflekten borde den väl reflektera tillbaks mer än den leder bort?

Ja det är smart att lägga nått på utsidan på alufilmen - bättra på med tunn cellplast - mössan är bra och ha på huvet.
 
@ Tetris: vi har visst skrivit förbi varandra, se mitt lilla försök ovan att reda upp förvirringen :)

Okej, nu är jag med. :)

Googlar man saken så verkar ändå Thermoreflekt vara standardmaterialet för vanliga hemmabyggda grytmysare utan smarta Joanna-finesser. Jag har som sagt ingen erfarenhet av det. Är det väldigt lätt, eller har det några andra fördelar?
 
Okej, nu är jag med. :)

Googlar man saken så verkar ändå Thermoreflekt vara standardmaterialet för vanliga hemmabyggda grytmysare utan smarta Joanna-finesser. Jag har som sagt ingen erfarenhet av det. Är det väldigt lätt, eller har det några andra fördelar?
Skillnaden mot skumplast måste vara försumbar nere på de nivåerna, åt vilket håll den än pekar (har ingen aning).
En flamsäker yta (på vad det än må vara) är ju alltid en fördel vid matlagning i en trång absid; den är ju också lite lättare att hålla ren och luktfri, åtminstone innan det blivit alltför mycket småskador på materialet.
Att dubbelanvända det hela som både vindskydd/reflektor och grytmysare är trots allt den stora fördelen, men detta funkar ju bara ihop med markstående brännare och så länge man kokar allt som skall kokas i en enda omgång. Jag åtar mig för tillfället inte att designa en grytmysare, som på ett okomplicerat sätt också skulle fungera som vindskydd till en toppmonterad brännare... ;).
 
Liknande trådar

Liknande trådar