Pot cozy (Alu/Bubbelplast) ?

Är det någon som vet vart man kan köpa aluminium klädd bubbelplast?
Jag hade tänkt att tillverka en pot cozy till min kastrull men har letat i varenda bygghandel efter material, tyvärr så verkar det inte finnas nåt liknande.
Sånt som man fäster på bilens vindruta är endast alu på ena sidan och dessutom väldigt tunnt så det verkar inte vara riktigt det jag söker.
http://youtu.be/kcY5LliSl8c
 
Internet är fantastiskt, jag hittade själv vad jag sökte. Det kanske går att använda som liggunderlag också, ska köpa en rulle och prova.
http://butik.wiedland.se/product_info.php?cPath=77_79_80&products_id=240
Jag gör själv mina grytmysare / vindskydd av Thermoreflekt och har flera gånger tipsat om materialet på Utsidan, t ex här. Funkar väldigt smidigt och effektivt, glöm dock ej att försluta kanterna för hållbarhetens skull (nypa/vika/tejpa med alu-tejp), samt denna lilla varning, om du använder det som vindskydd mycket nära brännaren.
Som liggunderlag är det lite för bulkigt och ömtåligt, tycker jag. Bättre att ta med lite vanlig billig slit-och släng-bubbelplast, om man behöver extraisolering mot snö e.d. Går också sönder, men väger ingenting, håller en tur och kostar en bråkdel.
 
Det verkar som att Thermoreflekt inte finns i några byggvaruhus här där jag bor och att köpa en hel rulle på 6,5 m2 blir en jäkla massa kastrullvärmare och rätt mycket pengar också. 536:- exl moms och frakt är lite häftigt tycker jag...
Det får nog bli nån enklare konstruktion med att fodra en bit liggunderlag med alufolie på insidan och tejpa ihop till en simpel pot cozy. Det kan inte väga många gram eller kosta många kronor att göra. Det är mest för att kolla effekten som jag är lite intresserad, om det funkar så kan det ju vara värt ett försök.
Om det går att koka upp lite ris och färdiglaga på eftervärmen så man slipper att ha en kastrull att småkoka i 15 minuter så sparar man ju massor utav bränsle.
 
Är det någon som vet vart man kan köpa aluminium klädd bubbelplast?
Jag hade tänkt att tillverka en pot cozy till min kastrull men har letat i varenda bygghandel efter material, tyvärr så verkar det inte finnas nåt liknande.
Sånt som man fäster på bilens vindruta är endast alu på ena sidan och dessutom väldigt tunnt så det verkar inte vara riktigt det jag söker.
http://youtu.be/kcY5LliSl8c

Hej,

Testa denna: http://m.clasohlson.com/se/Elementreflektor-Tesa/Pr343041000

/ Martin
 
Det verkar som att Thermoreflekt inte finns i några byggvaruhus här där jag bor och att köpa en hel rulle på 6,5 m2 blir en jäkla massa kastrullvärmare och rätt mycket pengar också. 536:- exl moms och frakt är lite häftigt tycker jag...
Det får nog bli nån enklare konstruktion med att fodra en bit liggunderlag med alufolie på insidan och tejpa ihop till en simpel pot cozy. Det kan inte väga många gram eller kosta många kronor att göra. Det är mest för att kolla effekten som jag är lite intresserad, om det funkar så kan det ju vara värt ett försök.
Om det går att koka upp lite ris och färdiglaga på eftervärmen så man slipper att ha en kastrull att småkoka i 15 minuter så sparar man ju massor utav bränsle.
Synd - jag har fått spillbitar gratis på Beijers i Lund (samt, skall erkännas, någon gång något av de byggen jag å yrkets vägnar ränner runt på). Klart att det blir orimligt dyrt om man skall köpa en hel rulle. Pröva i så fall detta brittiska inköpsställe, där man kan köpa små ark. Väldigt mycket dyrare per kvadratmeter, men kanske åndå rimligt som investeringskostnad i en supereffektiv isolering/värmereflektor.
På höstens bergstur hade jag som vanligt bara egenhändigt torkad mat, både grönsaker och kött. Allt kunde med framgång tillagas genom att uppkok + instänging i en sådan grytmysare under 10 min. jag gjorde inte ens av med en 230 grams gaspatron.
 
Tack för svaren!
Jag slog till på två 50x60 ark från Uk och det blev 145 sek inkl.frakt så snart kan jag tejpa ihop ett par kastrullvärmare och spara bränsle.
Jag funderar på att fixa en värmepåse också och prova att tillaga Knorr Spaghetteria med att slå på kokande vatten direkt i påsen och låta den stå ca: 15 minuter istället för att det skall småkoka 5-7 min på köket. Då har man ju en dubbelportion "påsmat" för under 20:-
Med min Eta kastrull med värmeväxlare och Potcozy så kommer en 230g tub att räcka flera veckor...

/Dennis
 
mmm... Jysk?

Jag har en massa gamla liggunderlag från Jysk som jag kapat till.

¤ En remsa som går runt kastrullen
¤ Två rundlar varav en kan bli botten

Kontaktlim och silvertejp avslutar anrättningen på ett alldeles utmärkt sätt och det är verkligen bra isolering. Pasta eller CousCous blir utmärkt - koka och ställ åt sidan medan du tillreder de "rejäla bitarna" (renen du ströp).

Isolerad

PS. Jag har gjort några... får inte behålla dem... alla vill ha...
 
Jag har också använt gamla liggunderlag, men fick syn på Thermoreflekt på ett bygge för ett par år sedan och fick idén att testa. Upplever den som klart effektivare, samt inte minst brandsäkrare och lättare att hålla ren. Däremot är ytan naturligtvis lite känsligare för skador, så de kan inte misshandlas lika vårdslöst ;).
Lite OT: en enkel "bottenreflektor" gjord av minsta storlekens engångspajform tycker jag har gjort största skillnaden för bränsleförbrukningen. På bilden syns den på ett toppmonterat gaskök (tillsammans med ett upphissningsbart vindskydd), men den gör stor nytta även på marken under ett fristående. Den används vid behov även som ett extra kastrullock.
 

Bilagor

  • 12 088a.jpg
    12 088a.jpg
    98.8 KB · Visningar: 2,347
Många bra tips :)

Jag såg för något år sedan att Jula sålde ett solskydd för bilfönster (i samma storlek som en framruta) för 29 kr om jag minns rätt. Den bestod av tunn bubbelplast med alubeläggning på ena sidan och vägde typ ingenting. Det skulle kanske fungera?
 
Hade vi känt varandra så kunde man ju ha gått ihop och köpt en rulle. blir ju jäkligt mycket med 6m2 själv. på 3 personer skulle det väl bli rätt bra, med lite att experimentera med också.
 
Liknande trådar

Liknande trådar