Positionsformat i gammal GPS 45

Genom en ödets nyck har jag blivit adoptivfar till en Garmin GPS45. Mjukvaran anger att den är från 1994, så helt ung är den nu inte. Funktionen är dock över förväntan och den knallar och går. Dock har jag ett litet problem med positionsformatet.

Med kartdatum valt till "RT 90" så har jag bara UTM, tre olika utländska grids (British, Irish & Swiss) samt några olika nautiska presentationsformer (grader/minuter etc) att välja på. UTM funkar ju rätt bra förutom att det är rätt bökigt att läsa av på paperskartan. RT 90 är ju så mycket enklare med sitt tydliga rutnät.

Manualen har vid det här laget förmodligen flutit ut i havet via en afrikansk flod, så jag har inte en susning om det ens är möjligt att få den visning jag önskar. Nån som har erfarenheter och kan hjälpa till?
/Rilleman

edit; Problemet är alltså att jag inte får just RT90-koordinater utan enligt UTM-systemet. Nyligen nedladdade manualen (tack Garmin! :) var inte till mycket hjälp.
[Ändrat av Tumbleweed 2007-06-27 kl 22:27]

I min broschyr för Garmin GPS 45 står det

Inkluderar Lat/lon, UTM, Irländska, Schweiziska, Svenska och tyska landkoordinater.

Finns det svenska koordinater så bör det heta ”swedish grid”

Per Brune

Tack för hjälpen. Det verkar som att det faktiskt inte finns stöd för visning av RT90 trots allt. Kanske dags att uppgradera till en Vista HCx? ;-)
/RJ

Med RT90 valt finns följande positionsformat att välja:

UTM/UPS
British Grid
Irish Grid
Swiss Grid
hddd.ddddd
hddd.mm.mmm
hddd.mm.ss.s

Inget av ovanstående verkar ge korrekt RT90... Mjukvara v2.24 från 1994. Gammalt som gatan. ;-)
/RJ

du har en av dom första versionerna men det finns säkert uppdatering av firmware någonstans. av outgrundlig anledning hade inte Garmin det på sin supportsida.
Sök på GPS-sidor så kanske du hittar något nyare. Om du behöver en sladd så har jag säkert sånt i någon låda.

gundj; sa:
du har en av dom första versionerna men det finns säkert uppdatering av firmware någonstans. av outgrundlig anledning hade inte Garmin det på sin supportsida.
Sök på GPS-sidor så kanske du hittar något nyare. Om du behöver en sladd så har jag säkert sånt i någon låda.

Det är inte säkert att det går att uppgradera programvaran (firmware) i en så gammal GPS. Dom (Garmin) hade nog inte EEPROM (elektriskt raderbara minnen) i början.

När jag frågade dom på Sportmanship om att uppgradera firmware när jag hade min första GPS (en GPS II), så tyckte dom att jag var en konstig prick och förslog att jag skulle köpa en ny GPS i stället. Detta med EEPROM trodde han på Sportmanship inte på.
Citat ”Det kommer aldrig att bli så att användaren kan uppgradera programvaran i GPSen”

Här är länken till uppgraderingar, och de äldsta Garmin modellerna som jag kommer ihåg GPS II, 38 och 45 finns inte med i listan (vad jag kan se)
http://www8.garmin.com/support/blosp.jsp

Fråga till Richard Jonsson: om du ställer in WGS84, vilka visningsformat finns det då?

Per Brune

45XL finns inte heller med, och det vet jag med säkerhet att jga har uppdaterat flera, vill gärna minnas att jag gjort så med 38 o 40 oxå, men det är inte helt säkert.
Tyvärr har jag inte kvar alla gamla filer längre, trodde inte de skulle fterfrågas :)

Slå mig gärna om du tror att jag tror att du är en idiot, men går det att rulla eller "scrolla" i listan? Visas hela? Jag har absolut för mig att jag kört RT90 på en GPS45 (XL eller inte???) men det kan ju varit nyare programvara :)

Annars, kan du köra "user grid" och ta transformationen från Lantmäteriets webb. Har aldrig gjort det själv så jag kan inte bistå med praktiska råd.

pery; sa:
Slå mig gärna om du tror att jag tror att du är en idiot, men går det att rulla eller "scrolla" i listan? Visas hela? Jag har absolut för mig att jag kört RT90 på en GPS45 (XL eller inte???) men det kan ju varit nyare programvara :)

Annars, kan du köra "user grid" och ta transformationen från Lantmäteriets webb. Har aldrig gjort det själv så jag kan inte bistå med praktiska råd.
Enligt manualen som någon länkade till finns varken Swedish grid eller User grid. De två möjligheter som finns är lat/long eller UTM. Båda finns markerade på Terrängkartan, men med mycket grovmaskigare nät än Rikets nät. UTM anges dessutom bara i kanten och med kryss var 10:e km i kartbilden. Om man använder något av dem måste man se till att ställa in rätt kartdatum. Tidigare angavs lat/long i RT90, men numera är det Sweref99, d.v.s. i praktiken WGS84. Vilket som gäller står i nedtill till höger på kartbladet. UTM-nätet var förr givet i kartdatum ED50. Hur det är nu vet jag inte, men även det står på kartbladet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lortopalt Positionsformat Garmin. Navigering 2
bengtk Vilket positionsformat och kartreferenssystem? Navigering 12
Ka-Ka RT90 & Rikets nät som positionsformat? Navigering 3
Wengen Positionsformat och kartreferenssystem Navigering 4
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
tbergman Samisk vs. gammal stavning Navigering 6
PR Gammal karta, MapSource stängs ner Navigering 13
niking En gammal lärobok i geodetisk mätning Navigering 1
chuck CN NT+ v8 Gammal? Navigering 18
Roni Kalibrera gammal karta Navigering 6
apersson850 Hur gammal är Friluftskartan? Navigering 24
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg