Portugalcykling

jag skulle vilja cykla i södra delen har någon tips om campingplatser .cykelvägar eller inte .hyrcykelmöjligheter nära någon flygplats plus andra bra tips
hälsningar kul på cykel

Hej

Jag och frugan tog vår tandem på flyget till Lissabon i mitten av juni-01. Vi cyklade i södra delen, Alentejo och även norr om Lissabon.
Tyvärr var det varmare än förväntat i Alentejo, skulle rekommendera att cykla där mars-maj och mitten av september fram till november. Observera att det här gäller inåt landet, speciellt mot spanska gränsen, där det var MYCKET hett. Däremot vid kusten var det behaglig cykeltemperatur.

Några cykelvägar såg vi inte till men det var lite eller ingen trafik på mindre vägar innåt landet. Men kvaliten på vägarna var dålig. Rekommenderar 26"x1,5" däck eller 700x35.

Färden ut från Lissabon ner till Setubal (mycket trevlig stad med kanonfisk och skaldjur på restaurang) var en pärs, portugiser kör tyvärr väldigt vårdslöst. Har cyklat i Italien och det var ingenting i jämförelse.

MEN vilka trevliga människor portugiser är, utanför bilen, lågmälda i sitt sätt att vara och med en vilja att även på landet försöka med engelska (kan tyvärr ingen portugisiska). Vi bodde mycket bra för en billig penning på små pensionat och åt ofta väldigt bra. Det blev verkligen en av våra favoritländer. Tältplatser såg vi en del av så jag tror det går bra med tält. Vi använde Lonely Planets guide, för oss var den väldigt praktiskt, då man på förhand kunde känna till logi och matställen och slapp att lägga tid på att hitta bra ställen.

Rekommenderar varmt Portugal, men undvik juli-augusti och Alentejo (=södra Portugal) juni-augusti då det är på tok för varmt.
Och skaffa dig en bra karta så att du kan undvika de hårdtrafikerade större vägarna.

Vi åker varjefall gärna dit igen men då får det bli på våren eller hösten.

2004 är det fotbolls-EM där, kan tänka mig att allt är dyrare då.

tack för dina erfarenheter vad kostade det att ta med sig tandem på flyget och var det mkt backar frugan gilar int lång motlut, det var lit ur den synpungten jag funderade på algarvekusten hälsis

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg