Portabel GPS för båt i S:t Annas skärgård

Jag undersökte möjligheten att navigera bland grynnor med hjälkp av ortofoton och gav upp, omöjligt att bedöma djup. Vanliga sjökort är bättre. Jag håller med om att Hydrographicas sjökort är bäst vilket skulle tala för en handdator. Men i så fall ska det vara en vattentät handdator med VGA skärm som är lätt att hantera medan man håller i snurran. Sådana finns men kostar ca 15 tkr så vitt jag vet. Viktiga faktorer är vidare hur snabbt det går att rita om skärmen vid zoomning och vid förflyttnig av markören bortom egen position.

Ett problem med Navionicskorten ska dock redovisas och det är att de använder de internationella sjökortssymbolerna för undervattenssten och bränning. De är tyvärr alltför lika. Jag har diskuterat det med Navship, de har haft det uppe med Navionics men det blir ingen särbehandling av svenska vatten. Så inför eventuellt köp bör man kolla hur man ställer sig till skärmbilden i detta avseende. Trots denna nackdel föredrar jag ändå RC400 framför BSB-kort på handdator i vattentätt fordral, även om jag har ett utmärekt sådant köpt från Tyskland. För övrigt hade jag kanske lutat mer åt BSB om Soltek direkt på butikssidan redovisat vilket års utgåva som säljs. Det ska inte behöva vara information som kunden ska se sig nödd att hemställa att informeras enskilt om.

Vad jag egentligen vill predika är att olika verktyg är bra för olika ändamål. Att navigera på land är inte samma sak som att navigera till sjöss. En del som har en luftpistol kommer att hävda att den är utmärkt också för att göra hål i ett papper som ska in i en pärm, medan jag tycker att ett hålslag är bättre.

Hej!

Jag navigerar sommartid med min styrpulpetare i St:Anna skärgård med en Magellan Meridian Marine monterad med en RAM-hållare och ett BlueNav kit baserat på Navionics sjökort. Det fungerar utmärkt men det finns för- och nackdelar.

Flytande/vattenskyddad GPS-mottagare. Det är obegripligt att inte alla handhållna flyter!
Ett local-kort täcker Studsvik-Flatvarp så St:Anna är mitt i kortområdet.
RAM-hållaren tar man in efter användandet. Man har bara en fästkula fast monterat i båten. Det kan fungera med en knopp till en kökslucka om man hittar en lämplig storlek i ett bra material.
Bra överenstämmelse mellan papperskort och BlueNav-kortet.
Batteritiden är tillräcklig för en dagstur.

Man får ingen överblick med en handburen mottagare. Å andra sidan åker man inte ut på sjön utan papperskort och kompass!
Det verkar som om Magellan fasar ut local-korten mot ett större format vilket säkert blir dyrare!
Svartvit mottagare.
Det finns stenar som inte syns på kortet som jag kan köra på med min båt! Å andra sidan finns de inte på båtsportkortet heller!

Dessutom, en Meridian Marine är dyrare än Gold-modellen men är identisk inuti!

/Urban

LÅna mottagare som du eventuellt är intresserad av, begär att få ta med dem utomhus, gärna i lätt molnigt väder och kontrollera att skärmen är så bra som du önskar, både vid direkt infallande ljus och då skärmen är i skugga. Bäst är naturligtvis att jämföra fler modeller samtidigt. De i butiken har i praktiken sällan gjort ett sådan test, i bästa fall är de intresserade.

Steg två: Skärmen syns men är det lätt att hantera mottagaren i båt? All använding av penna som för handdator betraktar jag som utesluten. Ändå måste det gå att förskjuta kartbilden så att man kan se ett område som ligger i kursriktningen - och sedan snabbt tillbaka.

Är skärmen så stor att du får en hygglig överblick även i inzoomat läge? Behöver du zooma ut kommer ofta symbolerna för sten under vatten och bränningar att bilda en gröt (snöstorm på Navionics, majssallad på Garmin, Magellan vet ej).

Stämmer symbolerna för sjömärken någorlunda med det vanliga sjökortets?

Är det lätt att lägga upp en rutt?

jonasolof; sa:
Är skärmen så stor att du får en hygglig överblick även i inzoomat läge? Behöver du zooma ut kommer ofta symbolerna för sten under vatten och bränningar att bilda en gröt (snöstorm på Navionics, majssallad på Garmin, Magellan vet ej).

Vad gäller Magellan Meridian o BlueNav så försvinner bl.a. djupkurvorna när du zoomar ut en bit medan kryssen för bränningar finns kvar. Jag använder två-tre zoomlägen beroende på hur fort jag kör och har alltid sjökortet uppe för att få god överblick. Undantaget är om jag är 100% säker på var jag är då jag kan köra med papperskortet i stuvfacket.

Det mest utzoomade läget där djupkurvorna syns har en skala där jag har ca 250 meter på var sida om båten och ca 400-450 meter framförhållning. Kör jag sakta zoomar jag in ett snäpp där jag har hälften av synfältet kvar.

/Urban

Navionics behåller tre- och sexmeterskurvorna även om man zoomar ut rätt många steg (skärmens höjd motsvarar en till två km om jag minns rätt, har den på landet), men symbolerna för grund kan gröta ihop sig om de ligger tätt.

Hej Jonas

Jag tycker som du och jag använder också hålslag om jag skall ta hål i papper som skall in i pärmen, så där är vi helt överens.

Läs gärna artikeln "Är digitala sjökort bättre än papperssjökort?" skriven av Lars Granath och publicerad i Båtliv nr. 1 från 2005. Nedladdningsbar i pdf-format.

http://www.hmtnordic.se/Granath_artikel.pdf

Mvh
Göran

Hej Jonas

Tack för dina påpekanden om att visa uppgraderingen av Solteknik HB:s BSB sjökort.

Vi kommer i årets version (2006) att visa uppgraderingsstatus på hemsidan. Nytt är också att Du som kund kommer att kunna ladda hem uppgraderingarna gratis efter hand som korten kommer i uppgraderad version under det kalenderår som CD skivan är köpt. Detta innebär att du som användare skall hela tiden ha tillgång till den senaste versionen.
t.ex. Köper Du en CD skiva för ett område i januari och det kommer en ny version i mars och juni så tankar du hem dessa båda versioner gratis.

Mvh
Göran

Hej Göran,

Jag läste artikeln med stort intresse redan när den kom i tidningen. Den är värd att läsa igen, skrämmande för den som litar på sjökort.

I mina egna hemmavatten var det i och för sig min farmors bror Carl Sundholm som var chef för lotsningen och sjömätningen för hundra år sedan, en sträng och noggrann man som jag inte tilltror några misstag...hittills har jag inte heller noterat några. För övrigt täcker pixlarna som anger ett grund på en digital karta "osäkerhetsområdet" också i kraftigt inzoomat läge försåvitt grundet inte utmärkts på fel plats, vilket alltså artikeln visar förekommer.

Om Hydrographica sjökarterat ett område där jag verkligen vill ge mig in bland grynnorna för att åka på känn skulle jag nog ta med mig en handdator som kan visa det sjökortet kontinuerligt inzoomat - men jag skulle fortfarande inte använda handdatorn som förstahandsmedel för att ta mig mellan olika områden eftersom det är smidigare att lägga upp rutter och följa dem på en marin GPSplotter.

Drömmen vore naturligtvis en marin plotter som kan visa både vektorformat och raster. Någon sådan finns inte mig veterligen och det tar emot att köpa en ruggad WinCE PDA.

Tack för infon om BSB-kort. Välkommet!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulfhe Portabel båt för GPS i S:t Annas skärgård Navigering 2
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 158
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg