falsk trygghet är det ju inte
Jag vet inte om verkligen kan säga att en ponybottle ger falsk trygghet. Den ger ju helt klart nog med luft för att göra en normal uppstigning för en sportdykare. Det är klart att om du ängnar dig åt mer avancerad dykning såsom penetrering av vrak osv. har den ju på tok för lite luft. Men för en "vanlig" sportdykare tycker jag den funkar bra.
Parkamratskoll och att alltid se till att man inte får slut på luft i tanken ser jag som självklart. En ponybottle är ju inte en parkamrat utan som sagt ett komplement som gör dykningen ytterligare lite säkrare.
Men som alltid så gäller det ju att man tränar på ny utrustning och lär sig hantera den på rätt sätt, både rent praktiskt och i hjärnan.
Fördelen med spare air, tycker jag, är att den inte sitter ihop med övrig utrustning som andra typer av ponybottles.
Nackdelen med det mycket begränsade luftförrådet ska man tänka igenom så man inser hur den är tänkt att användas.
Hur som helst det finns nog lika många teorier om säkerhet som det finns dykare och för vissa kan kanske en mojäng stjälpa mer än hjälpa. Det är ju en ytterligare pryl att hantera och för en ovan dykare så kan nog manometer, tid, djup och avvägning vara nog så mycket att tänka på.