Och minst lika tydligt visar den att man ska veta vad man gor och vara rutinerad men ocksa klattra med en partner som man kanner, inte hyra in en.
Eller tre för den delen...
Hela historien är tokig, helt sanslöst egentligen med tanke på ryktet sherpas i allmänhet har i bergen och det har helt klart chockat mer än en sherpa. Än märkligare blir det när man sen börjar följa reaktionerna här borta i Storbritannien och hur mycket skit Anselm har fått för det. Han är ganska upprörd över Nick Bullocks
inlägg och det kan jag helt klart förstå. Varken han eller jag kan förstå snobberiet, inget antal skotska VIII kommer hjälpa en när man är blind, halvägs in i koma och ens sherpas överger en.
Det hela var inte en kommersiell expedition utan ett löst band folk som delade ett tillstånd med Mingma Sherpa så han kunde klättra sitt 14e 8000m berg, supporten bestod av mat i BC och tält på vägen upp, resten bar han och Ted som han klättrade med. Ted är för övrigt rejält erfaren han med och har designat syrgassystemet dom använde (topout). Att Anselm skulle använda sina bestigningar för en mediekarriär är rätt skrattretande när man känner honom, han har inte direkt en TV personlighet om man säger så.
Cleo var inte guidad i den traditionella meningen och med tanke på att hon ska ha klättrat fyra stycken 8000m berg så har hon ju mer höghöjdserfarenhet än Bullock. Dessutom är faran för tre sherpas från ~7000m ganska liten medan dom hjälper henne ner till en höjd där hon kan bli räddad från. Sen om hon borde ha åkt dit under de premisserna hon gjorde (tre personliga sherpas, 4l/Min O2 etc) kan man ju ha betänkligheter men Anselm och Ted har definitivt tillräckligt med erfarenhet (han har mer än vad som står på hemsidan) och framförallt tjockare pannben än någon annan jag träffat vilket väl trots allt måste vara en av de viktigaste egenskaperna på ett 8000m berg.
Som sammanfattning sitter Anselm med förfrusna tår och undrar lite besviket vad det blivit av världen. Han var åtminstone glad att vara hemma igår när jag träffade honom som tur är.