Polyuretan?

Har en gammal ryggsäck (Haglöfs climber 35) som har fungerat helt utmärkt i flera år nu med ett undantag. Polyuretanbeläggningen (eller liknande) har släppt till följd att allt i säcken blir blött om det regnar det minsta. Kan man lägga på nytt lager? Var köper man det?

Mvh
Ulf

Impregnera mera!

Det är flera år sedan beläggningen på insidan av min climber gav upp. Säcken är använd mer eller mindre dagligen i närmare 10 år nu. Jag tror inte att det går att ersätta beläggningen på insidan av snölåset (det är den vi talar om va?) och jag tror inte heller att det är polyuretan. Men mitt tipps är att köpa Imprenex grovimpregnering (just för säckar) och köra en rejäl omgång. Det kostar dig inte mycket och det håller nog ett par turer (inte för konstant regn i flera veckor kanske men ändå).

Tack!

Tack för tipset, har provat med vanlig impregnering, bet inge vidare. Skall prova ditt tips men annars lutar det nog åt att köpa en ny...

mvh
Ulf

Impregnering

Dunk för tält mm (Hedins) i hink enligt spädningsreglerna, torka.
Packa i pastsäck inne i ryggsäcken, själv sliter jag ut ett regnskydd om året....även till små säckar..

Även jag har en climber 35l säck som använts i många år där impregneringen har släppt i snölåset (jag tog för givet att det var det du menade) istället för att lägga på ny så pratade o tjatade jag till mig en bit tyg av haglöfs som jag sedan sydde dit utan några större besvär. Men det är klart att det är smidigare att bara lägga på ny impr men jag tvivlar på att resultatet blir bättre.

Snölås...

Jo, det började med snölåset, beläggningen eller impregneringen släppte helt från tyget. Efter det gick även resten av säcken samma väg. Att få denna säck vattentät (nästan..) igen verkar vara svårt, blir att köra med plastsäck i säcken, eller köpa en ny.

Det finns saker som funkar

Grovimpregnering mm har jag testat, det funkar inte så bra. Vad som däremot funkar utmärkt är Poly-coat från Aquaseal. Har tyvärr inte sett någon som säljer det i Sverige. Det är som en lack man stryker på. Tätade ett tältgolv där all silikon var borta, det blev helt tätt!! Finns att beställa på http://www.globetrotter.de nr: ma-08-001 Ganska dyrt, ca 50 Mark.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg