Jaktmotståndarskrönor och killgissningar i bästa smutskastakampanjstil som man inte får några svar på
om man ber om någon som helst vedertagen statistik i ämnet.
Nejdå, jag är absolut inte någon jaktmotståndare - snarare väldigt tvärt om. Men då talar vi om legal jakt.
I den här tråden uppfattade jag det som att vi diskuterade illegal jakt - som polisen skulle försöka komma
åt genom att använda sina kameradrönare även för detta ändamål.
Och eftersom jag intresserat följer artiklar om utrustning för brittisk långhållsjakt på vad de där uppfattar som
jaktbara skadedjur - som kaniner - så är jag rätt inläst på vad vi i Sverige skulle betrakta som en mindre etiskt
organiserad jakt. Men en fullt gångbar teknik - om det är illegal avskjutning av fredade rovdjur som avses - och
då talar vi naturligtvis inte normaljägarens gamla 6,5:a, 308 eller xxx. De är inte tillnärmelsevis tillräckligt exakta
för långhållsskytte. Och övrig utrustning betraktas nog som gränsande till
ojust eller kanske till och med
otillåten
här. Självjusterande laserstyrda sikten med inbyggd Ballistic Coefficient Input och Shooting Solution Calculation
- med hänsyn till alla aktuella miljödata... Helt automatiskt alltihop - bara att hålla riktmedlet (Hm, hårkorset förr
i tiden) mitt i målet - så träffar du garanterat inom den rätt stora målarean ett svenskt rovdjur utgör.
Och då är vi ändå inte inne på området mörkerskytte med IR eller restljusförstärkare...
(Själv begränsar jag mig till laglig träffbildsjakt - från 300-metersvallen med en 78 år gammal kortpipig m/38
och får jag några träffbilder under 1 mill / 3½ MOA gör det mig överlycklig för den dagen.)
... Jakt fungerar som så att man måste följa gällande lagar och regler,
det är inte bara att gå ut och skjuta om du nu trodde det.
Det är det nog ingen av oss som tror - åtminstone jag avhandlade
illegal jakt
som absolut inte frågar någon myndighet om lov före eldöppnandet...
... här ser man ett diagram över hur ersättningarna har ökat sedan 1970.
Ha, ett klassiskt exempel på vad Mark Twain ansåg om statistik. (Hela Twain-citatet lyder "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.") I det där diagrammet har inte penningvärdesförsämringen under de 50 åren lagts in, det visar årlig utbetalning i löpande penningvärde. Jag undrar hur det hade sett ut om den lilla söta värde-justerande kurvan också hade tagits med? Sannolikt så hade tillväxten varit mycket flackare (dvs inte sett så dramatisk ut) och bättre speglat den sanna rovdjursskade-ersättningen. Men det hade kanske inte varit ett stöd i vad författaren, mångårig på Naturvårdsverket om jag förstod det rätt, ville anföra.
Nåväl, detta har inget alls att göra med bekämpning av tjuvjakt - så åter till den anser jag. Och all framgång önskas polisen i bekämpningen av illegal jakt - oberoende om det gäller rovdjur eller tamboskap. Eller vanligt folk som lokalt klämmer till med en Runar...
/Odd