Polisen jagar brottsling i fjällen

Haha..

Finns massa skumt sådant folk där ute i alla former

Finns fall där folk bloggat om att vara ute i skogen i ett år i sträck i ett öde område och då har FBI undrat varför dom inte vet om det.FBI måste veta allt...
Då har FBI tittat lite nogrannare på bloggaren och funnit att han hittat på allt , köpt massa skit och tält på nätet och sagt att han är ute hela tiden men idioten har suttit i en lägenhet i Seatlle.

Dom kunde se på ip adresser att idioten satt hemma och skicka bilder på äventyr i skogen..300km ifrån..

Suck

Undrar hur han klarar sig utan internet/smartphone? Kopplar han upp sig märks det ju via basstationerna förmodar jag. Kan inte vara jättmånga samtal från områdena med ödestugor så här års, eller?

Mm, det har du nog rätt i men det är inga uppgifter som polisen får ta del av som följd av ett sommarstugeinbrott... krävs lite mer på påföljdssidan för ett sånt beslut

Det är väl tur det, annars så skulle Yogi Bear och Harry Haffa begära tillgång till våra mobilspår för allt möjligt
- inklusive fortkörning...

Så länge de inte löser långt över 80-90% av lägenhets-/villa-inbrotten utan ägnar sin tid åt att få upp sin statistik genom att bötfälla vanliga privatbilister för att få upp sin 'pinn'-statistik så, nej jag gillar inte dagens svenska polis. Den är så felprioriterande den kan bli, sett ur ett vanligt medborgarperspektiv.

Att bötfälla bilister som kört blott 1 km/h över felkällebufferten är tydligen mycket populärare hos polisledningen än att punktmarkera, fånga, lagföra och långtidseliminera de skitstövlar som begår brott direkt mot vanliga medborgare och deras hem. Obegriplig prioriteringsordning...
/Odd

Så länge de inte löser långt över 80-90% av lägenhets-/villa-inbrotten utan ägnar sin tid åt att få upp sin statistik genom att bötfälla vanliga privatbilister för att få upp sin 'pinn'-statistik så, nej jag gillar inte dagens svenska polis. Den är så felprioriterande den kan bli, sett ur ett vanligt medborgarperspektiv.

Att bötfälla bilister som kört blott 1 km/h över felkällebufferten är tydligen mycket populärare hos polisledningen än att punktmarkera, fånga, lagföra och långtidseliminera de skitstövlar som begår brott direkt mot vanliga medborgare och deras hem. Obegriplig prioriteringsordning...
/Odd

Med tanke på att följderna om du kör för fort och krockar är betydligt allvarligare än ett inbrott så tycker jag det är en otroligt vettig prioritering. Om de så bara kan få nån att sänka hastigheten så är det värt det. Betydligt fler som omkommer i trafiken än under ett inbrott...

/Odd

På vilka grunder hävdar du att polisen skulle ha en sämre arbetsmoral och en sämre yrkesmoral än andra yrkesgrupper? De prioriteringar som vår Polismyndighet gör, är styrda DIREKT av våra folkvalda! Att vår poliskår lyder de civila myndigheterna är något vi ska vara stolta över. I många andra länder struntar poliskårerna fullständigt i vad de folkvalda tycker och i en del andra länder så styr polisen de folkvalda! Jag skulle inte vilja byta bort den svenska poliskåren mot någon annan. Inbrott har alltid varit nedprioriterade i förhållande till många andra brott och kommer nog alltid att vara det. Jag har aldrig hört talas om någon poliskår som prioriterar inbrott före våldsbrott t. ex.

/Odd

På vilket sätt skulle detta exempel där polisen vill ta fast den som bryter sig in i stugor tyda på att man inte prioriterar detta?

Jag fick en fråga om jag inte gillar poliser
- och jag svarade då att jag inte har förtroende den nuvarande svenska polisen.

Varför har jag förlorat förtroendet för dem? Jag ska förtydliga med två personligen upplevda exempel:

En brett flinande pinnjagande trafikpolis som frågade mig (på väg hem vid 07-tiden efter ett jobbigt nattskift) "Hur fort tror du att du körde?" Jag svarade ärligt "Säkert över 59 eftersom du brydde dig om att stoppa mig." Och då kom det som sköt förtroendet fullständigt i sank: Ännu mer flinande och frustande: "Neeej, feemtiseex..." Varpå han överlät åt en ännu yngre underhuggare att skriva ut böterna. Den killen mumlade då: "Jadu, det är inte jag som bestämmer här som du förstår..." Böterna i sig hade/har jag inget emot, det var det uppenbara hånet och flinet som gjorde att jag förlorade förtroendet för polisen. Om man har den inställningen och det uppträdandet mot sina kunder så är i mina ögon uppenbarligen något rejält fel inom kåren. Sannolikt långt högre upp i hierarkin.

Och ännu nu, många år efteråt, så har de fortfarande inte tagit någon för inbrottet i grannvillan - det avskrevs på brist av uppslag eller vad det hette. "Försäkringsbolaget skulle ju ändå ersätta det som försvunnit..."
- Hur ersätter man t.ex. mormors vigselring, eller vad det nu är för affektionsvärdessaker som försvinner? Och! Något sökande efter DNA-spår gjordes tydligen aldrig där... Så jag upprepar: Om man har den inställningen och det uppträdandet mot sina kunder så är i mina ögon uppenbarligen något rejält fel inom kåren. Sannolikt långt högre upp i hierarkin.

Så hur prioriterar dom så och varför?! Pensionärer och vanliga löntagare som drabbas av inbrott möter föga förstående, långtida rädsla och olust - och snabbt avskrivna utredningar. Istället för att sätta såna brott som direkt drabbar enskilda medborgare högst upp på dagordningen ägnar man sig åt "pinnjakt".

Ni får gärna ha annan uppfattning,
men den där nissen från Trafikenheten i Uppsala (parat med den urdåliga uppklarandeprocenten för bostadsinbrott) förstörde mitt förtroende.

Och precis som ni så hoppas jag innerligt att den där flumtomten som bryter sig in i stugor uppe i Norrland snarast grips, lagförs och sedan långtidselimineras från närvaro bland oss normala strävsamma medborgare. Naturligtvis! Det var ju det jag försökte få fram - att inbrott hos enskilda ska prioriteras upp, långt högre än att ligga i bakhåll med laserpistolen (bakom en stor vägskylt och utan varselväst i mitt fall) för vanliga bilister.

YMMV
/Odd

Trafikpolisen suger åt sig all avkommor av incestbröllop - haha. - hette han Hamren? (Googla sen , Hamren,Polis) rätt känt exemplar som förutom att sätta dit alla , kräver ombesikting av nya bilar och stoppar målade radiobilar med kollegor.Kollar med LKC om pålisebilen är besiktigad och sedan om dom hade rätt att överskrida hastighetbegränsingen.

Riktig stjärna , finns mycket om hans bravader på nätet - alla hatar han men han lever för att han även är lika elak mot hans kollegor

Trafikpolisen suger åt sig all avkommor av incestbröllop - haha. - hette han Hamren? (Googla sen , Hamren,Polis) rätt känt exemplar som förutom att sätta dit alla , kräver ombesikting av nya bilar och stoppar målade radiobilar med kollegor.Kollar med LKC om pålisebilen är besiktigad och sedan om dom hade rätt att överskrida hastighetbegränsingen.

Riktig stjärna , finns mycket om hans bravader på nätet - alla hatar han men han lever för att han även är lika elak mot hans kollegor

Hmm....lite taskigt att hänga ut folk, det tycker jag inte passar här på Utsidan. Håll näthatet borta.

//A

Det är inget näthat - du är för känslig - han är känd över hela landet.Sen är inte han nått inavelsfall , han sätter dit alla.Han härjar i Stockholm och kanske runt länena

Trafikpolisen och dess supportrgrupp bilinspektörerna drar åt sig maktgalna rabiata typer generellt - det är känt inom kåren också.

Jag har en gång råkat ut för flygande och bilinspektörer dömde ur mitt fordon men sen kom trafikpolisen fram och rev lappen framför näsan på bilinspektören , va kul - han som jobbat så mycket med de jävla pappiret , madrömmen är att hamna i en kontroll med rabiata bilinspektörer och rabiata trafikpoliser , det är skit i samma om bilen är nyinköpt för 30 minuter sen , det blir tvångsskrotning

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Jokkmokk-polisen och nedskräpning Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg