Jag fick en fråga om jag inte gillar poliser
- och jag svarade då att jag inte har förtroende den nuvarande svenska polisen.
Varför har jag förlorat förtroendet för dem? Jag ska förtydliga med två personligen upplevda exempel:
En brett flinande pinnjagande trafikpolis som frågade mig (på väg hem vid 07-tiden efter ett jobbigt nattskift) "Hur fort tror du att du körde?" Jag svarade ärligt "Säkert över 59 eftersom du brydde dig om att stoppa mig." Och då kom det som sköt förtroendet fullständigt i sank: Ännu mer flinande och frustande: "Neeej, feemtiseex..." Varpå han överlät åt en ännu yngre underhuggare att skriva ut böterna. Den killen mumlade då: "Jadu, det är inte jag som bestämmer här som du förstår..." Böterna i sig hade/har jag inget emot, det var det uppenbara hånet och flinet som gjorde att jag förlorade förtroendet för polisen. Om man har den inställningen och det uppträdandet mot sina kunder så är i mina ögon uppenbarligen något rejält fel inom kåren. Sannolikt långt högre upp i hierarkin.
Och ännu nu, många år efteråt, så har de fortfarande inte tagit någon för inbrottet i grannvillan - det avskrevs på brist av uppslag eller vad det hette. "Försäkringsbolaget skulle ju ändå ersätta det som försvunnit..."
- Hur ersätter man t.ex. mormors vigselring, eller vad det nu är för affektionsvärdessaker som försvinner? Och! Något sökande efter DNA-spår gjordes tydligen aldrig där... Så jag upprepar: Om man har den inställningen och det uppträdandet mot sina kunder så är i mina ögon uppenbarligen något rejält fel inom kåren. Sannolikt långt högre upp i hierarkin.
Så hur prioriterar dom så och varför?! Pensionärer och vanliga löntagare som drabbas av inbrott möter föga förstående, långtida rädsla och olust - och snabbt avskrivna utredningar. Istället för att sätta såna brott som direkt drabbar enskilda medborgare högst upp på dagordningen ägnar man sig åt "pinnjakt".
Ni får gärna ha annan uppfattning,
men den där nissen från Trafikenheten i Uppsala (parat med den urdåliga uppklarandeprocenten för bostadsinbrott) förstörde mitt förtroende.
Och precis som ni så hoppas jag innerligt att den där flumtomten som bryter sig in i stugor uppe i Norrland snarast grips, lagförs och sedan långtidselimineras från närvaro bland oss normala strävsamma medborgare. Naturligtvis! Det var ju det jag försökte få fram - att inbrott hos enskilda ska prioriteras upp, långt högre än att ligga i bakhåll med laserpistolen (bakom en stor vägskylt och utan varselväst i mitt fall) för vanliga bilister.
YMMV
/Odd