Ja - och policyn har ju faktiskt förändrats, och nu återspeglar även policysidan verkligheten (den släpade ju efter).
I början då jag var "allenarådande härskare" hade Utsidan onekligen en striktare policy både mot motorer och jakt - det var min egna inställning på den tiden. Tiden har gått, jag har fått intryck från fler, vi är fler inblandade i sajten etc. Nu har vi ingen policy alls runt jakt, varken för eller mot.
Däremot får vi en massa frågor typ "varför ingen jaktavdelning!?", därför står det med i policydokumentet.
Nästa grej att släppa är väl motståndet mot motorer i naturen då, men det känns som det ligger en bit in i framtiden...
Att vi inte har en jaktavdelning på Utsidan nu är ett val vi gjort för att ha mer kraft att fokusera på andra avdelningar. Ingen av oss inblandade är intresserad av jakt och vi saknar kunskap i ämnet. Vi tror inte vi skulle kunna göra en bra jaktsajt helt enkelt.
(Vi har inte heller avdelningar för segling, skärmflygning, windsurfing, speleologi, hästridning, orientering och andra aktiviteter som gott kan vara mer eller mindre friluftsliv/äventyr, av samma fokuseringsskäl)
Skulle det tex dyka upp en bra, passande jaktartikel från en medlem publicerar vi den också. Fan vet, kanske vi skulle publicera en snöskoterreserapport också...
Tio procent av våra medlemmar har indikerat intresse av jakt, och ca fyra procent kallar sig extrema äventyrare. Utsidans inriktning är det breda, allmänna, naturnära, icke-extrema friluftslivet - det hoppas vi märks. För den som vill ha häftigare drag under galoscherna, hardcore i lurarna, downhill MTB och feta bigjump-tävlingar rekommenderar vi tex RocSport-gängets sajt.
Men notera: i våra forum är det dock fritt fram att diskutera allt som intresserar er, kontroversiellt eller inte (inom lagens och våra egna forumreglers gränser). Vi vill inte styra innehållet i forumen, och det är våra medlemmars önskemål som styr vilka forum vi har.
Vi har ett jaktforum idag, för det ville ni ha, och vill ni ha ett snöskoterforum så går det väl bra också! Där har du ett ämne det skulle bli rejält smaskiga kontroverser runt!