Polartec neoshell

Jag kontaktade Phil Gibson, en texxtilmaterialexpert på US Armys motsvarighet till FMV för någon månad sedan med frågor om NeoShell. Phil gör tester på olika funktionsmaterial, bla tester på diffusionsegenskaperna hos GTX & Co som tagits upp i tidigare diskussioner på Utsidan.

Phil sa:
  • Att han gjort tester på NeoShell och Polartec Pro som skulle publiceras inom en snar framtid.
  • Båda är membran gjorda av "electrospun polyurethane nanofibers" som har både diffusionsegenskaper (som GTX) och släpper igenom lite luft så att de ventilerar genom konvektion.
NeoShell har alltså en helt annan potential till att "andas" än GTX. Det ska bli spännande att se resultaten när de publiceras, om det är tillräckligt mycket vind som släpps igenom för att ge några större resultat.

Jag har inte hittat några labtester än men några mindre fälttester har genomförts.

Praktisk jämförelse mellan Polartec NeoShell och GTX Active Shell
Ett test av NeoShell
Ytterligare ett test av NeoShell

En artikel som tar upp svårigheterna med att hitta bra testmetoder för "andas" plagg, den tar bla upp hur icke vindtäta plagg kommer till korta i tester som RET. Exempelvis vet alla att en vanlig fleece jacka andas 100ggr bättre än vilken GTX som helst under realistiska förhållanden, men i ett RET test får GTX bättre resultat än traditionell fleece.

Känner möjligen någon till vad ytterligare ett nytt material heter som nu kommit ut?

Tror det var en utveckling utav E-vent som något amerikanskt friluftsföretag gjort. Tror jag såg en notis om det i Backpacker (senaste) eller så har det varit på "lilla" internet.

Artikeln handlade om de tre Active shell, Neoshell och ?. De var tydligen de som var de senaste i höst/vinter.

Uppdaterat: The new Dry.Q™ Elite from Monuntain Hardware

Det var nog detta jag fann

Jag kommer inte på något så här på rak arm.

Jag läste dock att en nyare variant av Event ska släppa igenom lite luft det också.

Jag har en jacka och tycker iaf att det upplevs klart bättre än gtx vid måttlig aktivitet. Har dock bara haft den några månader så vi får se vad den duger till i längden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
langby Polartec Power Shield Pro Kläder 3
joask202 Tjocklek på Polartec Powershield? Kläder 0
0889 Polartec från Tygkilometern i Örebro Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg