polar eller sigma pulsklocka?

hej jag undrar om någon kan reda ut vad som är skillnad mellan polar och sigma pulsklockor. är det funktioner, kvalitet eller bara att polar är etablerat som gör den stora prisskillnaden?
varför välja polar?
 
färre finesser på sigma?

Jag köpte för ett par månader sedan en PC14, SigmaSports "värsting". Jag köpte den pga det låga priset (700-800:).
Den mäter snitt- och maxpuls, beräknar fram ett värde för kaloriförbrukning, har bra display, larm och vad man kan vänta sig av en pulsklocka.
Det blir dock inte häftigare än så. Man kan inte synka den till datorn, mäta lufttryck eller se höjdkurvor.
Jag tror att Sigman är en basklocka medans Polar har större utbud/variation. Om det är några skillnader i mätnoggranhet vet jag inte. Jag och en Polar-ägande kompis har dock testat hans "band" och avläst samma puls på båda våra klockor.

Jag vet inte vad jag ville säga med allt det här, men det regnar och jag är rastlös. :)
 
Jag ställde samma fråga i en butik och fick svaret att sigma är bättre på att mäta pulsen men polar har fler funktioner...

har en sigma...!

Mvh, Kim
 
Vad jag har hört så är det som ni andra sagt att sigma är noggrannare i mätningen dvs mäter tätare. Kör själv med en Sigma PC14 och har varit helnöjd med den. Klarar mig bra med den och om man jämför med en polar med samma funktioner så är det stora prisskilnader. Desutom så är ju nya Sigma modellerna minst lika snygga som Polars klockor.
 
Sigma helt OK!

Folk köper ju pulsklockor av olika anledning. Om du inte har ett utpräglat behov av att hävda dig mot dina träningskompisar, utan bara vill ha en klocka som funkar till vardags och på träning kan jag också verkligen rekommendera PC 14 från Sigma. Har haft min på träning, tävling och till vardags i c.a. 2 år och är helnöjd jag med. Enda eventuella nackdelen är att den inte visar pulskurvan grafiskt under ditt pass. Sigma visar innevarande puls, maxpuls och snittpuls under ditt pass. Men det är gott nog för de flesta, inklusive mig själv.

Bra, mycket billigare och rätt snygg.

/ G
 
phorsell; sa:
Vad jag har hört så är det som ni andra sagt att sigma är noggrannare i mätningen dvs mäter tätare. Kör själv med en Sigma PC14 och har varit helnöjd med den. Klarar mig bra med den och om man jämför med en polar med samma funktioner så är det stora prisskilnader. Desutom så är ju nya Sigma modellerna minst lika snygga som Polars klockor.

Undrar hur det går till när Sigma mäter tätare då Polar (och ävensigma) mäter varje enskilt hjärtslag...

Däremot kanske inte displayen uppdateras med enbart tiden mellan två hjärtslag då hade den knappast gått att använda då ex. dubbelag är förhållandevis vanligt bland befolkningen i stort
 
Tips om pulsklocka!

Jag gav en pulsklocka till min kille i present och han blev så lyrisk så jag vill ha en egen . Efter att ha läst denna diskussion har jag just dammsugit marknaden på pulsklockor både i affärer och på Internet. I affärerna var det svårt att hitta nåt annat än Polar.
Men Sigmas nya modeller är lika snygga som Polars se här: http://www.sigmasport.com/index_e.html klockorna finns under HRM.

Enligt vad jag har kunnat läsa mig till ovan verkar de som har Sigmas klockor mycket nöjda, så jag bestämde mig för att köra på den. Här hittade jag bästa priset just nu: http://www.racerdepan.se/ under produkter/tillbehör

Har just beställt en pc1600 (nyare variant av pc14 som jag förstår) och när jag ringde och kollade så skulle jag få den imorgon eller övermorgon. Spännande!!!!

mvh Pia
 
Kolla in http://www.mtbr.com under Accessories/Heart Rate Monitors.

Flera Polar-modeller finns med och även PC14 med flera Sigma-modeller.

Jag tycker mig se att de dyrare Polar-modellerna får genomgående högre betyg än Sigmas mätare. Det finns betydligt mer funktionalitet i en S410 - S810 (har själv en S710), än i en Sigma, sen är det ju frågan om man behöver det och är beredd att betala.

Ciclosport HAC4 sägs vara bra i förhållande till vad den kostar, säljs bl a på http://www.bicycles.de för 219.95 Euro.

/Håkan
 
Finns Sigma i vanliga affärer?

Har följt diskussionen ovan och blir mer och mer övertygad om att det är en pulsklocka från Sigma jag vill ha.
Är det någon som vet om de finns i en vanlig affär eller måste man köpa dem via internet?
Jag bor i Stockholm.

Någon som hört något om pulsklockor från märket Inpuls förresten?

Stort tack!!

/Lisa
 
kodad signal mm

En annan sak att tänka på att signalen mellan sändarbältet och klockan inte är kodat på en Sigma, på Polar måste man iofs up på den dyra S- Serien för att den ska vara kodad, och inte störa andra klockor t ex om man kör spinning på ett gym och man sitter nära personer som också har pulsklockor.

phorsel: Hur mäter Sigma tätare ?

På Polar S-710i kan man bestämma om det värde som lagras i en fil och kan "tankas" till en dator skall sparas var med 5, 15 eller 60 sekunders intervall.

Enda polar klocka som kan lagra enskilda hjärtslag är s-810

Man kommer nog långt med en Sigma, beroende på syftet och så.

Har själv en S-710i, som jag är nöjd med.
/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joel_P Välja mella Suunto T6 och Polar S625X Träning och hälsa 6
mararv Tappade kilometrar med Polar RS 200 SD Träning och hälsa 2
curly polar 625 i uppförsbacke Träning och hälsa 0
sundancekid Fungerar polar "sonic link" bra? Träning och hälsa 6
mararv Polar s625x Träning och hälsa 1
MikeMike Polar 625X Träning och hälsa 26
thomastg Polar Pacer pulsklocka Träning och hälsa 2
Shockstone Pulsmätande klockor (POLAR) Träning och hälsa 3
tango Crawl för nybörjare: bok, dvd eller youtube? Träning och hälsa 12
tango Sluta svettas : duscha varmt eller kallt? Träning och hälsa 27
snowdog Balansplatta- vilken är bäst? Kula eller rund botten! Träning och hälsa 1
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
johan01 triathlon - att crawla eller inte crawla.. Träning och hälsa 10
magwo Inflammation, är det bra eller dåligt? Träning och hälsa 16
mattiase Cykel- eller roddmaskin Träning och hälsa 3
MonicaKa Ansträngningshuvudvärk och/eller vätskebrist? Träning och hälsa 16
millimeter För litet eller för mycket? Träning och hälsa 1
marmeladen GPS-pod eller foot-pod? Träning och hälsa 10
Tommy125 Nya löparskor i Uppsala, Löplabbet eller Gå & Löpklin? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
schweingaard Orienteringsskor eller löpskor Träning och hälsa 24
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
Bengtpg Oronsnackor eller horlurar? Träning och hälsa 9
Sandra E Saltets vara eller icke vara Träning och hälsa 9
dangermouse Bastu eller cykel? Träning och hälsa 14
walkerboh Myt eller sanning? Träning och hälsa 2
d.a.n.i.e.l Var i Stockholm finns pulsklockan Sigma PC 800? Träning och hälsa 2
toni67 Pulsmätare, Sigma PC14 Träning och hälsa 2

Liknande trådar