Pointar

Har nu en Point 65 K1 VR - gamla modellen med något plattare skrov. Känner nu efter en säsong att den är något för stor och klumpig, inte så spännande att paddla. Funderar därför på att sälja och köpa Points nya K1R som har det nya skrovet.

Skulle ett sådant byte ge mig en roligare kajak? eller måste jag kliva ännu längre upp på "stegen" typ K1XP?

Tänker du inte lite snävt nu? Om du vill byta kajak är det väl läge att titta på hela marknadens utbud, inte ett enda märke?

Jag har en XP. Den är bra såvitt jag kan bedöma. Om du tycker att en "vanlig" Point är för klumpig, skulle jag tro att det åtminstone är steget upp till en XP som gäller. Den är ju lite smalare än de flesta kajakerna på marknaden, och det är väl det samt skrovformen som ger känslan av smidighet hos en kajak.

Själv började jag med en XP och har en motionskajak som komplement numera. Användningsområdet skiljer ju sig rätt mycket mellan dessa och på riktiga vintersäsongen kommer även de kortare motionsturerna att ske i XP (tror jag).

XP:n är bra, men kolla även lite extremare modeller som Nelo Inuk osv. Det finns inte jättemånga "snabba" havskajaker, och det är förstås en lite subjektiv och känslig fråga, men jag antar att det dyker upp fler förslag nedan.

Mitt råd är dock att ta ett något större steg än från gamla till nya Point av normalmodellen. (Längden på XP:n är möjligen inget hållbart argument för denna, men den är som sagt lite smalare.)

Roligare..

Jadde; sa:
Har nu en Point 65 K1 VR - gamla modellen med något plattare skrov. Känner nu efter en säsong att den är något för stor och klumpig, inte så spännande att paddla. Funderar därför på att sälja och köpa Points nya K1R som har det nya skrovet.

Skulle ett sådant byte ge mig en roligare kajak? eller måste jag kliva ännu längre upp på "stegen" typ K1XP?
"Problemet" med din Point 65 K1 VR sitter väl i den platta botten.
Har själv paddlat en sådan kajak en kortare tur och upplevde den som lovgirig och trögsvängd i lite blåsigare förhållanden.
Men andra paddlare uppskattar ju just detta beteendet, då kajaken upplevs som "trygg"

Själv paddlar jag en Point 65 K1RS som är mycket livligare (läs rankare) och manövererar snabbare.
Hittar du en kajak med v-botten eller rundare skrov så blir paddlingen mer spännande...
Den nya Point 65 K1R har väl fått bra kritik, om du vill hålla dig inom Point-familjen.

Nä skall du byta gör ett byte och inte bara en uppdatering. Att byta från gamla till nya är som att sälja sin 850 och köpa en v70 lite frächare men inget helt nytt nej det låter på dig som du skall prova något nytt och om det måste vara point så är det väl xp men det finns många roliga kajaker där ute allt från tighta eskimåkajaker till långa smala fartglada kajaker så se dig omkring på allvar.

Det var intressant att få höra att din kanot har blivit trög och klumpig på en säsong. Sanningen är väl att de flesta kanoter är klumpiga och tröga ifall de används till sådant de inte är konstruerade för. Nästan alla havskajaker är tråkiga på plattvatten, men väcks till liv i havssjö. Är det inte bättre ifall du tänker igenom vilken sorts paddling du tycker är rolig och väljer kanot därefter? Visst, finns det en mängd olika havskajaker som är bra till olika typer av aktiviteter.
Det finns en begagnadmarknad med nästan helt oanvända kanoter. Att fynda för under 15 000 kr är inga problem.

Just det, fynda nåt begagnat! "Rätt pris" är som regel dramatiskt lägre än nypris, och det är ju rätt kul att pröva lite olika modeller - nästa modell måste ju inte vara den optimala eller sista du köper. Inte ens med mycket eftertanke och lite kortare provturer innan köp är det lätt att köpa rätt.
Det som är rätt nästa år kanske dessutom inte är rätt när du paddlat ytterligare ett par år. Att ha två kajaker som t ex jag, är inte optimalt heller, men det ökar ju förstås möjligheterna att kunna paddla rätt kajak vid rätt tillfälle.

Bara på Prylmarknaden här på utsidan.se och på blocket.se och på kanot.com har du ett rejält sortiment att fundera över...

Jag har nu testat den rundbottnade modellen av samma märke och den kändes betydligt smidigare. Blir nog en sådan beg. eller ev. den nya K1R, den med kraftigare slagsidor.

Hmm...

...den med kraftigare slag på sidorna... typ?

Eller den med slagkraftigare sidor?

Slagsida är kanske inte nåt att ha på en kajak, men nu ska vi inte vara såna!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
myospinae Fusk-pointar? Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg