XP-paddlare
Hej Bouben
Jag köpte en orange XP i våras och har paddlat den en hel del helger, så jag tycker att jag har lärt känna den ganska väl. Jag hade en Artisan förut som blev stulen och kände mig sugen på något nytt. Jag tyckte också att den var väldigt rank trots att jag har paddlat den mycket.
För att svara på din fråga så tycker jag att XP:n är väldigt, väldigt snabb - och rolig. Jag är ganska kort 1.73, och den är tydligen dimensionerad för ganska långa paddlare, men jag känner att den fungerar otroligt bra för mig trots det. Den är också väldigt slutstabil och man kan luta den en hel del, så den är mycket bra i vågor och surf.
Klart att man alltid gillar sin egen kajak bäst, men jag har som sagt haft en Artisan och har även paddlat andra långa och dyra kajaker, men tycker nog att den här är den bästa hittills - för mig. Min paddelkompis som padllar en P&H och som är betydligt längre än mig funderar också på att köpa en efter att ha fått låna den.
Dina frågor:
1. Billigare - tror inte det, Point65 har ritat den själva (vilken fullträff jämfört med det övriga sortimentet) och har ensamrätt, så det är bara dom som säljer den. Jag tycker annars att den ÄR billig, jämfört med likvärdiga kajaker. Men om man läser inläggen i trådarna om Estland, så verkar inte själva paddlingen spela någon roll för vissa utan endast priset.
2. Som sagt - kanonbra
3. Nej, den är väldigt låg i för och akter, så den håller kursen bra i sidvind, och så har man lite hjälp av rodret om man behöver den.
4. Den är ju så låg i akterdäcket, så den rollar hur lätt som helst. Överhuvudtaget så är den så himla bekväm att sitta i. Visst är den blötare att paddla då den är så låg, men man har ju kapell.
Allmänt omdömme: En fullträff. Dom (Point) säger själva att den säljer mest av alla deras kajaker, och det är inte så konstigt. Varför köra Volvo eller Skoda när man kan köra en sportbil? Det är lite som Jaguar E-type på 60-talet. Den snyggaste, vassaste, snabbaste och billigaste av sportbilar.
Janne