Jag har en XP från 2003, som jag är i stort sett nöjd med. Idag paddlar jag mest rankare kajaker med större sittbrunn, men trivs ändå bra i XP:n. För att vara havskajak är den snabb, hyfsat smal och lång vattenlinje. Överhänget är inte så stort. Funkar bra i vågor.
Jag bytt det sorgliga keeper-systemet för roderstyrning som var orignal till Smart Track pedaler. Eftersom jag var tvungen att använda distansplattorna i pedalkitet, fick jag på köpet in pedalerna längre mot mitten, vilket gör paddlingen mer effektiv för framåt paddling.
Kvaliteten är jag nöjd med. Kajaken har hängt med i 5 år nu, bl. a. i två SKM, och ser fortfarande fräsch ut. Från och med i år är den permanentad vid sommarstugan, då jag till "vardags" paddlar Reval Extreme och Marathon Swift. Ändå trivdes jag gott i Östersjön sommaren som var i XP:n.
Sitsen har ändrats några gånger under modellens livslängd. Jag upplever min som bekvämare, jämfört med varianten som kom något år senare. Dock tror jag att, som på de flesta kajaker, domningar i baksidan av låren beror mycket på för raka ben. Jag har inga problem med det, men försöker alltid att paddla med bentramp och bålvridning.
XP:n passar bra till vinge, med hyfsat smalt förskepp för bra paddelisättning. Bra modell om man vill kombinera turpaddling med lite motionspass. Initialstabiliteten är bra, men p.g.a. att den är rätt smal, kan den upplevas lite rank som nybörjare.