Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej!
Är det någon som har en point 65 x-ray och kan säga något om hur känsliga de är för stötar och repor? Hur är den i jämförelse med andra glasfiberkajaker t ex VKV?
Jag tror nog inte att det är riktigt relevant att göra en sådan jämförelse egentligen. Glasfiber som glasfiber. Ytterst på ett glasfiberskrov är det ändå Gelcoaten som får ta första smällen. Det _blir_ repor om man kör på stenar eller drar upp båten på en stenhäll. Jag antar att det kan skilja lite grand på stöttålighet om man med det menar hur mycket man kan misshandla skrovet innan det spricker eller går hål. Jag har själv en Point65 XP och har gjort några rejäla grundstötningar i hög fart och fått några djupa repor i gelcoaten, men inget som har gått igenom till glasfibern. Point65 är rätt generösa med Gelcoat ( = hög vikt) vilket i och för sig skulle kunna vara en fördel i det här fallet. Jo föresten, eftersom du nämner VKV så kan det vara värt att nämna i sammanhanget att de är ensamma om att sammanfoga skrovhalvorna som en höger och vänsterbit, ej skrov och däck som alla andra gör. Detta gör att VKV-kajaker har en "riktig" köl (som gamla träbåtar) som gör dem riktigt tåliga om man träffar en sten mitt i prick så att säga. Men repor blir det ju ändå förstås.
Hur som helst, jag har gjort min första gelcoatlagning nu i helgen enligt instruktioner på nätet med perfekt resultat. Det går tametusan inte se ett spår av lagningarna.
Mvh
Jonas
robato; sa:
Hej!
Är det någon som har en point 65 x-ray och kan säga något om hur känsliga de är för stötar och repor? Hur är den i jämförelse med andra glasfiberkajaker t ex VKV?