Jag tycker P65 ska satsa på träkajaker om de nu vill värna om miljön. Att bygga i plast för miljöns skulle är bara så korkat att det är onödigt att ens bemöta det. Plastkajaker gör man för att det är billigt och hållbart. Om de vill framstå som ett miljövänligt kajakalternativ är det 100% trä som gäller annars är det låg trovärdighet
Att trä/växtmassa skulle vara så mycket bättre är jag tveksam till. Förvisso paddlar jag ju själv oftast i min klenod av ädelträ från tidigt 70-tal, men träproduktion har förgiftat och fördärvat mina förfäder i många generationer.
Tänk på all arsenik, blymönja, epoxi, PU-lack, allergier med trädamm, som är högexplosivt dessutom.
För att växtmassan inte skall ruttna måste den vara totalt innesluten av epoxi(bifenol med vad det innebär för miljön) eller behandlad med olja eller annat gift som dödar bakterier och svamp. För att inte tala om värdefull odlingsmark som nyttjas till annat än livsmedelsproduktion samt vatten som kanske skulle ha nyttjats till att släcka törsten på något förtorkat spädbarn som nu får dricka Cocacola i stället
Jag har fortfarande i färskt minne den vidriga arbetsmiljön från träproduktionen på VKV och dessa limmer och lacker var inte alltid så snälla. Det gör dessutom lite extra ont att vi fick den "sista" äkta Honduras-stocken som tydligen växte i en lekpark i Guatemala :-( Vackert så det smärtar är virket samt lätt etc, men miljöriktigt?
Förädlad sand och olja behöver inte ytterligare gifter annat än om du skall tvätta och polera, men såpa brukar fungera bra. Aceton kokas om och plastspillet brinner bra på kraftvärmeverket och hjälper de sura blöjorna att gå upp i rök.
Som sagt pest och kolera debatt. Ang Point så verkar det snarare som ett ekonomiskt beslut dvs att PE produktionen är mer lönsamt och mindre krångligt och skall man ändå lägga ned skiten så kan man ju linda in det i floskler om miljön så att ev missade kompositkunder nu handlar PE i stället.