samma som Jolly Roger?
Hejsan.
Är ny här så visste inte om jag skulle starta en egen tråd om detta. Eftersom det redan fanns en gammal så använder jag väl den.
Jo iallafall var jag inne på sport och friluftsaffären XXL här i veckan och såg då denna fast i nån självlysande grön färg (som jag fortfarande inte har kommit underfund med om den var väldigt ful eller väldigt cool.) På deras hemsida står det att tillverkaren är Point 65.
http://www.xxl.se/sport-bollspel/vattensport/bat-kajak-kanot/kajak/point65-jolly-roger-crunch-gt-3l-rudder-lime/p/1097118_1_style
På Point 65:s hemsida finns den dock inte med. Det finns en Crunch Rocker och en Crunch Rocket men dom ligger bland "slutproducerade kajaker". Om jag nu inte helt har tappat synen.
Också Kajaksidan.se saluför en Jolly Roger Crunch men där står det ingenting (vad jag kunnat se) om Point65. När man söker på Jolly Roger kommer man till ett kajakföretag i Hongkong, kan det vara något slags dotterbolag eller har dom köpt rättigheterna till denna Crunch? Dumma frågor säkert och jag är inte insatt i hur sånt här fungerar. Blir mest förvirrad och nyfiken. Speciellt då jag går i tankarna att köpa en.
Av dom få omdömen jag lyckats dammsuga upp ur cyberspace är majoriteten positiva till denna modell. Men är Jolly Roger Crunch samma som Point 65 Crunch Rocket eller Rocker? Jag får nästan utgå från det eftersom dom ser liknande ut? Den sistnämnda ska ha varit mer för nybörjare, stabilare. Har någon här kanske testat
Jolly Roger Crunch? Vad var isåfall ditt intryck av den? Av det jag läst andra skrivit (om det nu stämmer) så kan det v-formade skrovet upplevas som initialt rankt men bra i vågor. Den är lättdriven - men om man tar i och försöker paddla snabbt är det tydligen som att köra in i en vägg. Man har bra kontakt med kroppen tror jag - men går det att lära sig rolla i den tror ni?
Jag är nybörjare och vet inte mycket om kajaker men jag gillar verkligen designen. Jag hajade till när jag gick förbi den på XXL och var tvungen att gå fram och titta. Var lite skeptisk till plast men denna var ju som pansar, den andades kvalitet. Johan Wirsén heter han tydligen som ligger bakom linjerna. Nu har jag inte mycket att jämföra med men om man jämför med min gamla kajak framstår denna smäckra pärla som ett rent mästerverk.
Nu har jag, som tur är, inte kikat på dyrare kajaker så ta mina ord med en nypa salt och i relation till min tidigare båt.
Men hur är det med packningen? Det såg trångt ut i luckorna. Någon som vet? Får man i för en vecka?
Eller ska man satsa på en Tahe istället eller vet ni om det finns någon annan bättre kajak för en lätt och kort kille? Fast egentligen har jag nog redan bestämt mig, den här texten är nog mest för att hetsa mig till köp.
Men också för att höra om det finns någon därute som har dåliga erfarenheter och som kanske skulle avråda?