POI loader

På tal om POI....

Jag har ju även börja pyssla lite med geocache och hämtar då nya cachar från Geocaching.com.

Tyvärr är det ju en del pyssel då man inte får med hänvisningarna till hur man hittar cachen i cachens WP.

Nu kan man ju bli reggad premiummedlem på GC.com och då kunna ladda ner .GPX filer istället för .LOC och då få med mer information om cachen.

Jag har inte ännu fixat premium membership då jag inte riktigt har lust med Paypal.

Men jag har laddat hem Easy GPS och GSAK för att kunna mickla med de nedladdade filerna innan man tankar dem till GPS:en

Har någon här lite erfarenhet av dessa program? Vilket är att föredra och varför? kan man med något av dem få med cachinfon till GPS:en så man kan kika på displayen och där läsa hur man hittar den aktuella cachen när man väl är på rätt position?

MVH Tony

Jag menar att avståndet för larm för kamera beräknas med utgångspunkt från den hastighetsgräns som gäller för kameran, inte efter hur fort du kör just då.

Jag har inte mixtrat med POI till geocachar, då jag inte har någon skogsmulle-GPS, som klarar egna POI.

Anders

Tony-Avesta; sa:
Nu kan man ju bli reggad premiummedlem på GC.com och då kunna ladda ner .GPX filer istället för .LOC och då få med mer information om cachen.
Men kan man sedan även få in (och läsa av) denna infomation i GPS:en? Hur läser man av informationen ur en GPX-fil (utan att kolla på den som en XML-fil)?

Testade idag hur det funkade med de inladdade POI kameraskåpsvarningarna i min 60CSx.

Hade aktiverat Waypoint larm i inställningar och system längst ned. Och har allt ljud på utom knappljud.

På 90-väg så ploppade det 900 m före upp en varningstext på knallröd botten där info om korsningar brukar dyka upp vid autorouting. Det stod "Hastighetsvarning kommer 90 kmh" efetr några sekunder så byttes texten till "kameraskåpvarning 90 kmh" Denna varning förvann strax efter man passerat skåpet.

Körde jag under hastighetsgränsen så var det bara detta som ploppade fram, men körde jag över så ploppade även ikonen för kameran fram på kartan.

Tyvärr kom det inga som helst ljudvarningar av någor slag och det var ju rätt surt, för vem kan sitta och snegla på kartbilden hela tiden för att se om det varnar för nåt!?

Så, ska det komma ljudvarningar med?

MVH Tony

kr-val; sa:
Tony-Avesta; sa:
Men kan man sedan även få in (och läsa av) denna infomation i GPS:en? Hur läser man av informationen ur en GPX-fil (utan att kolla på den som en XML-fil)?

Jag kör med GSAK. Programmet läser gpx-filerna och bygger en databas med information om varje cache. Sedan kan man låta GSAK generera ut information på olika format. Att läsa cachebeskrivningarna i GPS:en går inte, inte med Garmins GPS:er i alla fall. Det går helt enkelt inte att knyta så mycket text till en waypoint. Till GPS:en kan man föra över koordinaterna och ev. lite kortfattad information (beroende på vilken modell man har) som namn, typ, storlek osv. Cachebeskrivningarna har jag i en Pocket PC i form av html-filer genererade med GSAK. GSAK genererar även olika index så att man lätt kan hitta den beskrivning man vill läsa.

Det är inget problem att betala Premium membership med PayPal och man behöver inte ge dem sitt kortnummer om man inte vill. Man kan girera pengar till PayPal från sin bank.

haraldn; sa:
kr-val; sa:
Tony-Avesta; sa:

Jag kör med GSAK. Programmet läser gpx-filerna och bygger en databas med information om varje cache. Sedan kan man låta GSAK generera ut information på olika format. Att läsa cachebeskrivningarna i GPS:en går inte, inte med Garmins GPS:er i alla fall. Det går helt enkelt inte att knyta så mycket text till en waypoint. Till GPS:en kan man föra över koordinaterna och ev. lite kortfattad information (beroende på vilken modell man har) som namn, typ, storlek osv. Cachebeskrivningarna har jag i en Pocket PC i form av html-filer genererade med GSAK. GSAK genererar även olika index så att man lätt kan hitta den beskrivning man vill läsa.

Det är inget problem att betala Premium membership med PayPal och man behöver inte ge dem sitt kortnummer om man inte vill. Man kan girera pengar till PayPal från sin bank.

Tack för infon.

Fast det verkar trots allt gå att mickla in ledtrådar m.m. till cachen även i 60CSx enligt denna tråd. Jag har inte orkat iegnom hela än så jag har inte full koll på hur det görs, men killen verkar använda just GSAK.

Förstår du hur killen har fixat detta? Han har ju lagt in skärmdumpar på det hela och det ser ju kalas ut enlig mig.

EDIT: Hur vore det om man kom ihåg att lägga i länken man surrar om då...

Här är den http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=122497&hl=POI

MVH Tony
[Ändrat av Tony-Avesta 2006-09-07 kl 23:09]

Om man använder POI loader så går det att få med många tecken i comment fältet (i mapsource alltså). Det funkar med ÅÄÖ oxå :)
Konstigt nog så funkar inte ÅÄÖ i waypoint namn...

Så, nu har jag "städat" i min GPS...
Visade sig att alla fartkamror låg som WP, därför slog jag i taket.

Hur blev det så?

Ingen aning...
Trodde först att det kunde ha att göra med att jag städat bland WP, genom att ladda upp dom till Mapsource, o sen laddat ner igen efter att ha tagit bort lite, men det funkar OK just nu iallafall...

Har just uppdaterat till nu gällande versioner, 3.0 rsp. 2.7 på mjukvaran, tror inte det borde ha nån betydelse....

Få se om det uppträder igen, eller om det var en tillfällighet. Lite fundersam när det plötsligt inte gick att lägga in fler WP, ville ju liksom gärna kunna hitta närmsta vägen tillbaka till platsen där jag ställde bilen (bil o bil... Men det är ett annat forum...)

/Mikael

Om du för över waypoints till Mapsource, fixar med dem och sen för tillbaka dem igen, utan att radera allt i din GPS, läggs de från Mapsource ihop med dem i din GPS igen.

Anders

Sant, men om så vore fallet skulle jag haft dubletter i min GPS, vilket jag inte hade.

Det var helt enkelt så att alla kamror låg som WP.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefanus POI loader Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
greenjuice Problem med POI Loader Navigering 10
Ove K Poi loader Navigering 5
ham POI loader Navigering 1
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
pete_d POI-loader eTrex Legend Cx Navigering 2
johsjo POI loader för Garmin Navigering 2
miiicke90 angående poi garmin Navigering 5
gpsmoped Poi i Garmin Nuvi 200 Navigering 2
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Tony-Avesta POI Waypoints för München? Navigering 2
robkar97 POI med alla naturreservat? Navigering 1
avozetta POI - Fågellokaler i Uppland och Stockholms Län Navigering 8
fire.borje Map Source -Poi Navigering 11
Garmin Vista POI Warner för MN6 Navigering 0
gundj Hur skapar man egna POI? Navigering 3
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
Pellebjo Egna POI i 60CSx? Navigering 1
DanielS POI pekar fel, varför då? Navigering 2
piza03 POI Garmin CS Navigering 1
Kincop POI ikon Navigering 10
mfn Hur översätts waypoint och POI till svenska? Navigering 34
RedBreather TomTom POI Navigering 0
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
johsjo Konvertering till POI för Garmin Navigering 0
Lundman Uppdateringar POI på 76CS Navigering 2
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg