Det beror kanske på vilken mottagare man har dem i också, jag vet inte.
Men för mig, i en c550, fungerar det så här:
Punkter som jag inte har larm på bara finns i databasen, så att säga, utan att belamra listan med riktiga waypoints. Jag har lagt in Jets bensinstationer, för de finns inte på City Navigator i Sverige. I Danmark finns de med, av någon underlig anledning, så där blir det tårta på tårta, för närvarande.
Utan larm händer ingenting när jag kör förbi en Jet-station. Men om jag vill tanka, kan jag ju söka på den närmaste, och få rutten dit, om jag vill.
Fartkamerorna har jag hastighetslarm på. Avståndslarmet räknas ut automatiskt, med ledning av hastigheten. När jag närmar mig en kamera, får jag först ett påminnande pling, på ganska långt avstånd, oavsett farten. När jag kommit närmare blir det ett ihållande tutande, om min fart ligger över den som förknippats med punkten ifråga. Blir lite tråkigt om det är en kamera som står precis efter hastighetsbegränsningsskylten, för då är det ju OK att hålla en högre hastighet nästan ända fram.
Men det går i alla fall inte att åka förbi en kamera, för fort, utan att veta om det.
Har jag bara avståndslarm på en punkt, får jag istället signaler om jag kommer inom det avståndet, och dessutom färdas på en väg som gör att jag kommer att passera nära förbi punkten. Nu är ju c550 en typisk bilnavigator, så det kan hända att mer terrängbetonade modeller gör annorlunda här. Den enda andra GPS jag har som har stöd för egna POI är iQue 3000, och i detta avseendet bär den sig åt ungefär som c550.
Anders