Plurrning med löshälsskridskor

De flesta

skarpa plurr är rätt enkla och övre delen av bröstkorgen är kvar ovanför vattenytan på en iskant.

Men vi måste ha en beredskap även för de krångligare situationerna där t ex lina är nödvändig till följd av att man plurrat på plockepinn våris.

Thure

Solomon vs Rottefella

Jag har studerat detta lite mer. Mina löshälsskridskor är utrustade med Solomons bindning med den hårdaste (tror jag) kudden, dvs röd. Trots det hänger den ned en hel del när man lyfter skon. Rottefellas röda kudde är betydligt hårdare och skridskon hänger bara ned ca 1 cm. Kanske det har betydelse vid plurrning.

Ulf

Är det verkligen vad som händer? Har någon provat och konstaterat?
När man trycker foten bakåt så verkar vattentrycket på hela grillan och eftersom det är ’mer grilla’ bakom bindningens ledpunkt än framför så borde den tryckas mot kängans sula. När man sedan hämtar hem benet så trycker vattnet på den delen som sticker ut framför kängan, så även i detta moment borde grillan tryckas mot sulan. Eller har jag missat nå’t?

Så blev det inte för mig. När jag drog fötterna bakåt så fälldes skridskon ut och motståndet blev väldigt stort. Kanske man kan undvika det genom att sträcka kraftigt på vristen? Jag tänkte inte på det när jag låg i vaken :)

Ulf

Har man sedan tidigare lärt sig en teknik med kraftiga benrörelser bakåtcykling så blir man lite ställd med många löshälsskridskor.

Öva!

Thure

Svår fråga

men det jag gjorde när jag upptäckte problemet var att använda armarna mera. Möjligen kan man ta mera typ bröstsimsbentag i stället för att cykla baklänges men det är alltid viss risk att man skadar sig själv med skridskorna när man plurrar och gör häftiga benrörelser.

En annan observation är att man kan ha nytta av pik med mycket flytkraft för att balansera effekten av en lågt sittande flytväst som har en tendens att tippa den simmande skridskoåkaren framåt i vattnet.

Thure

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg