Ett gravitationsfilter är alltid smartare än ett handhållet pumpfilter då du slipper sitta där och pumpa och bli trött och bränna onödiga kalorier.
Platypus filter renar tillräckligt för normala svenska (scandinaviska) förhållanden. Normalt är att inte ta vatten utan att först att sett på kartan att inte liger en jordbruk eller en by/stad/industri uppströms.
Sen att ha med sig två stycken 4-liters påsar som kan bära vatten ser jag som ett stort bonus när behovet uppstår och det är långt mellan vattenhålen. Jag bär hellre med mig mina 4 liter renat vatten i ryggsäcken genom hela dagen, än att stanna var och varannan timme för att leta efter ett nytt vattenhål då jag behöver fylla på min knappt liter stora vattenflaska...
Filtret gick väldigt fort när jag testade det hemma, kanske ett par minuter. Men redan första gången ute i skogen så gick det långsammare, ca 20 minuter. Och nu när jag har använt det ca 20 gånger så tar det ca 30 minuter. Och du/ni tycker det tar lång tid, så tänk igen på att jag inte behöver sitta på marken och pumpa vatten, utan jag kan göra annat. Som exempelvis sitta ned under ett träd och läsa en bok, som jag gjorde sist när jag var ute och behövde fylla på filtret på väg till rasplatsen som inte hade någon näraliggandes vattenkälla.
/Andreas