Jag har inte följt kanotförbundets utvecklingsplan och börjat med kanot när jag var 12, följaktligen är balansen därefter.
Med en 520x51-kanot som primär motionskanot tänkte jag att det skulle vara trevligt med lite utmaning, och se hur svårt det kan vara att lära sig nästa steg neråt i bredd, valet föll på Nelo Classic, 520x46. Tanken för närvarande är ändå att ha 520x51-kanoten som huvudkanot i snabbpaddlarsammanhang, det är ju en sak att ta sig fram, och en annan att kunna trycka på i maxfart. Känns just nu inte som det är rimligt att jag kan bli lika snabb i Classic-kanoten (pga balansproblem i toppfart), men men, man vet ju aldrig, efter några säsonger kanske.
Hursomhelst, utan säte lyckades jag vingla iväg redan efter tredje gången med min Classic, men med säte och arslet ovan vattenlinjen blev det ju påtagligt svårare. Har testat lämna bryggan en gång, och det slutade väldigt snabbt med ett bad.
Jag skulle gärna vilja ha tips på hur man smidigast lär sig balansera kajakj*veln. Ska man köra mycket utan säte tills det känns stabilt där, och först därefter sätta i sätet? Gillar inte riktigt den taktiken eftersom det inte är så skönt att sitta utan säte, och man har inte så bra paddlingsposition. Ska man lasta ner kanoten med vikter så det blir lite enklare? Eller ska man bara sitta still och balansera kanoten i timtal vid bryggan? Skulle kunna tänka mig det sista även om det låter tråkigt, att sitta och balansera intill bryggan en halvtimme eller kvart efter varje kanotpass och därmed slippa alla fåfänga försök att paddla iväg som slutar med bad i 12-gradigt vatten låter ganska bekvämt (jag är ofta på ställen där vattnet är så kallt att om man vet att man kommer plumsa i och vill fortsätta träna efter det vill man ha våtdräkt). Om man nu verkligen blir bättre på balansera den på det sättet så att man till slut känner sig mogen att paddla ut.
Jag antar att man ska träna så ofta som möjligt, snarare än länge varje gång? Bättre med två korta vingelpass per dag (säg 2 x 15 minuter) än ett på 30?
Med en 520x51-kanot som primär motionskanot tänkte jag att det skulle vara trevligt med lite utmaning, och se hur svårt det kan vara att lära sig nästa steg neråt i bredd, valet föll på Nelo Classic, 520x46. Tanken för närvarande är ändå att ha 520x51-kanoten som huvudkanot i snabbpaddlarsammanhang, det är ju en sak att ta sig fram, och en annan att kunna trycka på i maxfart. Känns just nu inte som det är rimligt att jag kan bli lika snabb i Classic-kanoten (pga balansproblem i toppfart), men men, man vet ju aldrig, efter några säsonger kanske.
Hursomhelst, utan säte lyckades jag vingla iväg redan efter tredje gången med min Classic, men med säte och arslet ovan vattenlinjen blev det ju påtagligt svårare. Har testat lämna bryggan en gång, och det slutade väldigt snabbt med ett bad.
Jag skulle gärna vilja ha tips på hur man smidigast lär sig balansera kajakj*veln. Ska man köra mycket utan säte tills det känns stabilt där, och först därefter sätta i sätet? Gillar inte riktigt den taktiken eftersom det inte är så skönt att sitta utan säte, och man har inte så bra paddlingsposition. Ska man lasta ner kanoten med vikter så det blir lite enklare? Eller ska man bara sitta still och balansera kanoten i timtal vid bryggan? Skulle kunna tänka mig det sista även om det låter tråkigt, att sitta och balansera intill bryggan en halvtimme eller kvart efter varje kanotpass och därmed slippa alla fåfänga försök att paddla iväg som slutar med bad i 12-gradigt vatten låter ganska bekvämt (jag är ofta på ställen där vattnet är så kallt att om man vet att man kommer plumsa i och vill fortsätta träna efter det vill man ha våtdräkt). Om man nu verkligen blir bättre på balansera den på det sättet så att man till slut känner sig mogen att paddla ut.
Jag antar att man ska träna så ofta som möjligt, snarare än länge varje gång? Bättre med två korta vingelpass per dag (säg 2 x 15 minuter) än ett på 30?