Planerna för nya sylarna

Antal bäddar anser jag viktigt när man skall bygga en ny fjällstation, inte design.
Satsa på ett smart planlösning och bygg billigt och på ett sätt som matchar naturen.

Ja, helt enkelt rimligt billiga sängplatser med enkla faciliteter för de som inte vill tälta. Men det är väl det som gör att man inte tillhör målgruppen - man känner inte behovet av extra service och lyx, utan vill bara ha fyra väggar och tak över huvudet. Det finns andra som vill ha det lyxigare och om den nya Sylstationen blir lönsam trots hundramiljonerskostnaden är jag den förste att gratulera.

Jag är positiv, även om jag själv alltid väljer tältet.

Problemet är att öppna ytor som rum med soffor och annat kostar pengar, ska man inte införa vakter som håller de gäster som bara betalt för enklare logi borta så kommer det ju inte fungera.

Nä, då vi vill ha enklare logi får vi nog söka oss nån annanstans. Vi har ju i princip vilken annan plats som helst att välja på ändå:cool:

Jag är total negativ till förslaget. Det måste få ett slut på giganprojekten i fjällen någon gång. För förutom Sylarnaprojektet har vi 3 st vindparker som exploaterörerna önskar bygga i Jämtlandsfjällen och sen har vi Dähli som vill förstöra Åres sista vildmark Ullådalen.

Jag pratade med en kille som jobbade på Helags denna sommaren och en orsak till nybyggnation är väl den lite risiga konstruktionen sett till förmåga att hantera väder (läs snö). I dagsläget finns inte heller möjlighet att servera lagad mat till skillnad från ex Helags. Rent funktionellt kanske bedömning är att det är högst nödvändigt med en ny stationsbyggnad.

Sen ser jag det inte som förvånande att man väljer att bygga lite spektakulärt i närheten av det "sydliga" Sveriges lilla alp. Jag ser väl egentligen ingen skillnad på den föreslagna byggnaden och en stor station av mer traditionell stil - de kommer båda att vara stora knutpunkter för det området och antalet personer som passerar igenom kommer i båda fallen vara ganska stort.

Sylarna kommer aldrig att vara en fjällstation för den som vill vara för sig själv och då är det väl skönt att det finns en massa annan fjällmark att sätta sina tältpinnar i:).

EDIT: Jag tycker väl inte att jämförelsen ny sylstation vs stora vindparker är helt korrekt. En fjällstation finns redan på plats och en ganska stor sådan. Jämförelsen vore mer passande om det handlade om ett jättebygge på i dagsläget obebyggd fjällmark.

Jag pratade med en kille som jobbade på Helags denna sommaren och en orsak till nybyggnation är väl den lite risiga konstruktionen sett till förmåga att hantera väder (läs snö). I dagsläget finns inte heller möjlighet att servera lagad mat till skillnad från ex Helags. Rent funktionellt kanske bedömning är att det är högst nödvändigt med en ny stationsbyggnad.

Sen ser jag det inte som förvånande att man väljer att bygga lite spektakulärt i närheten av det "sydliga" Sveriges lilla alp. Jag ser väl egentligen ingen skillnad på den föreslagna byggnaden och en stor station av mer traditionell stil - de kommer båda att vara stora knutpunkter för det området och antalet personer som passerar igenom kommer i båda fallen vara ganska stort.

Sylarna kommer aldrig att vara en fjällstation för den som vill vara för sig själv och då är det väl skönt att det finns en massa annan fjällmark att sätta sina tältpinnar i:).

EDIT: Jag tycker väl inte att jämförelsen ny sylstation vs stora vindparker är helt korrekt. En fjällstation finns redan på plats och en ganska stor sådan. Jämförelsen vore mer passande om det handlade om ett jättebygge på i dagsläget obebyggd fjällmark.

Jag tycker faktiskt det är helt korrekt att jämföra en vräkig fjällstation med vindparker eftersom normen på hur vi ser på fjällen hela tiden skjuts framåt. En liten bit av den unika fjällvärld vi tas dagligen sen om det är ny fjällstation, en vindpark, ny skoterled eller ökad helikoptertrafik är sekundärt. Fjället krymper och det går i ganska snabb takt.

Utan att bli för långrandig så finns en hel tråd om just detta. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57550&page=3

Stf

Det är nog inte billigt att driva alla små fjällstugor i väglöst land, så vill vi behålla de små mysiga stugorna så får vi räkna med att ha ett par stora fjällstationer i denna kaliber...

Nu gillade jag inte riktigt arkitekturen på förslaget...

Vill man inte ha stugor alls så får man väl gå på andra ställen i fjällvärlden, det dräller ju inte av stugor i Sarek, Vadevåtjåkka, norr om torne träsk direkt!

Vill man bo i den här typen av hotellkomplex så finns ju många sådana i t ex Åre, dit kanju de som önskar sådana bekvämligheter åka. Lämna övriga fjällen ifred!

Väldigt löjligt att prata om miljövänlighet i detta sammanhang också. Växthuseffekten håller på att ta kål på oss och då tycker STF att det bästa man kan göra är att bygga stort i väglöst land med enorma utsläpp pga transorter hit och dit. Man har verkligen fjärmat sig från de ursprungliga idealen. Måtte detta inte bli verklighet!

Jag vandrar gärna i fjällen och både kortare och längre turer. Har bott under bar himmel,i tält,i stuga och på fjällstation och tycker att alla sätt har sin charm.

Har full förståelse för att de vill bygga nytt istället för att bara reparera en byggnad som inte längre håller måttet och ser inget problem i att man då väljer att inte ha ett traditionellt hus utan satsar på ett lite annorlunda bygge.

Det viktiga tycker jag är att det blir funktionellt samt att det fortfarande är ekonomiskt lösbart att övernatta.

Kan de lösa det kommer jag gärna dit med familjen och tar några övernattningar i den nybyggda fjällstationen och visar dem en del av den svenska fjällvärlden som jag tycker väldigt mycket om, med eller utan fjällstationer.

Vill man bo i den här typen av hotellkomplex så finns ju många sådana i t ex Åre, dit kanju de som önskar sådana bekvämligheter åka. Lämna övriga fjällen ifred!

Vill du bo med självhushåll eller tält, finns många sådana i tex Padjelanta, dit kan ju de som önskar såna enkelheter åka. Lämna övriga fjällen i fred!

Skönt när allt är svart och vitt va?

Om det de avser att bygga inte nämnvärt stör mer än det som redan finns ser jag inga problem.

Det har nyss blivit tyst i Blåhammarsområdet efter ett par år av helikoptersurr i samband med bygget ev kraftledningen mellan Järpen och Nea i Norge. Också nu detta projekt. Hur många helikoptervändor krävs denna gång? 100, 200 eller 3000.

Kollar man på de senaste stora projekten har i Åre kommun har alla kantats av byggskandalar i form av att man förstör känslig natur. Talar då om bygget av Nea linjen, Copper Hill i Åre, och Nabo Cash i Storlien.

Det kommer att ske här också. Var så säker för det är inte Åre snickare med omtanke om bygden får uppdraget utan det blir som vanligt någon utrikes byggjätte med 35 underleveratörer som totalt skiter i den känsliga fjällmiljön och ger blanka fan i om det är tjäle i backen. Man tar pistmaskinen ut till Sylarna ändå för deadline måste hållas.

Hej!

Här är ett brev som jag skickade till STF, SVECO och andra berörda för ungefär ett år sedan då jag första gången fick höra om planerna. När jag senast var i Sylarna fann jag en back med tofflor vid entrén, så jag tror på ordets makt!

Håll till godo!

Varning! Hiskeliga generaliseringar väntar! Tro mig, jag är ingen vän av generaliseringar, men för att få fram mina poänger i detta format gör jag ett undantag!

Jag hörde ryktesvägen av en kompis att STF ska avveckla/bygga om fjällstationen uppe i sylarna och smart nog tagit hjälp av extern expertis i form av er. Genast började jag tänka, fundera och drömma. Jag har vistats en hel del i alperna, korsika och bott i ett flertal hytter, stugor etc och har 1000 ideér hur man kan förbättra boendet i fjällen!

Jag sitter i östersunds klätterklubbs styrelse och enda sedan 70-talet har klubben anordnat skid och klätterträffar i sylarna. Komfort är relativt, men för mig räcker det med en madrass på golvet och tillgång till torkrum! Mer vill jag inte betala för!

Inför pantsystem i storulvån! Om en gäst bär med tex 1-2 kilo mat till sylarna får man rabatt på boendet, på samma sett får man rabatt om man bär ner sopor på vägen därifrån! Bryt skoterberoendet, skippa helikoptertransporterna! Varför ska man erbjuda en service som inte är hållbar?

Anställ nån lokal förmåga som får köra renrajd upp med förnödenheter vinter och sommartid. Vem blir inte glad av att se en gullig ren/häst som på ett hållbart sätt leverar förnödenheter. Dessutom sprider djuren lagom mycket gödsel där det behövs mest – längs leden och på så sätt motverkar erosion!

Om det nu ska byggas en ny station, våga då vara lokalpatriotisk! Varför inte ett gamalt hederligt säter/fäbodvall/lappkåta som smälter in i omgivningen! Ekologiskt och orginellt!

Gardiner! Stora fönster med storslagen utsikt mot fjällen är energibovar! Kontakta ullforum som håller till i Ås utanför Östersund bedriver produktion av olika ullprodukter och kan säkert med Ullfrotté utveckla gardiner i ull som har oöverträffad isoleringsförmåga, är ljud och fukt absorberande, kapslar in luftföroreningar och är flamsäkra! Glokalt!

Vid entrén, fixa skofack med tofflor som man kan byta till när man kommer fram till stationen och så slipper man bära med sig egna – alla vill ha en lättare ryggsäck. Finns alltidi hytter i alperna men inte i sverige. Självklart gjorda av ekologiskt trä eller liknande. Inte plast!

Om det planeras restaurang(vilket leder till helikoptertransporter) så integrera matsalen med själhushållet. Oavsett om man är snål och lagar egen mat eller köper färdig så vill man prata och umgås, skryta om dagens bedrifter etc. Tänk foodcourt! Självklart enbart ekologisk mat. Dyrare men det klientel STF vänder sig till har råd.

Solceller, vindsnurror, små vattenkraftverk förutsätter jag att det planeras för! ”Vid gynsamma förhållanden producerar vi 20-30 % av vårt behov”

”Harrisburg, Tjernobyl och nu Fukushima. Som ett företag inom turism och miljö tar vi vårt ansvar och använder bara grön el”

Allt är möjligt, människans kapacitet är oändlig men det är inte jordens resurser.

De ideér jag presenterar här gör jag inte för min egen skull, utan för kommande generationer. Det är hög tid för STF att leva upp till sin egna högt ställda krav. Som enda aktör på marknaden har man ett enormt ansvar.

Om man väntar på vad kunden vill ha då är det för sent. Gå före, visa vägen till ett hållbart samhälle.

Med vänliga hälsningar

Kaj Söderin

Vad man blir lite rädd för i sådanahär sammanhang är kanske inte stationen själv...utan...gud förbjude...kommer något att vilja dra in en bilväg framöver ??? Riktigt läskig tanke...hoppas jag bara ser spöken på ljusan dag...

Vänta på grön gubbe vid Spåjme vindskydd !!! hövva...

Risken finns altid att ett storbygge på sikt kan få oönskade konsekvenser...

// P ..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
Sillamackan Extra bra tältplats (för barnfamilj) mellan Storulvån och Sylarna? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
Kodiaken Runda Sylarna Fjällvandring 2
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
Onesport Tips runt Sylarna Fjällvandring 2
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
greendanger Död funnen vid Sylarna Fjällvandring 7
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
Notorious Frepps Sylarna i Juni? Fjällvandring 14
greendanger Ungdomar vilse vid Sylarna Fjällvandring 17
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
eliaz Myggsitationen i sylarna nu? Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
MarieJ Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...? Fjällvandring 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg