Planerna för nya sylarna

Hmmm....

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om att smälla upp något sådant där. Lite kluven. Själv skulle jag tycka det var mycket mer attraktivt att få betala några kronor för en plats på en renfäll i en kåta. Men jag är hör nog inte till den kundkrets som de vänder sig till.

Jag tycker nog att det borde gå att ta några kronor och se till att t.ex. Unna Räita underhålls t.ex. Och många gånger hellre en stuga halvvägs mellan Vistas och Nikka som framhållits tidigare.

Peter

Jag tycker nog att det borde gå att ta några kronor och se till att t.ex. Unna Räita underhålls t.ex. Och många gånger hellre en stuga halvvägs mellan Vistas och Nikka som framhållits tidigare.

Peter

Vems kronor? Börja en insamling du;)

Sylarbna är ju en turistmagnet (som Keb som avhandlats in en annan tråd), låt oss se till att redan utbyggda områden är de som de satsas i, så att du kan vara ensam med vildmarkskänsla i Unna Reita.

Vems kronor? Börja en insamling du;)

Sylarbna är ju en turistmagnet (som Keb som avhandlats in en annan tråd), låt oss se till att redan utbyggda områden är de som de satsas i, så att du kan vara ensam med vildmarkskänsla i Unna Reita.

Äsch, inte behöver jag göra det, finns ju Tillväxtverket. :)

Jag håller med, helt och hållet. Och samtidigt inte. Jag är kluven. Jag passerar helst raskt både fjällstationerna vid Kebne och Sylarna. Jag passar inte in. Men om de delar jag hellre ser ska få förbli som de är, måste jag gå med på att andra delar anpassas efter andra människor. Att käka kakan och ha den kvar funkar inte här heller.

Ha dé gott
Peter

"Dagens fjällvandrare-Dagens turister"

Jahaja, då kan man konstatera att man inte tillhör den skaran.
Nä, jag känner också att jag troligen inte passar in.
Antingen väljer jag andra övernattningsstugor eller så blir det till att
köpa tält.
Var på Sylarna i somras så det får väl räcka med det.
Vonsan

Har själv varit på Sylarna många gånger, sommar och höst, dock ej vinter ännu. Har varit på den gamla stationen (en som brann), bott i självhushållet då stationen var stängd samt bott inne i nya eller tältat några kilometer bort.

Det är en knutpunkt, med en högalpin topp som är nåbar för de flesta. Den som söker den totalöa ensamheten har tex Arjeplogsfjällen att besöka, där kan du nog bli hur ensam som helst.

Att de nu ska bygga en ny station istället för den nu 30 år gamla slitna som finns där är väl inget konstigt, synd att de ska riva den gamla, men antar att med förändrade krav så blir det enklare att konstruera nytt än att renovera/bygga ut.

Kommer säkert att besöka den nya också nån gång, är inte tillräcklig fin för att avfärda det hela med att jag inte passar in. Passar nog inte lite varstans tror jag;)

Det finns ju gott om platser i väglöst land med inga hus, vindskydd eller små självhushållsstugor. så varför inte ett fåtal större stationer. Det har ju funnits en fjällstation på platsen i ganska många år nu (sen 1933 närmare bestämt) så det är ju inte direkt många skribenter här som minns tiden innan.

Men då min första fjällvandring var just till denna relik från 1933 så är jag platsen tacksam, utan den kanske mina föräldrar inte burit ut mig och jag aldrig fått ett fjällintresse, och det vore hemskt tycker jag.

Så istället för att fnysa på näsan, se dessa stationer som inkörsportar till ett fjällintresse

Det som syns på bilden ser ju inte direkt diskret ut. Hur högt är det? 10 meter? Undrar om det blir svårare att få bygglov till något sådant om nationalparksförslaget går igenom.

Har själv varit på Sylarna många gånger, sommar och höst, dock ej vinter ännu. Har varit på den gamla stationen (en som brann), bott i självhushållet då stationen var stängd samt bott inne i nya eller tältat några kilometer bort.

Det är en knutpunkt, med en högalpin topp som är nåbar för de flesta. Den som söker den totalöa ensamheten har tex Arjeplogsfjällen att besöka, där kan du nog bli hur ensam som helst.

Att de nu ska bygga en ny station istället för den nu 30 år gamla slitna som finns där är väl inget konstigt, synd att de ska riva den gamla, men antar att med förändrade krav så blir det enklare att konstruera nytt än att renovera/bygga ut.

Kommer säkert att besöka den nya också nån gång, är inte tillräcklig fin för att avfärda det hela med att jag inte passar in. Passar nog inte lite varstans tror jag;)

Det finns ju gott om platser i väglöst land med inga hus, vindskydd eller små självhushållsstugor. så varför inte ett fåtal större stationer. Det har ju funnits en fjällstation på platsen i ganska många år nu (sen 1933 närmare bestämt) så det är ju inte direkt många skribenter här som minns tiden innan.

Men då min första fjällvandring var just till denna relik från 1933 så är jag platsen tacksam, utan den kanske mina föräldrar inte burit ut mig och jag aldrig fått ett fjällintresse, och det vore hemskt tycker jag.

Så istället för att fnysa på näsan, se dessa stationer som inkörsportar till ett fjällintresse

Jag fnyser verkligen inte på näsan åt varken fjällstationerna eller de som vill utnyttja dem. Jag tror dessutom att du och jag har i det närmaste exakt samma åsikt, men jag är något kluven. Förståndet och logiken och vetskapen att människor är olika säger en sak, hjärtat något annat. Men förståndet och logiken och hänsynen till andra får råda.

I mitt fall har jag ett minne från en båttur på Ladtjojaure i 6-7-årsåldern i minnet!

Peter

Bra pris för en bädd

Antal bäddar anser jag viktigt när man skall bygga en ny fjällstation, inte design.
Satsa på ett smart planlösning och bygg billigt och på ett sätt som matchar naturen.

Kul om det realiseras

tycker jag.

I ÖP diskuteras skoterled. Tyvärr stör skotertrafiken skidåkare mycket på en del leder i området t ex söder om Helags.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
Sillamackan Extra bra tältplats (för barnfamilj) mellan Storulvån och Sylarna? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
Kodiaken Runda Sylarna Fjällvandring 2
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
Onesport Tips runt Sylarna Fjällvandring 2
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
greendanger Död funnen vid Sylarna Fjällvandring 7
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
Notorious Frepps Sylarna i Juni? Fjällvandring 14
greendanger Ungdomar vilse vid Sylarna Fjällvandring 17
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
eliaz Myggsitationen i sylarna nu? Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
MarieJ Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...? Fjällvandring 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg