Ett altenativ är att fästa tältet under ryggsäcken, visst kommer tyngdpunkten lägre då. Mitt tält väger för övrigt cirka 2,4 kg (Nallo 2).
Att maten är det som väger mest håller jag helt och fullt med om. Och om jag skulle driva tesen in absurdum så skulle jag givetvis stuva ihop alla frukostpåsar, snabbkaffe, knäckebröd, chokladkakor, jordnötspåsar, frystorkatpåsar mm mm mm i en tät packpåse och sätta den ovanpå. Till och med min Alaska skulle nog börja kännas sladdrig då. Det är dock inte så praktiskt, jag behöver inte komma åt alla påsar frystorkat under dagen. Så jag nöjer mig med att ha maten inne i säcken. Däremot är jag mer betjänt av att ha tältet längst upp ovanpå ryggan.
På samma sätt sätter jag termosen med varmvatten i ett sidofack. Skulle jag driva tesen med hög tyngdpunkt skulle jag ju sätta även den högst upp.
Att få fram tältet snabbt betyder inte så mycket för mig egentligen. Inget säkerhetstänkande alltså, det är en ren komfortfråga.
Kök och bränsle har jag aldrig framme under dagen, jag kör med termos. Men det är ju en smaksak, man kan ju ta fram köket och lämna termosen hemma. Jag har faktiskt köksgrejerna i packpåsen längst ner (lever som jag lär.......?
) men det är också för att utrymmet som blir över efter att sovsäcken stoppats in där blir alldeles lagom för köksgrejerna plus lite annat smått och gott.
Var man har grejerna blir en kompromiss av vad som funkar, var det fungerar att sätta fast dem, hur snabbt/lätt man vill komma åt dem, om de behöver skyddas från blöta, om de är blöta, vad de väger mm mm mm mm. Håller du inte med?
Ska jag vara ärlig så har jag oftast grejerna där jag är van att ha dem numera. Men inte skulle jag njuta mindre av fjällen för att jag hade tältet längst ner och sovsäcken längst upp.
Att nya säckar konstrueras med tanken att man ska slänga ner tältet inuti ryggan förstår jag med, och jag beklagar det. Faktiskt, om jag i fortsättningen använder av en Bask ryggsäck (jo, har beställt en) så kommer jag inte heller där att stoppa ner tältet inuti ryggsäcken, vilket killen som jag pratade med på Akzo höll med om helt och hållet. Han brukade tydligen sätta tältet under ryggan.
Mvh
Peter P.