Pjäxval och beställning?

Har fassnat för telemark och den suveränt roliga åkstilen. Slår slalom och bräda med hästlängder, därför tänkte jag inhandla ett par pjäxor och skidor.

Frågan är bara vilken pjäxa som är att föredra. Kommer främst att åka pist och pjäxvalet har fallit på Scarpa, vilken av modellerna är vettigast att köpa, T1 eller T2? Om jag förstått allt rätt så är T1 en utpräglad pjäxa för pist och inte speciellt lätt ca 4 kg. T2:an är å andra sidan en mer all round pjäxa,lättare men inte lika hög. Har suttit och skummat igenom diverse inlägg på utsidan och sett att det trots allt är flera som använder sig av T1:an även på toppturen. Något som fått mig att därför överväga att inhandla en T1:a i stället för den tänkta T2:an som tydligen skall fungera bra i backen och dessutom va bättre än T1:an på topturen och liknande. Kommer ju som sagt att någon gång gå på topptur eller motsv. trotts att det främst är piståkning för tillfället.

En ytterligare fundering är hur säkert det är att beställa från http://www.telemark-pyrenees.com/ och liknande företag då priserna i viss mån är trevligare för en stackars student. Har beställt en del saker via internet tidigare men aldrig från ett annat land. Funderar därför på hur det är med transportpriser, transporttid och eventuell tullavgift.

Mvh

Ang beställning

Valet av pjäxa vet jag inget om men har beställt från utlandet. Jag beställde en dryg vecka innan jul ett par randoneépjäxor från Tyskland. Fem dagar senare kom de! mitt i julruschen. Kolla in http://www.globetrotter.de
Där finns det fina priser. Jag beställde ett par Garmont G-ride och här i Åre kostar de ca 5000. Jag betalade 2200 ink.frakt. Allt funkade perfekt, inget strul alls. Nackdelen är att du måste betala med Visa.

T1

Har själv åkt både T1 och T2 - ej gått på topptur med pjäxorna, bara åkt pist/off pist. Kör sedan några år uteslutande på T1 som jag tycker är suverän - stabil, varm och komfortabel!

/Calle

Beställde...

mina Garmont Ener-G G-fit från Telemarkbibel till ett MYCKET bättre pris än här i Sverige (om de ens går att få tag på här?) samt utan problem.

Dock så gäller det även här att man betalar via Visa, samt att man vet vilken storlek man vill ha (gärna också att du har provat ett par så att de passar dina fötter...Scarpa har relativt smal läst...).

Mellan modellerna T1 och T2 skulle jag ha valt T1:eek:r om det nu är Scarpa som gäller...

/Anders B

T1 om du bara ska åka i pist. Dom går att gå på topptur med, men är inte bra, inte så mtcket för vikten, mest det att gå-läget på skaftet är dåligt vilket gör att stegen blir korta. På 10 steg ligger du en dryg meter efter nån med T2, på en hel dag betydligt mer...

Nya T2 är styvare än den gamla. jag hade den kgamla och tyckte att bägge pjäxorna var gaska likvärdiga. T1 var bättre i isigt före medan T2 hade skönare åkkänsla, var lättare och skönare i löst före.

http://www.telemark-pyrenees.com kan du beställa Scarpa i thermo-version, något man inte ångrar. Lättare, torkar snabbare, varmare och bättre passform.

Som "Vandrare" skrev; T1orna är verkligen inte något vidare på toppturer. Suveräna när man ska ner, men tunga och med begränsad steglängd uppför.
Det finns nog inte någon bra allroundpjäxa. Köper du en kompromiss som ska funka både på topptur och i pist, så slutar det bara med att du blir missnöjd och vittjar plånboken för att inhandla nya pjuck.
Köp ett par T1or för piständamål. Ska du sen gå på topptur tycker jag att du ska inhandla ett par T4or. Många verkar tycka att de är för veka/instabila, men det är nog mest folk som aldrig har åkt utför i T4or som kritiserar dem. De är väldigt bra uppför, nästan som ett par läderpjäxor, samtidigt som de är mycket stabila utför (om än inte som T1or...).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sladdis Pjäxval över internet?? Telemark 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg