Pjäxskaft och skidbredd

Har en liten fråga angående mellanhöga pjäxor och lite fetare skidor. Har för närvarande ett par Crispi CXA pjäxor (mellanhöga) och ett par Fischer DRS (100-65-95). Hittills har pjäxorna funkat bra med ovan nämnda skidor. Tänker köpa ett par bredare skidor typ Big Stix 84 då jag nästa uteslutande har åkt lössnö de senaste åren och vill ha något som flyter bättre. I en affär sa dom att det inte funkade med de pjäxor jag har medan de i en annan sa att det borde funka. Vad säger ni som har lite mer erfarenhet av telemarksåkning.

/John

Beror ju lite på....

Om du mestadels tänker köra lössnö/toppturer så är min mening att det inte är några som helst problem. Men om du mest åker löst (och annars också...) kanske du ska satsa på Big Stix 84 istället som du först skrev.

75 mm midja är inte så enormt, och ska man börja tala om bra flyt så tycker jag att man i vart fall ska upp över 80 mm i midjan. Även så breda skidor ska nog gå fint att köra med CXA, men det kan löna sig med lite högre dojjor.

Fast om du nu redan har ett par pjäxor och tänker köpa skidor så är det ju bara att testa!

Det beror ju väldigt mycket på åkstil o.s.v. om det funkar för dig.

Så mitt råd är: Titta även på lite bredare skidor (läs även i forumet och recensioner). Köp ett par skidor. Testa med de pjäxor du har.

/Vräkbjörn

Test...

Det var test i nya numret av "Powder" (oktobernumret)av back-country telisar av modell superfat (90-110 i bredd).

Fanns en del läckra modeller där som verkade mycket bra! Exempelvis Atomic Teledaddy (126/99/116), Karhu JAK (127/97/117) och Rossingnol T4 (122/94/112)...

Leta på!

//Calle

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg