Om du inte åkt så mycket kanske det bästa är att hyra pjäxor under säg en veckas åkning. Testa Garmont/Scarpa/Crispi plastskor i olika storlekar och även andra modeller om det finns.
Att hyra pjäxor har ju den fördelen att du ofta kan byta (om uthyraren inte låter dig byta rakt av, testa att gnäll över "tåkramp") och att pjäxorna redan är uttryckta och inslitna, precis som de nya skor du köper på sikt kommer att vara.
Köp sen ett par likadana som de pjäxor som känns trevligast att åka på.
I frågan om
höjd och antal spännen tycker
jag, trots allt snacka om traditioner och låga läderpjäxor att du gott kan välja en hög plastsko med två-tre spännen. Detta ger dig ökad styrka som du kan lägga på att åka hårdare och längre på dagarna = du får då
mer och
roligare åkning.
I fråga om
vikt (de finns de som inte tycker om vikten när man skall sparka sig upp på en topptur) så är den inte mycket att bråka om tycker jag. För egen del går det alldeles utmärkt att gå på topptur i ett par Scarpa Racing (höga, styva)
Om du skall använda din utrustning för mycket plattgång kanske ett par halvhöga kängor gör sig bäst, men så verkar inte vara fallet. Hur som helst tycker jag att du skall hålla dig till plastskor med löstagbar innersko därför att de är lättare att sköta (ta ur innerskon och torka), bättre mot vatten (en läderpjäxa som blir blöt tar l å n g tid att torka) och minimalt med skötsel (mer tid till åkningen)
Att köpa
begagnat kan vara ett smart drag. Eller vänta till utförsäljningen efter påsk då utgående modeller ofta kastas efter presumtiva kunder
[Ändrat av Buda 2002-03-06 kl 09:47]