Pjäxor av kvalitet?

Men Micke,

Vad har du då på dig under den tid, då du har vattenflaskor i pjäxorna? Jag har själv funderat på att ha en lätt, men varm, extrasko med mig på turen. Något att gräva bivack, laga mat, och bara vila fötterna i. Jag vet att det finns att köpa, men har funderat på att testa att göra en själv. Det behövs ju ingen riktig sula, bara en stabil botten..

Vad det gäller pjäxor för turskidåkning så har jag också det dilemmat. Hittills tycker jag det känns som att ju bekvämare pjäxa man har, desto sämre egenskaper har den vi utföråkning...

Mitt enda tips blir därför att försöka prova olika varianter innan man köper..

Sara

Re: Men Micke,

Rödluvan; sa:
Jag har själv funderat på att ha en lätt, men varm, extrasko med mig på turen. Något att gräva bivack, laga mat, och bara vila fötterna i. Jag vet att det finns att köpa, men har funderat på att testa att göra en själv. Det behövs ju ingen riktig sula, bara en stabil botten..

bivack2.jpg

Mina bivackskor. Liggunderlagssula och dunstoppning. 350 g/par i stl 44.

Varför de har olika färg? Tja, det är det där med höger och vänster du vet... Nej, det röda tyget tog faktiskt slut mitt i sömnaden. Därför blev det gröngult på den andra.

Peter

Bindningar

Vad har du för bindningar? Om du har kabelbindning, så byt till råttfälla. Det blir mycket lättare att gå. Jag har gått på tur me mina T2 (gamla 2 spännes) och det har funkat bra, även om ett par mjukare hade varit att föredra. Det går bra med råttfälla, men inte med kabel, då blir det aldeles för mycket motstånd. Dessutom knäpper jag bara nedersta spännet så att benet kan röra sig fritt. Jag har haft ett par T1 och gå-komforten i T1 och T2 kan inte jämföras, T1 är mycket sämre.

T2

Förstår inte riktigt problematiken...?

Jag har gått och bott i tält 3-4 veckor i sträck med mina T2 (nya modellen). Inga problem.

Jag åker skridskor med dem. Och går ibland många km på land. Inte bekvämt eller optimalt, men helt ok.

Allt är som vanligt en prioritering mellan stabilitet och bekvämlighet. Jag tycker om stabilitet och värme och har inga problem att gå en mil i mina T2:eek:r. Men självklart är ett par löparskor smidigare...

/föhl

Läder med lös innersko hos Mia Fiske i Malung

mossmannen; sa:
Söker också en ny läderpjäxa med lös innersko. Plast gnekar och är generellt väldigt obekvämt vid längre turåkning. Har en gammal merell telemarkspjäxa från mitten av 80-talet med lös innersko som tyvärr är för liten idag. Lös innersko är nödvändigt för längre turåkning så man kan torka pjäxan i sovsäcken under natten. Stelfrusna pjäxor väntar annars om morgonen. Tar gärna emot tips om var man hittar en sådan pjäxa.

Du kan finna en sådan sko på "Mia Fiske" i Malung. Før øvrigt en mkt bra friluftsaffär där du kan gøra fynd. De sänder med postførskott.

Annars kan jag rekomendera Crispi SUPER TELEMARK, Med løs hälkappa i plast. Mkt vanntåliga och mkt høg kvalitet i läderarbetet.
[Ändrat av nils73 2003-01-31 kl 18:02]

Andrew Shoes billigt

Fick just ett offert från Andrew Shoes, Italien. Deras model Expedition Laces, läderpjäxa med snören och lös innersko, bara 134 Euro + 50 euro för frakt. Jag tycker att den är mycket billigt jämfört till exempel Varg Polar på SHU för NOK 2899 och Alico Double på Freeheels för 344 Euro. Får nu se om jag vågar beställa pjäxor utan att få prova dom först. Jag ska prova Alico Double på Freeheels i morgon och får kanske en aning om storleken...

En sko jag också har funderat på är Lundhags Option Plus: extra isolering på botten, filtinnersko och NN 89/91 mm skidsula. Varm är de troligtsvis, bra att åka slät, men utför inte så bra, pris tyvärr SEK 3320. Storleken vet jag redan för jag har Lundhags Professional som vandrarkängor. Genom att välja Lundhags skulle jag kunna spara med bindning, då är det Rottefella Nato som gäller, för 50 Euro mot Riva 3 för 99 Euro.

Plastpjäxor ändå

mek; sa:
Jag ska prova Alico Double på Freeheels i morgon och får kanske en aning om storleken...

Det blev ändå plastpjäxan Crispi CXT. Det var en överraskning även mig själv, när jag provgick med Crispi på den ena foten och Alico på den andra. Crispi känndes lite styvare, men Alico tryckte hårt mot vaden och Crispi känndes ändå mycket bekvämare och tillräckligt flexibel för turåkning. Något helt annat än mina gamla Scarpa T3. Motsats till det sägs tycker jag, att Crispi har den bredaste läst, därefter kommer Garmont och smalast har Scarpa. Jag jämförde alla de märkena innan jag bestämde mig. Det skulle ha varit bra att få prova Garmont Excursion också, men det var för svårt att få tag på. Då blev det Crispi CXT, inom några veckor får ni läsa recensionen...
[Ändrat av mek 2003-02-11 kl 08:57]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
MichaelF Back country nordic norm 75 pjäxor hälproblem Turskidåkning 1
zizoufan13 Pjäxor storlek 50/ Alico ski march Turskidåkning 2
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
Kogoyo turpjäxor vs pjäxor för klassisk Turskidåkning 22
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
BZ120 Köpa NN75mm pjäxa, Vart? Turskidåkning 15
Chabolina Pjäxor Turskidåkning 1
Urban W tips om pjäxor Turskidåkning 2
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
jahogs Pjäxor till Salomon BC-bindning Turskidåkning 1
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
erila107 Hyra skidor + pjäxor Turskidåkning 1
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
caar7629 Pjäxor med urtagbar innersko Turskidåkning 5
MTB Hur undviker man slitna pjäxor Turskidåkning 0
rikard_wiberg_hotmail.com Var rea på pjäxor? Turskidåkning 3
adventure_transport Skidor med stålkant samt höga/varma pjäxor? Turskidåkning 7
Segment Pjäxor ? Turskidåkning 1
Luffarn Pjäxor för långtur Turskidåkning 12
utter Prisvärda pjäxor Turskidåkning 0
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg