Pjäxor av kvalitet?

Hej

Jag letar efter ett par nya pjäxor för turåkning/telemark och skulle vilja ha lite tips. JAg har följande "krav":

*Användingsområde: Turåkning och långfärdsskridskor. Åker mycket tur och skulle viulja ha ett par pjäxor som är tillräckligt stabila för telemark. Ipiusten kör jag med Scarpa T1, men vill ha något lättare för tur (inte plast).

*Varma: Jag åker ofta på längre vinterturer med tält-övernattning etc, så de skall gärna klara temperaturer ner mot 30 minusgrader.

*Bekväma och vattentåliga

Jag hade tänkte mig en prislapp på runt 2000 kronor.

Alla tips välkomna

/JAkob

Varför inte plast

Du skriver "inte plast". Varför inte?
För utom det skulle ett par scarpa T3/T4 passa perfekt för dina behov. Varma, vattentäta och bekväma.
Jag var också motståndare till plastpjäxor för turåkning, men efter några kalla turer i mina T3:eek:r skulle jag inte byta tillbaka till läder för allt i världen.
/Thomas J

Skall man åka långfärdskridskor med kängorna så måste man kunna gå längre sträckor i kängorna också. Då skulle jag föredra ett par läderkängor inte plast T3/T4. Man bör ju kunna klara sig bra i läderkängor ner till -35 grader i alla fall.

Ang. http://www.alfasko.no

Undrar hur de räknar på andra sidan fjällen?

'LILLEHAMMER.
Den norske storselgeren, 2 av 3 nordmenn (nesten halvparten av alle nordmenn) står på ski i en Lillehammer! '

:) p-a

Läder med lös innersko

Söker också en ny läderpjäxa med lös innersko. Plast gnekar och är generellt väldigt obekvämt vid längre turåkning. Har en gammal merell telemarkspjäxa från mitten av 80-talet med lös innersko som tyvärr är för liten idag. Lös innersko är nödvändigt för längre turåkning så man kan torka pjäxan i sovsäcken under natten. Stelfrusna pjäxor väntar annars om morgonen. Tar gärna emot tips om var man hittar en sådan pjäxa.

Läder kontra plast

Jag har själv Scarpa T3 (gamla, rödbruna model, nästan som nuvarande T4) plastpjäxor och tycker att dom inte passar för turåkning. Innerskon är allt för styv för att man skulle bekvämt kunna åka på turskidor äller långfärdskridskor. Jag kan helt enkelt inte att hänga med andra turåkare med mina T3:eek:r mot deras Nokiastövlar!

Dessutom fick jag mycket svåra skavsår på båda vristben, när jag åkte till Halti. Jag skulle vilja veta, hur de som använder plastskor på turåkning, justerar spännena.

Läderpjäxor med lös innerskon finns på marknaden. Merrel marknadförs idag under namnet Varg, Varg Polar har en lös innersko, utan spänne, pris cirka 330 €. Säljs i Finland av http://www.partioaitta.fi (+358-9-586 8280).

http://www.freeheels.fi (+358-3-377 4655) säljer Alico Double with Starp, Lädersko med ett spänne och lös innersko, pris 344 €.

Varför inte plast?

Tack för många svar, angående frågan varför jag inte vill ha plastpjäxor, så svarar jag följande:

JAg är som jag sa ofta ute på veckoturer där enda skodonet jag har med mig är mina pjäxor. Liksom synpunkten att man vid skridskoåkning måste gå mycket, så blir man tvungen at skutta runt ganska mycket under en vecka utan skidor på fötterna (tex bivacgrävning etc). JAg har inte provat T3er eller likande i dessa sammanhang män får en känsla av att de skulle vara rätt klumpiga. För toppturer över en dag har jag med framgång släåat upp mig med T1:eek:r.

Angående innersko, så har jag många gågner sovit med läderpjäxorna i sovsäcken, en nuförtiden föredrar jag en kall känga på morgonen (och de besvär som det innebär).

/Jakob

T4:eek:r

Jag köpte mig ett par T4:eek:r förra vintern. Användnings området för mig är turåkning(längre och kortare turer) samt långfärdskridskoåkning.

Jag tycker att de funkar utmärkt, den bästa tur pjäxan jag har haft. Funkar alldeles utmärkt till långfärdskridsko också.

Den är enligt min mening mkt bekväm att åka i, och det är inga jätte problem att gå kortare sträckor i den ehller tycker jag. Även om jag inte kan rekomendera att gå 4 km i dem som jag gjorde en gång :)

Det var en fråga angående spännen på pjäxorna, jag spänner inte minan knappt, bara så att de inte är är ivägen.

//Jimmy

Crispi D-R

Crispi D- racer .Läder & lite plast , löstagbar inersko, varma, funkar bra till skridskor och i pist. Enda nacktdelen tycker jag är vikten och gång egenskaperna.
(Finns på prylmarknaden begagnat annars runt 2500kr nya.)

En läderpjäxa till...

hittade jag på nätet från Italien. Ser ganska bra ut, har både snör- och spännmodeller, med och utan lös innersko. Det enda nackdel är, att dom har ingen återförsäljare, utan säljer direkt från fabrik mot postförskot. När man ska köpa skor, borde man absolut få prova innan man köper. Italienare brukar ju ha för smal läst för oss skandinaverna. Kolla ändå:

http://www.andrewshoes.com/telemark_uk.html

Varma pjäxor på morgonen!

i95_lab; sa:
Angående innersko, så har jag många gågner sovit med läderpjäxorna i sovsäcken, en nuförtiden föredrar jag en kall känga på morgonen (och de besvär som det innebär).

/Jakob

Det finns ett otroligt enkelt sätt att slipa kalla pjäxor på morgonen.

Gör som jag:
1. På morgonen innan du ska till att äta frukost smälter du snö som du kommer att behöva under dagen.
2. Häll det i två st 0,5L flaskor
3. Flaskorna stopar du ner i pjäxorna
4. Åt frukosten
5. Ta ur flaskorna och i med foten, nu är både pjäxorna varma och du har vatten att dricka under dagen. Enkelt bra eller hur!

//Micke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
MichaelF Back country nordic norm 75 pjäxor hälproblem Turskidåkning 1
zizoufan13 Pjäxor storlek 50/ Alico ski march Turskidåkning 2
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
Kogoyo turpjäxor vs pjäxor för klassisk Turskidåkning 22
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
BZ120 Köpa NN75mm pjäxa, Vart? Turskidåkning 15
Chabolina Pjäxor Turskidåkning 1
Urban W tips om pjäxor Turskidåkning 2
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
jahogs Pjäxor till Salomon BC-bindning Turskidåkning 1
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
erila107 Hyra skidor + pjäxor Turskidåkning 1
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
caar7629 Pjäxor med urtagbar innersko Turskidåkning 5
MTB Hur undviker man slitna pjäxor Turskidåkning 0
rikard_wiberg_hotmail.com Var rea på pjäxor? Turskidåkning 3
adventure_transport Skidor med stålkant samt höga/varma pjäxor? Turskidåkning 7
Segment Pjäxor ? Turskidåkning 1
Luffarn Pjäxor för långtur Turskidåkning 12
utter Prisvärda pjäxor Turskidåkning 0
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg