Pirjon Baracuda

Hej,
Någon med erfarnhet av Pirjons Baracuda. (hittade inte så många inlägg)

Funderar kring den & pirjons seayak, Point65 K1 & liknande plastkajaker i den prisklassen.

Tycker baracudan verkar intressant men hur är den på öppet vatten & tuffare sjö?? Den beskrivs som "aningen rank".

Bör man välja en stadigare model om man t.ex vill paddla utomskärs & klara lite sjö?

Vill tillägga att jag inte är helt novis även om erfarenheten är rel. liten;-) Tack på förhand

aningen rank?

aningen rank för en havskajak borde inte vara någon fara det kan kännas lite läskigt i början men man vänjer sig och det går fort att anpassa sig. I stor sjö kan det ofta vara en fördel att båten är lite rankare. en för stabil kajak kommer i alla lägen vilja ligga platt mot vattenytan medan en rundare botten är enklare att hålla rak under sig.

jag har själv aldrig provat någon av de modeller du talar om men jag skulle säga köp hellre en glasfiberkajak än en rotationsgjuten de är kanske inte lika slitstarka men de går att laga och är roligare alla dagar i veckan.

Prijon Barracuda

Jeg har padlet barracuda drøyt et år, og vil si som en review'er på paddling.net sier om stabiliteten; Well... I'm sure it's there somewhere. Jeg har bare ikke funnet noen stabilitet ennå. Når det er sagt er barracudaen en kajakk jeg trives godt med. Jeg eier flere andre kajakker, men velger barracudaen som oftest når jeg vil ha en mosjonstur. Jeg padler den mest uten last, og da virker den lettpadlet og retningsstabil. Den sies være en av de raskeste plastkajakker på markedet, noe som stemmer bra med tabellene i http://www.unold.dk/paddling/articles/kayakvelocity.html

Med 20-30kg last burde barracudaen være stabil nok for de fleste. Men jeg vil si at den er en kajakk for dem med endel padleerfaring.

Ole

Jag paddlar Prijon Kodiak som är en större modell av Seayak. Igår var jag ute och paddlade i grov sjö och hård vind och kajaken var mycket följsam och stabil. Prova och jämför kajakerna hos någon återförsäljare...det är ju alltid bäst att göra en egen bedömning. Plast eller glasfiber...trist med inlägg som tycker att det ena är bättre än det andra. Prijon kajakerna är inte heller rotationsgjutna, läs mer om detta på http://www.prijon.com. Mitt förslag är att du provpaddlar och funderar på vilket behov du har och gör ditt val efter det!
[Ändrat av Merchoklad 2004-05-19 kl 10:52]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg