Pirattrangia

Biltema....

Nääää.... biltemas kök är ingen kopia utan ren produktutveckling. ;)

Ni minns väl bilden från hemsidan...
52480f132579485c3faed522a5f5b461.jpg

/Ala

Tjusig bild No 2.
Utvecklig, advokatiserng och nerläggning.... så går väl trenden...
Både Trangia och Optimus Jägarkök är produktutvecklingar av Meta 50 från Ch.
//J

öringen;326596 sa:
Designskydd, varumärkesskydd, mösterskydd.... mkt att hålla reda på blir det. Finns det nån kort sammanfattning? Du som har verkar ha lite koll Martin?

Så gärna, även om det var några år sen mina kunskaper var färska :)

• Mönsterskydd: Skydd av 2- och 3-dimensionellt utseende ("designskydd" om man så vill)
  • Varumärkesskydd: Nu för tiden kan det mesta som på något sätt är unikt för ens verksamhet varumärkesskyddas. Det behöver alltså inte vara en grafisk logotyp. En slogan (I'm loving it), en melodi (Glassbilens signal), en form (Absolutflaskan), ett ljud (Harley Davidson-motorn) eller en färg (Löfbergs Lila-lila) kan alla varumärkesskyddas. Ett klart användbart skydd, men begränsningen är att man måste berätta inom vilka produktkategorier man avser använda sitt varumärke. Har man inte specifikt skyddat sig inom till exempel kläder för att man tillverkar lastbilar så kan nån producera kläder med ens varumärke på utan problem.
  • Patent: Skydd för en unik teknisk lösning.
  • Upphovsrättsskydd: Skydd av enskilda verk. Svagt men automatiskt.

Här är för övrigt en bild på Meta 50 - "originalet" från 30-talet :):
a92c0f61d9baed071aaa54b825edd716.jpg

Vad ruttet. Nu krossades mina illusioner om att trangia var först och därmed ganska unikt. Dessutom blev jag sugen på ett meta 50. Satan också...

Attans, gillar inte esbitkök, inte esbit överhuvudtaget ska erkännas, efter en polsk (militär) kolkamin som skulle tändas med esbit, fy vad jag frös, och fick stenlunga på kuppen. Nej, esbit är för evigt förknippat med dåliga erfarenheter!

Nääää.... biltemas kök är ingen kopia utan ren produktutveckling. ;)
/Ala
Stort tack för bilden, har saknat den.

Är inte ett flertal "spritkök", "campingkök" etc mer eller mindre kopior av Trangia? Även om inte alla ser så identiska ut som Biltema (de maskerade bara likheterna genom att visa neanderthal-monteringen). Jag tycker att de flesta man ser på bensinmacken etc, är lika som något slags bär ett annat.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251039&_path=251882;251431;251039

Är ett exempel. Visst, små skillnader, men konceptet är Trangia rakt av.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251039&_path=251882;251431;251039

Är ett exempel. Visst, små skillnader, men konceptet är Trangia rakt av.

Nja, Biltemas nya kök är ju betydligt större plagiat.

Den där modellen som du länkar till har ju t.ex. inga stöd för kärlet utan det vilar med hela "flänsen" vilket gör att det behövs väldigt mycket ventilationshål upptill.

Ok, kärlstöd i två delar och att allt går att packa ihop smidigt, men är det verkligen det som är trangia-konceptet? De koniska kokkärlen är ingen höjdare, för att inte tala om "stekpannan"....

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg