Re: Sytips
Brune; sa:
Har du några sytips vad gäller specifikt för ryggsäck. Som vad använde du för band/remmar till axelbanden. Någon förstyvning i ryggen utöver liggunderlagsbiten, 2 lager tyg med liggunderlagsbiten emellan ?
Jag har under åren samlat på mig rätt mycket tyg, band och spännen i brahalådan.
Per Brune
Hej,
Mönster för ryggsäck hittade jag på andersj.se. Se
http://www.andersj.se/lightrygga1.htm (kolla även in alla andra prylar han tillverkat.)
Har sen ändrat lite i mönstret, bla gjorde jag min säck lite mindre dvs plattare. Minskade 3 cm på varje sida. Kanske skulle ha minskat mer. Mina meshfickor är tyvärr inte av bälgtyp vilket jag ångrar lite. Men prylarna ramlar garanterat inte ut som fickorna är nu.
Fickorna är även störra för att rymma allt från lina, GPS, solbrillor, snöbrillor, kartor, skjutmått mm mm och allt når jag med ryggsäcken på.
Av tyg och liggunderlag gjorde jag axelbanden och sydde på en rem för hand. Naturligtvis skulle man kunna sy på remmar på tyget till axel.
Endast ett tjockt liggunderlag i ryggen i sydd ficka.
Tips är att sy endast en söm för att du lätt ska kunna sprätta när du sytt fel. Säcken kanske känns förstor och du vill ta in ännu mer i sidorna.
Jag ska försöka fixa bilder av min säck och lägga ut till helgen om du är intresserad.
/Henrik