Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Pik(anti)reklam
- Trådstartare usilfver
- Start datum
och Pikmakarn kanske borde uppdatera sin sida... Jag köpte skridskor Isvidda snabb av honom och enligt hemsidan skall det följa med bindningar "både till vanliga pjäxor och till pjäxor av Salomon BC-typ och Alpina "
Till mina följde det bara med för vanliga pjäxor och när jag frågade honom vart BC bindningarna var sade han att hans webmaster var långsam och att hemsidan ej var uppdaterad med att dessa ej längre följer med, men erbjöd mig att köpa dessa löst för 99:-
Det skulle inte ha varit något snack utan han skulle ha skickat dessa direkt. Detta är dåligt!! Kundservice? KNAPPAST! Sista köpet av den tomten....
Till mina följde det bara med för vanliga pjäxor och när jag frågade honom vart BC bindningarna var sade han att hans webmaster var långsam och att hemsidan ej var uppdaterad med att dessa ej längre följer med, men erbjöd mig att köpa dessa löst för 99:-
Det skulle inte ha varit något snack utan han skulle ha skickat dessa direkt. Detta är dåligt!! Kundservice? KNAPPAST! Sista köpet av den tomten....
Det Pikmakarn sysslar med är väl brott mot marknadsföringslagen? Visst kan man skylla på "glad amatör-syndromet", men det är ju trots allt näringsverksamhet som bedrivs och då gäller lagen.
Man får inte komma med påståenden som man inte kan bevisa, typ "Världens bästa". "Världens bästa?" går dock bra.
Att ge en prisuppgift och säga att vissa saker ingår är också bindande. Så det är bara att kräva att de står för extrabindningen.
Man får inte komma med påståenden som man inte kan bevisa, typ "Världens bästa". "Världens bästa?" går dock bra.
Att ge en prisuppgift och säga att vissa saker ingår är också bindande. Så det är bara att kräva att de står för extrabindningen.
I princip är nog påståendet om Världens bästa pikar OK, i och med att jag vill minnas att han "leder detta i bevis". Om man sedan håller med är ju förstås en annan sak.
När det gäller bindningarna som utlovas får man rimligen betrakta erbjudandet på hemsidan som offert, och för den som tar tillfället i akt och accepterar detta erbjudande genom att lägga en beställning rakt av, så gäller alltså att säljare och köpare har ett avtal som bygger på erbjudandet. Bindningarna KAN alltså inte bortförklaras, inte ens med nån hänvisning till nån rymlig Force majeure. Vad jag inte kolla och som KAN påverka det hela är om det på hemsidan finns reservationer inlagda om diverse förndringar och att allt som står måste kollas/uppdateras innnan beställning.
Den som inte bryr sig om sitt renomme´ kan ju försöka med den varianten. Inte ens den är garanterat vattentät.
Pikmakarn kallas tomte ovan, och jag måste ju säga att jag inte direkt får känslan av att han skor sig på sina kunder. Verksamheten andas däremot viss amatörmässighet vilket ger ett visst "gemyt" och också ger en känsla av marginalerna kanske är mindre än i större affärer. Dock kan det också vara så att en liten detaljist har sämre inköpspriser vilket därför inte garanterar att priserna är mycket lägre än på annat håll, även om marginalen är välvilligt låg.
Det sista stycket får dock betraktas som en grundlös reflektion...
När det gäller bindningarna som utlovas får man rimligen betrakta erbjudandet på hemsidan som offert, och för den som tar tillfället i akt och accepterar detta erbjudande genom att lägga en beställning rakt av, så gäller alltså att säljare och köpare har ett avtal som bygger på erbjudandet. Bindningarna KAN alltså inte bortförklaras, inte ens med nån hänvisning till nån rymlig Force majeure. Vad jag inte kolla och som KAN påverka det hela är om det på hemsidan finns reservationer inlagda om diverse förndringar och att allt som står måste kollas/uppdateras innnan beställning.
Den som inte bryr sig om sitt renomme´ kan ju försöka med den varianten. Inte ens den är garanterat vattentät.
Pikmakarn kallas tomte ovan, och jag måste ju säga att jag inte direkt får känslan av att han skor sig på sina kunder. Verksamheten andas däremot viss amatörmässighet vilket ger ett visst "gemyt" och också ger en känsla av marginalerna kanske är mindre än i större affärer. Dock kan det också vara så att en liten detaljist har sämre inköpspriser vilket därför inte garanterar att priserna är mycket lägre än på annat håll, även om marginalen är välvilligt låg.
Det sista stycket får dock betraktas som en grundlös reflektion...
Mezzner; sa:I princip är nog påståendet om Världens bästa pikar OK, i och med att jag vill minnas att han "leder detta i bevis". Om man sedan håller med är ju förstås en annan sak.
I och för sig en småsak, men att EN person ANSER att något är världens bästa räcker inte. Det räcker ju att någon med hyfsad trovärdighet hävdar att det finns en enda som är bättre på en enda punkt för att påståendet skall spricka.
Efter ett sådant påstående i princip inte går att styrka får man inte använda det i marknadsföringen.
Nordesjo; sa:Mezzner; sa:I princip är nog påståendet om Världens bästa pikar OK, i och med att jag vill minnas att han "leder detta i bevis". Om man sedan håller med är ju förstås en annan sak.
I och för sig en småsak, men att EN person ANSER att något är världens bästa räcker inte. Det räcker ju att någon med hyfsad trovärdighet hävdar att det finns en enda som är bättre på en enda punkt för att påståendet skall spricka.
Efter ett sådant påstående i princip inte går att styrka får man inte använda det i marknadsföringen.
Kul i sammanhanget är ju att de vana åkare som kan mycket om is och isbedömning snarare tycker att pikmakarens pikar är de sämsta i världen.
/Bo
För att pikmakarn skall vägra att skicka med ovan nämnda bindning till skridskorna som köptes borde en reservation för felskrivningar, inaktuell information och allmänna prisfel finnas på hemsidan.
Pikmakarn reserverar sig för prisfel, felaktiga påståenden och felskrivningar i allmänhet.
Synnerligen med tanke på pikmakarns påstående om "Världens bästa pik" trots all kritik om piken som framförs. Påståendet baseras väl på de gamla "tidningstester" av pikar som gjorts där piken höjdes till skyarna, eller?
Pikmakarn reserverar sig för prisfel, felaktiga påståenden och felskrivningar i allmänhet.
Synnerligen med tanke på pikmakarns påstående om "Världens bästa pik" trots all kritik om piken som framförs. Påståendet baseras väl på de gamla "tidningstester" av pikar som gjorts där piken höjdes till skyarna, eller?
Nordesjo; sa:I och för sig en småsak, men att EN person ANSER att något är världens bästa räcker inte. Det räcker ju att någon med hyfsad trovärdighet hävdar att det finns en enda som är bättre på en enda punkt för att påståendet skall spricka.
Jag var lite otydlig; jag menade inte att han fulllt ut hade bevisat att han hade rätt i sitt påstående.
Finessen med detta bevis är inte i första visa att påståendet är riktigt, utan snarare ett förtydligande av vad som avses. Detta kan nog tänkas vara förmildrande, eller rent av innebära att påståendet inte behöver tolkas kategoriskt.
Marknadsföringslagen är väl f ö inte världens vassaste. I och för sig står vissa saker som gör mycken reklam otillåten. Men det är sällan lagen utnyttjas och påföljden blir väl i det här fallet att reklamen skulle kunna behöva upphöra i sin nuvarande form.
...gula pinnar...
Sedan skaffade jag mig en fälpik (görs av Lars Lison Almkvist, kallad "isprofessorn" i SSSK). Vilken skillnad! Den passar mig oerhört bra. Den ger bra signal i rätt intervall och har en tung spets, vilket gör att man inte får så ont i armen om man måste pika ofta. Om man gillar att staka (det gör jag bara i skravel) så är den mindre bra. Men en pik är en pik och inte en stav.
Men det finns faktiskt isrävar som kör med gula pinnar, men jag misstänker att de litar mer på andra sinnen än piksignalen???? Finns det någon här i forat som tycker att pikfunktionen är bra hos pikmakarpiken? Någon som bemästrat den?
/Staffan
Sök i forumarkivet på pikmakarn. När jag bröt av min gamla blomgrenspik vid ett plurr för 6-7 år sedan köpte jag gula pinnar. Jag lärde mig aldrig att få in känslan i intervallet ca 4-8 cm (motsv. söt kärnis) dvs det intressanta intervallet. Jag höll ändå ut två säsonger, jag tänkte att "man lär sig". Det gör man inte, för signalen påverkas av slagstyrka, vinkel och iskvalitet. För många parametrar för att det ska gå att upprepa exakt. De två säsongerna var jag jättefeg och åkte ogärna på bärig fin is för att jag bara slog igenom. Infon man får är om det är riktigt tjockt eller inte riktigt tjockt. De finns de som kallar pinnarna för pessimistpik...boe skates; sa:Kul i sammanhanget är ju att de vana åkare som kan mycket om is och isbedömning snarare tycker att pikmakarens pikar är de sämsta i världen.
Sedan skaffade jag mig en fälpik (görs av Lars Lison Almkvist, kallad "isprofessorn" i SSSK). Vilken skillnad! Den passar mig oerhört bra. Den ger bra signal i rätt intervall och har en tung spets, vilket gör att man inte får så ont i armen om man måste pika ofta. Om man gillar att staka (det gör jag bara i skravel) så är den mindre bra. Men en pik är en pik och inte en stav.
Men det finns faktiskt isrävar som kör med gula pinnar, men jag misstänker att de litar mer på andra sinnen än piksignalen???? Finns det någon här i forat som tycker att pikfunktionen är bra hos pikmakarpiken? Någon som bemästrat den?
/Staffan
Fälpik?
Patric, vill veta mer.
Vad är själva "grejen" med en så kallad fälpik? Kan man köpa? Kan man göra?Stadan; sa:Sedan skaffade jag mig en fälpik (görs av Lars Lison Almkvist, kallad "isprofessorn" i SSSK).
Patric, vill veta mer.
Mezzner; sa:Marknadsföringslagen är väl f ö inte världens vassaste. I och för sig står vissa saker som gör mycken reklam otillåten. Men det är sällan lagen utnyttjas och påföljden blir väl i det här fallet att reklamen skulle kunna behöva upphöra i sin nuvarande form.
Så kan det nog vara. Men som med alla andra lagar ska vi medborgare se till att de blir tillämpade i de fall vi drabbas av lagbrott.
I fallet med Pikmakarn räcker det i alla fall för mig att VETA att de för att påverka (lura om man så vill) konsumenter bryter mot marknadsföringslagen, och inte minst mot vanligt hyfs. Deras varumärke sjunker till botten som en sten.
Även om lagen kanske inte är vass så var det ju många årtionden sedan den seriösa delen av marknaden slutade med att haspla ur sig att de var "världens bästa".
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg