Piezo tänder inte

Fick svar av Primus igår att pinnen bör sitta 3-5 mm från brännaren, så jag böjde upp min nån millimeter och nu tänder den på första eller andra klicket. Problem solved....

/Måns

Riktigt så enkelt var det visst inte trots alt. Problemet kvarstår, den tänder ibland och oftast tänder den när den är varm. Väntar på en ny tändare från Primus.

/Måns

Tänk på att mat innehåller salt...minsta överkokning så får man det över piezo tändaren.

Salt och fukt leder ström bra - friluftsliv= fukt
Även om det torkar upp så har man saltet kvar - med fukt så har man en hyfsad källa till överslag

Samtidigt brukar ledaren gå i ett keramiskt rör - som i Eta expressfallet.

Rödglödande + överkokad mat = sprucken keramisktrör = överslag i redan innan gnistan nått
där den skall vara.

Jag körde den riktigt scyssta Piezotändardödaren - kokade över atlant/skagerack saltvatten för disk.

Funkar dock att få överslaget och därmed ibland tändning av gasen ovanför brännarhatten om man håller en sked/kniv på hatten riktad mot den lilla stålpinnen :)

Enklare dock och raspa med eldstålet eller dra igång det me tändaren

Jag har ett EtaExpress och har bytt tändare flertalet gånger, Primus är helt suveräna när det gäller service, det är bara att maila dom, men det hjälper tyvärr föga då piezotändningen inte fungerar.
Det blir en liten gnista ibland men den tänder inte, så nu bryr jag mej inte längre, jag kör med tändstickor...

Kommer gasen där den skall?

Jag hade ett Eta Solo under delar av förra året. Efter bara några gångers användning så leddes gasen ut på fel ställe.
Det skulle alltså kunna vara något annat än just tändaren.

Jag är lite osäker på precis var gasen gick ut, men de gick inte genom metallväven. Bland annat så började de röda plastbitarna som man använder för att koppla loss kokkärlet att smälta.

Detta ledde till några olika egenskaper:
- Piezon tände aldrig när kokkärlet var monterat, och bara ibland när kokärlet inte var monterat.
- Det slog ibland ut lågor längre än kokkärlets värmeväxlare.
- Koktiderna blev betydligt längre.

Om du har upplevt ytterligare några av dessa problem så kan det vara värt att fundera på om det är något annat än just tändaren som är problemet.

Skickade brännaren till Primus som bytte brännarhuvud och mekade lite, det tog inte mer än några dagar och nu funkar den bra!

/Måns

plast?

Varför sätter man plastdetaljer på ett kök som ska kunna användas fältmässigt?
Det måste väl finnas bättre lösningar än det?
Det tog inte många gångers användande innan piezotändarknappen på mitt primuskök slutade fungera och såg ut som ett gammalt tuggummi. Tur man alltid har solstickan i reserv.

Vad har du för ett kök? Mitt EtaExpress har bara själva ratten i polymer/plast medan resten är metall. Känns stabilt och har funkat bra.

eta%20express.jpg

(lånad bild)

Varför sätter man plastdetaljer på ett kök som ska kunna användas fältmässigt?
Det måste väl finnas bättre lösningar än det?
Det tog inte många gångers användande innan piezotändarknappen på mitt primuskök slutade fungera och såg ut som ett gammalt tuggummi. Tur man alltid har solstickan i reserv.

Jag har ett Primus Easyfuel med några år på nacken.
Visst får man väl se det som lite handhavandefel eftersom knappen till tändaren smälte då jag hade ett egenhändigt ihopfixat vindskydd runt köket. Men nog borde det gå att göra en tändare utan smältande plastdetaljer?

Skulle vara intressant att höra från andra utsidingar om det finns kök som är både lätta och hållbara.

/Hans

Hans, om det är ett toppmonterat kök du söker, kan jag rekommendera MSR Pocket Rocket och även MSR Micro Rocket. Jag har bra erfarenhet av båda, och det mindre Micro Rocket får plats i min Optimus Terra Weekend HE kokset set ihop med en 230g gastub och ett Primus toppmonterat vindskydd. MicroRocket är lite pilligare att fälla upp (fler ledade delar) för att bli så kompakt vid transport, Pocket Rocket är en klassiker som funnits många år.
http://cascadedesigns.com/en/msr/stoves/rapid-cooking/microrocket/product

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Piezo-tändare Kök och brännare 13
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
fem Byta piezo tändare Kök och brännare 0
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg