Piezo tänder inte

Hej,

har ett helt nytt Primus Eta Solo som fungerade alldeles utmärkt när jag använde det för första gången i går, men när jag kom hem och ville tända köket (bara för att visa det för min son) så tändes inte köket längre av nån anledning. Det kommer en gnista och jag kan tända köket med en tändsticka men gnistan tänder inte gasen. Har pinnen fått sig en törn så att gnistan inte förmår att tända gasen? Jag vet ju inte hur pinnen var vinklad när det fungerade, hur kan jag kontrollera detta?

/Måns

Har du släppt på gas ordentligt så du inte försöker tända mest luft? Mitt Eta Express kan tjorva lite ibland om man inte drar på. Har aldrig behövt ta fram tändstål dock utan det brukar funka på 1,2 eller tredje knäppet.

Elektriciteten tar den kortaste vägen. En Piezo-tändare har oftast en pinne/spröt, och gnistan hoppar sedan mellan pinnen och någon metall-del på köket.

Om Pinnen blivit böjd utåt hoppar gnistan över på ett annat ställe, och då är det inte säkert att den träffar gasen.

Nu vet jag inte hur Piezon på ditt kök ser ut, men har du en pinne där böj då in spetsen så att den är "den närmsta delen".

Dra på

lite mera fungerar även på mitt Eta Express. Annars är det reklamationsärende.

Primus har piezotändarna som reservdel. Beställningsnummer 734810

Thure

Bilagor

• opplanet-primus-etasolo-piezo-igniter-p-734810.jpg
    opplanet-primus-etasolo-piezo-igniter-p-734810.jpg
    3.8 KB · Visningar: 2,819
Fullt drag på gasen och gnista blir det men det tänder inte gasen. Så här ser min tändare ut, är vinkeln på pinnen rätt i höjd och i sida? Jag vill ju inte böja pinnen i onödan...

Bilagor

• IMG_0351.jpg
    IMG_0351.jpg
    93.3 KB · Visningar: 2,711
Jag har haft ett Primus Express under några år och kunnat konstatera att piezotändaren inte håller hur länge som helst. När den slutade fungera fick jag en ny tändare som reservdel av Naturkompaniet där jag köpt köket. Nu tycks även denna tändare gett upp. De verkar inte vara särskilt hållbara. Men finns det garantitid kvar får man utnyttja den.

Numera tänder jag köket med ett tändstål samt har tändstickor med på turen som reserv. Har även med ett extra Primus Express som reservkök om det ena skulle gå sönder (vilket det faktiskt gjorde under min septembervandrning i år, dock var det lagningsbart i fält).

Skulle vara intressant att höra från andra utsidingar om det finns kök som är både lätta och hållbara.

/Hans

Skulle vara intressant att höra från andra utsidingar om det finns kök som är både lätta och hållbara.
Sannolikt inte - du får offra endera.
Jag kör med KAP och DuoSSAL - och har aldrig haft några bekymmer (annat än med vikten... ;) ).
Och jag erkänner villigt att det är likadant med mig själv... :)

Måns

hur hamnar gnistan? Kanske för långt från optimal bränsle/luftblandning.

På mitt EtaExpress ser det rätt annorlunda ut. Mkt kort exponerad elektrod som sticker upp isolerad inne i brännaren. och avständet mellan den exponerade elektroden och brännarens näst yttersta hålring är ca 4 mm.

Om jag får gissa så skulle jag vrida elektroden så att spetsen hamnar närmare ytterkanten av brännaren.

Thure

Också haft problem

Med ett ETA Express. Som ser lite annorlunda ut än ditt.
Men precis samma konstiga läge att man ser gnistan och den tänder inte gasen.
Fick den repad på garantin. Tändarna är mycket känsliga för fukt och mekanisk påverkan.

Annars finns faktiskt en teknisk support på Primus som är väldigt bra. Ring dom först.

thomas

Du har alltså gnista, men den tänder inte.
Då slår gnistan med all sannolikhet på fel ställe.

Försök lista ut var det optimala stället är (en annan piezo, eldstål, e.d.) och böj sedan "pinnen" på piezon dit, så att gnistan hamnar rätt. Det ska inte vara någon fara att böja själva pinnen, men akta så att du skapar spänningar i det vita höljet (en liten näbbtång kan vara en bra idé).

Jag hade samma problem på min micron lantern. Gnistan slog för långt bort.

Ja gnistan slår ner ungefär i kanten av den "inre ringen". Kanske ska den vara närmare ytterkanten av brännaren (som Thure föreslår)? Hur vet man det och hur långt ska avståndet mellan pinnens spets och metallen vara? Kanske skulle jag gå till en butik och kolla hur ett nytt kök ser ut, som facit.

Det gäller att gnistan slår på ett ställen där mixen av gas och luft är rätt. Kommer den på fel ställe så kommer den att "släckas" av att det bara är ren gas som strömmar (utan luftinblandning) eller av att gasflödet är för högt så lågan blir utblåst innan den hinner tända.

Har ingen aning om hur det ska se ut på just det där köket dock.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Piezo-tändare Kök och brännare 13
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
fem Byta piezo tändare Kök och brännare 0
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg