Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Opus, är det Climatic-brallorna med Windstopper?
Jag har aldrig förstått idén med att stoppa in ett dyrt vindtätt PTFE-membran i kläder som redan är vindtäta. För mig är det en sjuk idé.
Som Gore-Tex i gummistövlar.
Jag kör med Taiga:s Traderbyxa för det mesta. De ser vettiga ut, är sydda av någon bommull/polyesterblandning som torkar fort, har två rejäla benfickor (rymmer utan vidare fjällkartan) och raka ben nertill. Taiga har ett mera omfattande storlekssystem än friluftsklädstillverkarna. Dessutom kostar de ungefär hälften av vad fjällräven och dylikt kostar.
Ytterliggare en fjällrävare ger sig till känna...
Jag är barsligt förtjust i mina Fjällräven Vidda, dessa funkar som allroundbrallor för mig.
Brukar använda ett par Haglöfs Rabot på sommaren - inbillar mig att Climaticväven är svalare än G1000.
Mitt senaste tillskott på boxfronten var ett par taigabyxor med Gore-Tex foder. Modellen heter Calgary.
Dessa är perfekta i den skånska vintern med duggregn, spöregn och snöblandat. Det sköna är att man slipper dra på sig regnbyxor när vädret börjar bli lite fuktigt.
Men skulle jag bara haft ett par hade det blivit ett par FJällräven ialla fall.
Nu när någon annan kommit ut ur garderoben:
Fjällrävens brallor är helt ok! Jag har ett par kombibrallor i tunt mikrotyg för fjällvandringar (inget för skogs- och vinterbruk, dock).
Problemet för mig är bara att Fjällräven, trots att deras viktigaste marknader (Norden, Tyskland, Holland) har längst medellängd i världen, inte kan göra kläder för folk som är 190 men inte väger 120 kg. Det tycker jag faktiskt är riktigt kasst.
Jag är 195 cm, väger 84 kg och kör med fjällrävens byxor av en enda anledning- de finns i rålängd. Visst, modellerna som inte kommer på rålängd är ju gjorda för rejäla ölmagar , men de är ju endast ett fåtal. Detta problem finner man ju hos de flesta tillverkare,om man vill ha tillräckligt långa armar så blir jackorna vida..
Vissa affärer har en enkel rävmodell som jag inte kommer ihåg namnet på, men det är iaf endast en stor ficka på vardera ben
//Nyman
Jo, det stämmer. Mina kombibrallor är Fjällräven och var i rålängd. Jag har ungefär samma kroppsdimensioner som du (inte så ovanligt i Sverige), och det är ju inga större problem att hitta brallor från vanliga "modemärken". Man får leta ett tag, men byxorna FINNS. Det gör de inte hos Fjällräven. Om man inte ser ut som en Peter Harrysson på 190 cm.
När man köper ett par Fjällräven för en tusenlapp är det ju vansinnigt att man SJÄLV ska få sy färdigt dem! Och ska man hitta ett par där rålängden är tillräckligt lång får man leta noga.
Problemet är att jag på skogs- och vinterbyxor vill ha en säker avslutning av byxan - med elastisk stängning långt ner på kängan, så att man kan sätta i en byxkrok. En sån syr man inte på en handvändning om man inte ens kan trä tråden på en symaskin...
Hur som helst, mina Haglöfs är tillräckligt långa, och ITABs brallor verkar vara det också.
Fjällräven suger getsvans om de inte ens kan styra upp sin klassiska kollektion.
Jag menar, hur svårt är det att komplettera utbudet med en 154:a när man hos till exempel Dunderdon kan pricka in enstaka tum på både längd och bredd?