vinter och kedjeväxel
Intressant Jonas.
Hur ofta fick du byta kasett och kedja? Hur smorde du efter rengöringen?
Min erfarenhet är att det ofta är rätt OK att cykla innanför tullarna i Stocholm där tät trafik och flitigare snöröjning håller ganska rent. Det är också varmare i innerstan än i förorterna.
Värsta cykelföret är ofta på viadukter och broar in och ut ur stan och över motorvägar där snöröjningen mest verkar inriktad på att blockera cykelbanorna genom att ploga upp snö och modd där från bilkörbanorna.
Att göra ren cykeln dagligen det håller inte om man möts av ett gäng barn och en väntande hustru där hemma. Jag kan aldrig duscha förrän barnen lagt sig.
Hälsningar Thure
Jonas P; sa:Sem det där med utanpåliggande växlar. Har cyklat bud i Stockholm i snart tre år, inkl en vinter. Den vintern utsatte jag cykeln för drygt 10 mil om dagen, fem dagar i veckan. Jag har kvar cykeln med orginal XT bakväxel och den fungerar alldeles utmärkt! Visst man får sköta om cykeln och tvätta varje dag om det är riktigt grisigt, men det tar ju bara 10-20 min...
Fryser gör dom dock ibland. Verkar vara när det inte är alltför kallt så att vägsaltet har effekt, när modden sen kommer upp i växel/kasett så fryser det ihop. Men det går ju att cykla ändå... När det börjar gå trögt att växla är det bara att välja en bra växel och köra på den! ;-)
Intressant Jonas.
Hur ofta fick du byta kasett och kedja? Hur smorde du efter rengöringen?
Min erfarenhet är att det ofta är rätt OK att cykla innanför tullarna i Stocholm där tät trafik och flitigare snöröjning håller ganska rent. Det är också varmare i innerstan än i förorterna.
Värsta cykelföret är ofta på viadukter och broar in och ut ur stan och över motorvägar där snöröjningen mest verkar inriktad på att blockera cykelbanorna genom att ploga upp snö och modd där från bilkörbanorna.
Att göra ren cykeln dagligen det håller inte om man möts av ett gäng barn och en väntande hustru där hemma. Jag kan aldrig duscha förrän barnen lagt sig.
Hälsningar Thure