Pendling, jättebra idé

Jag cyklar också till jobbet, än så länge bara vår, sommar och höst. Funderar dock på att sälja andra bilen och cykla året om.

Ni som kör på vintern vad har ni för stänkskärmar ? Jag tycker de skärmar jag har på min mountainbike är alldeles för korta man blir helt genomvåt underifrån. Finns det längre/bättre skärmar, så man inte blir så blöt?

Hur klarar ni ansiktet vid många minusgrader?
Jag har 23 km enkel väg (landsväg), så jag misstänker att en del vinterdagar kan vara väldigt kalla.

Tacksam för alla tips om vintercykling fram och tillbaks till jobbet i ur och skur.

/Arne
 
Jag skulle nog vilja hävda att en MTB är fel val för cykling till jobbet i ur och skur.
Resultatet blir antingen en dålig MTB eller en dålig stadscykel.

Daglig misshandel i salthaltig snömodd är inte direkt vad utanpåliggande växlar är konstruerade för. Dessutom blir saker som inte direkt prioriteras i skogen viktiga, t.ex pakethållare, bra reflexer etc.
Förmodligen vill du också sitta mer upprätt i stadstrafik än på landsväg eller i skogen.
Sedan har vi ju stöldrisken...

Nä, bit i det sura äpplet och skaffa en svenssoncykel för jobbturerna (åtminstone vintertid).

När det gäller ansiktet är en bra följsam kapushong plus halsduk ett bra skydd mot isiga vindar. Svårt att kombinera med hjälm bara.
 
Jag kör inte riktigt i ur och skur

Jag har lagt upp mitt pendlande enligt följande, från sent i mars till månadsskiftet sept. okt. ungefär cyklar jag 45 till 50 km M-F i arbetspendling.

Under vintern cyklar jag 8 km M-F för att hålla cykelmuskler och -rörelseschema igång resten av resan till arbetet sker med tåg, syreupptagning tränas under den tiden på alternativa sätt.

Under långpendlingen kör jag på en långfärdscykel med 24 växlar, skärmar och packväskehållare, under vintern på en gammal oväxlad Monark som det inte gör så mycket att den far illa av saltet på vägen.

Vid långpendling kör jag med cykelkläder i tillräckligt många lager för rådande temperatur och är det kallt så har jag givetvis hjälmmössa under cykelhjälmen. Svårast vid låga temperaturer är fötterna varför ett par "vintercykelskor" rekomenderas. Och regnar eller blötsnöar det så är ett bra regnställ och täta skoöverdrag ett måste, vid blöt väderlek använder jag vanliga gummihandskar för diskning som skydd mot kalla händer.

Vid långpendlingen föredrar jag att ha med mig ombyte, lunchlåda etc. i packväskor och inte i en ryggsäck, vid vinterpendlingen så har jag en liten rygga med matlådan i.

Vid vinterpendlingen så kör jag i mina kontorskläder och på huvudet använder jag min K2 skidhjälm.

Cykelpendling är bra för konditionen, vikten och aptiten så pendlar du långt och har lunchlåda så dimentionera innehållet i den för att du bränner 1300 -1500 kalorier extra per dag.
 
haland; sa:
Jag tycker de skärmar jag har på min mountainbike är alldeles för korta man blir helt genomvåt underifrån. Finns det längre/bättre skärmar, så man inte blir så blöt?
Kanske kan det fungera att modifiera en bakstänkskärm för framhjulet. Jag har förlängt framstänkskärmen med ståltråd och tejp. Sista biten närmast marken är vinklad bakåt för att mota maximalt med vatten.

Inte så robust, men samtidigt smidigt att den är böjlig om jag missar att lyfta den över trottoarkanter t ex.
 
Stänkskärmar + kallt ansikte

haland; sa:
Ni som kör på vintern vad har ni för stänkskärmar ? Jag tycker de skärmar jag har på min mountainbike är alldeles för korta man blir helt genomvåt underifrån. Finns det längre/bättre skärmar, så man inte blir så blöt?

Hur klarar ni ansiktet vid många minusgrader?
Jag har 23 km enkel väg (landsväg), så jag misstänker att en del vinterdagar kan vara väldigt kalla.

Tacksam för alla tips om vintercykling fram och tillbaks till jobbet i ur och skur.

/Arne

Jag har aluminiumstänkskärmar som är plastklädda från Tefal på min mtb-liknande DBS. Jag har satt på gummilappar i bakädarna både på fram och bakskärmen. Dylika gummilappar köpte jag på Biltema för några år sedan. Fungerar utmärkt. Dylika lappar kan man också tillverka av plastflaskor t ex från spolarvätskeflaskor. Ett annat alternativ är att skarva ihop flera stänkskärmar med t ex popnittång.
Det senare blev jag tvungen att göra i vintras då bakskärmen fick utmattningsbrott "klockan halv två" (bildlikt talat sett från vänster sida av cykeln).

Ansiktet fryser jag sällan om det räcker med innermössa i hjälmen och en Buff runt halsen. Balaclava är väl nästa steg. Vid kraftig motvind och temperaturer ned mot 15-20 minus så börjar det bli lite problem med tår och ansikte men på min sträcka 16-17 km enkel har det gått bra ned mot -20.

Thure
 
MTB-ram bra på vintern!

Jag tycker att en framåtlutad position som man får på mtb är en förutsättning för att pendla längre än 3-4 km.

Man har bra balans och kontroll på cykeln i halt väglag när man sitter på en mtb och detta fungerar betydligt bättre än på en standardcykel-/citybike-ram.

Att köra med smala däck och bockstyre vintertid är läskigt och risken att man skall halka ikull på is eller grus är för stor för min smak.

Jag föredrar dubbfria däck och gärna med en diameter 1,2-1,3 tum med en lättrullande gummiås i mitten och grövre mönstring på sidorna på min till jobbet sträckning som ofta är snö och isfri men täckt av grus ovanpå asfalten på vintern. När det är is får man ta det lugnt men dubbdäck rullar så trögt att de är ett straff på lite längre distanser. På min till T-banancykel har jag däremot dubbdäck. (Distans till T-banan 1300 meter).

Jag vill som jag skrivit tidigare gärna läsa erfarenheter för de som kör med utanpåliggande växlar i salt och moddföre vintertid. Hur ofta måste drivlinan bytas och hur ofta gör ni rent och smörjer?

Thure

GustavOh; sa:
Jag skulle nog vilja hävda att en MTB är fel val för cykling till jobbet i ur och skur.
Resultatet blir antingen en dålig MTB eller en dålig stadscykel.

Daglig misshandel i salthaltig snömodd är inte direkt vad utanpåliggande växlar är konstruerade för. Dessutom blir saker som inte direkt prioriteras i skogen viktiga, t.ex pakethållare, bra reflexer etc.
Förmodligen vill du också sitta mer upprätt i stadstrafik än på landsväg eller i skogen.
Sedan har vi ju stöldrisken...

Nä, bit i det sura äpplet och skaffa en svenssoncykel för jobbturerna (åtminstone vintertid).

När det gäller ansiktet är en bra följsam kapushong plus halsduk ett bra skydd mot isiga vindar. Svårt att kombinera med hjälm bara.
 
Re: MTB-ram bra på vintern!

thureb; sa:
Jag tycker att en framåtlutad position som man får på mtb är en förutsättning för att pendla längre än 3-4 km.

Man har bra balans och kontroll på cykeln i halt väglag när man sitter på en mtb och detta fungerar betydligt bättre än på en standardcykel-/citybike-ram.

Jo det är ju en fråga om var man cyklar.
Upp till 3-4 km på typiska stadsgator är det bättre att sitta upprätt, för överblickens skull.
Helst skulle jag ha ett styre där jag kunde växla mellan framåtlutad och upprät ställning.
På "gammaldags" cyklar var det perfekt att greppa styret nära styrstammen och vila armbågarna mot handtagen, men med växelreglage, bromsvajrar och batterilyse blir det för trångt.
 
Utanpåliggande växel på vintern!

thureb; sa:
Jag vill som jag skrivit tidigare gärna läsa erfarenheter för de som kör med utanpåliggande växlar i salt och moddföre vintertid. Hur ofta måste drivlinan bytas och hur ofta gör ni rent och smörjer?

Salt förstör osvikligt utanpåliggande växelförare, det går inte att få bort den efteråt med mindre än att man dränker cykeln genom att spola en massa vaten på den vilket i sin tur innebär att vatten kommer i lagren och förstör deras infettning och temperatur beständighet. När vatten trängt in fryser lagren och låser sig.

Vi tar reda på var de saltar. I Uppsala är regeln enkel: De saltar bussgator.

Om man undviker bussgator går det alltså alldeles utmärkt. Vid ett par tillfällen har vi råkat ut för att växlarna frusit fast i snömodd: det händer egentligen bara vid vissa fören, kan egentligen inte precisera vid vilka förutsättningar det uppträder. Men efter ett par timmar på snömoddig stig kan man upptäcka att växeln är låst i det läge man har den i, ofta en ganska låg växel. Det går inte att få upp låsningen på något bra sätt, risken är stor det enda man lycks med är att töja vajarna. Man får alltså spinna hem med hög kadens.

En Britisk MTB-tidning gav härförleden rådet att man skulle pinka på växeln, alltså utsätta den för samma behandling som de bästa tweederna, hittills har jag dock klarat mig utan att ta till den nödlösningen.

Kedjor klarar sig ca 200 mil, helst inte mer, rengöringen står snön för, smörjer med några droppar Finish Line, på kedjans insida före varje tur.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Vintercykling

En annan aspekt av vinterstadscykling (som kanske borde vara under tråden "det dummaste jag gjort") är ju föret.

Bäst man cyklar på i sina egan tankar (T.ex "ojoj, fem minuter till tåget") upptäcker man att grusbilen uppenbarligen vände för tio meter sedan, eller att vägen som var torr igår nu är isbelagd...

På min meritlista står bla en ofrivillig 360 i slottsbacken i uppsala. Fråga mig inte hur jag gjorde...
 
Re: Vintercykling

GustavOh; sa:
Bäst man cyklar på i sina egan tankar (T.ex "ojoj, fem minuter till tåget") upptäcker man att grusbilen uppenbarligen vände för tio meter sedan, eller att vägen som var torr igår nu är isbelagd...

Ja, stadsgator och stora vägar är värst eftersom bilar o bussar skapar en massa is o kanter o vallar. Cyklar helst inte i stan på vintern. Däremot ute i skogen är det faktiskt ofta jättefint, särskilt när det varit varmt och frusit till. Snön blir hård o sträv med bra fäste (friktion) o man kan åka över kärr o surhål lätt o snabbt.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
De bästa skärmarna är stagade hellånga skärmar. De är oftast i metall och de enda som egentligen fungerar. Enda nackdelen är att vid vissa förhållande kan det bygga så mycket snömodd på däcken att det fastnar i skärmarna!
Ansiktet skyddas bäst med en buff eller när det är riktigt kallt med balaklava. Jag brukar klara mig med en buff som jag drar upp över hakan ner till ca -10. Kapushong tycker jag är helt förkastligt eftersom det minskar sikfältet och rörligheten!

Sem det där med utanpåliggande växlar. Har cyklat bud i Stockholm i snart tre år, inkl en vinter. Den vintern utsatte jag cykeln för drygt 10 mil om dagen, fem dagar i veckan. Jag har kvar cykeln med orginal XT bakväxel och den fungerar alldeles utmärkt! Visst man får sköta om cykeln och tvätta varje dag om det är riktigt grisigt, men det tar ju bara 10-20 min...
Fryser gör dom dock ibland. Verkar vara när det inte är alltför kallt så att vägsaltet har effekt, när modden sen kommer upp i växel/kasett så fryser det ihop. Men det går ju att cykla ändå... När det börjar gå trögt att växla är det bara att välja en bra växel och köra på den! ;-)
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg