pendlarsmärta (sadel - pain in the ass...)

Jag pendlade sträckan malmö alnarp under min studietid.
Inte heller lika långt som till lund men det är något speciellt med den monotona typ av cykling det skånska slättlandskapet bjuder på...
Jag fick i perioder ont ungefär som du beskriver.
Håller med föregående om att du helt kan utesluta cykelbyxor osv. Den typen av skav känns ju mycket ytligt i huden. Den här lite djupare smärtan (känns väl som ett ordentligt blåmärke ungefär?) avhjälpte jag med ett tjockt gel-fyllt överdrag till sadeln köpt på ÖB.
Mjukt och inga smärtor. Bonus för att tidig vintermorgon slippa sätta sig på en rimfrostig sadel utan kränga på det runsvarma överdraget istället.
 
Eftersom det är så otroligt individuellt vilken sadel som passar en, beroende på hur man är byggd, så är det ganska meningslöst att ge tips på specifika produkter utifrån sin egen erfarenhet. Däremot kan man mäta sig till ungefär vilken typ av sadel som passar, sen får man prova.
 
Din åkposition

kanske är för upprätt i förhållande till sadeln?

Låna en annan cykel ett par dar för att få perspektiv. Barends och att variera åkposition och sadelhöjd kanske gör skillad.

Thure
 
Det är inte i köns-regionen, det är definitivt mer i de ben-knopparna man känner om man trycker på skinkan nära mellangärdet. Fasen, svårt att förklara detta. Men sadeln skullee alltså kunna vara för SMAL? Otroligt:)

I ren desperation så kilade jag till stadium och köpte ett par kortbyxor innan jag cyklade hem idag. Det kändes bara som en marginell skillnad. Kanske borde jag vila från cyklingen över helgen innan jag dömmer (ett eller två M??) ut dom.

MEN, de byxorna känns knasiga när jag satte mig på cykeln. Kudden går långt upp där framme, men räcker inte ens för att täcka hela sadeln där bak. Weird, men de kanske är gjorda så för att folk oftast cyklar på racer-cyklar och är mycket mer framåtlutade då.

Attans. Måste finnas en lösning här.

Om du har ont i sittbenen så passar sadeln din rumpa!
Anledningen att du får ont kan då bero på två saker, i kombination eller enskilt:

1) Att du är ovan som cyklist.

2) Att du har fel sittställning.

Att finna rätt sittställning kan en bikefit hjälpa dig med, men betänk att det kostar en slant, samt att cykelaffären är intresserade av att sälja på dig så mycket nya delar som det bara går. Jag har nog aldrig hört talas om en bikefit där inte cykeln har modifierats med nya delar.

Något du kan testa innan du ger dig på en bikefit är att ändra din sittställning, genom att sänka styret en aning. Då blir du mer framåtlutad och trycket på sittbenet minskar. I min mening är det vanligt att man har styret för högt, i tron att det är mer bekvämt.

Du kan också prova olika vinklar på sadeln. Vanligast är att man lutar fram sadeln en aning.

Kolla cykelforumet på funbeat, där finns ganska många tips!

Lycka till!
 
Om du har ont i sittbenen så passar sadeln din rumpa!

Du skrev inte fel här va, att den inte skulle passa? Du menar verkligen att den borde passa?

Well, jag tror att det faktiskt kan vara så.

Sammanfattningsvis...

Pendlade 1-2mån utan problem, fick sen ont i "sittbenen".
Köpte en ny mjukare sadel med EVA-gummi - hjälpte ytterst marginellt.
Köpte cykelbyxor - hjälpte inget.
Köpte silikon-överdrag till sadeln på biltema - hjälpte... lite? Eller?

Hade svårt att avgöra ända tills jag insåg att överdraget var så pass tjockt att det var som om jag hade höjt sadeln.

Så jag gjorde det som kanske varje tänkande människa hade testat från början, att testa andra höjder, vinklar etc på sadeln...

Och även om jag inte är smärtfri än, så är det annat som upplevs nu. Mer som träningsvärk i vissa muskler som inte använts lika mycket.

Det var svårt att få in en bikefit i schemat, så jag ger det ett försök att klura fram en bra sittposition själv.

Happy biking!

/ alex
 
Du skrev inte fel här va, att den inte skulle passa? Du menar verkligen att den borde passa?

Well, jag tror att det faktiskt kan vara så.

Sammanfattningsvis...

Pendlade 1-2mån utan problem, fick sen ont i "sittbenen".
Köpte en ny mjukare sadel med EVA-gummi - hjälpte ytterst marginellt.
Köpte cykelbyxor - hjälpte inget.
Köpte silikon-överdrag till sadeln på biltema - hjälpte... lite? Eller?

Hade svårt att avgöra ända tills jag insåg att överdraget var så pass tjockt att det var som om jag hade höjt sadeln.

Så jag gjorde det som kanske varje tänkande människa hade testat från början, att testa andra höjder, vinklar etc på sadeln...

Och även om jag inte är smärtfri än, så är det annat som upplevs nu. Mer som träningsvärk i vissa muskler som inte använts lika mycket.

Det var svårt att få in en bikefit i schemat, så jag ger det ett försök att klura fram en bra sittposition själv.

Happy biking!

/ alex

Hej igen!

För att förtydliga, om du sitter på "sittbenen" när du sitter på sadeln, har sadeln rätt bredd. Om sadeln är för smal så får du ont i mellangärdet, och om sadeln är för bred får du skavsår på insidan av låren.

Sammantaget kring sadelns hårdhet kan man säga följande. För långcyklare/tävlingscyklister/vana motionärer har man ofta en stenhård sadel. Den ger mindre skavsår när man cyklar långt och länge. För den normala cyklisten blir en sådan sadel aldrig bekväm. Själv cyklar jag runt 100-150km i veckan och använder en Brooks Team Pro, den är stenhård och relativt obekväm de första 45 minuterna, men sedan är den som en dröm.

Det handlar alltså om att hitta något som passar. Men en väldigt mjuk sadel ändrar ständigt form, och ger upphov till skavsår den vägen.

För att avlasta sittbenen kan man göra följande saker, enskild eller i kombination. Jag rekommenderar dock att du gör en sak i taget.

- Rätt höjd på sadeln (ofta blir det bättre om man har den lite lägre än vad man tror är rätt)

- Rätt vinkel på sadeln (den skall vara parallellt med marken, men vissa, speciellt långcyklare tycker om att vinkla den framåt en aning, dock förskjuter du tyngden framåt, så händerna belastas ytterligare)

- Rätt avstånd mellan sadel och styre (här finns det formler och uträkningar att ta till, men ofta får man prova sig fram)

- Rätt höjd på styret (enkelt framställt, ju lägre styre, ju mindre tryck mot sadeln. Dock kan man få problem med ryggont, speciellt i ländryggen)

Slutligen, en av de bästa guiderna för DIY bikefit på svenska hittar du här:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639

Lycka till!
 
Äntligen en pendling utan ass-pain!

Det är inte lätt att få in en bikefit i det dagliga livet så jag testade
lite själv enligt länkar ovan (tack för de!).

Höjde sadeln.
Förde sadeln lite bakåt, men inte mycket eftersom jag kom för långt från pedalerna då.
Lossade styret och vände på styrstammen så att den pekar mindre uppåt,
samt satte de där distansringarna som fanns på ovanför stammen istället så
att hela styret sänktes lite.
Mycket bättre!

Ska testa med en 130mm styrstam så att jag kommer ännu lite längre fram
sen när jag får tag på en sån.

Tack Alla! Pendlingen kan fortsätta.

Och imorrn kommer min philips led-lampa, wohoo! :)

/ alex
 
Liknande trådar

Liknande trådar