pendlarsmärta (sadel - pain in the ass...)

Tjena!

Jag började cykelpendla mellan Lund och Malmö i somras. 18km enkelväg. Funkade fint i början, men efter ett tag började jag få ont i gumpen mot tors/fredag. Sen märktes det tidigare och tidigare i veckan. Det domnar inte, utan känns bara som att sadeln är för hård för min beniga rumpa.

Jag cyklar på en Nishiki SRI Team MTB (2007) som har en sadel som ser ut ungefär så här: http://www.velo.se/contents/images/big/2149_Alle sadel.jpg

Så jag testade att köpa en ny sadel. Det blev denna (portland design works):
http://www.cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=PDW0012

Första dagen kändes det bra, sen kom smärtan tillbaks. Inte lika mycket, men det är inte kul att cykla såhär.

Alltså, jag borde kanske köpa ett par cykelbyxor?

Jag har känt på de som fanns på stadium och intersport. Stoppningen på alla (inkl craft-modellen på intersport) kändes inte alls som Gel, som jag trodde att det skulle vara (?).
Det kändes mer som vamligt tjockare skumgummi. Ska det vara så?

Och jag hörde ngt om sämskin, att det skulle vara sånt på byxorna. Men det såg ut som vanligt tights-material i alla.

Och slutligen, om jag nu köper ett par byxor, vilken sadel ska jag då ha?
Den ursprungliga Velon är hårdare, men har en mer "glatt" skin-yta, så byxorna borde ha
mindre friktion där.
Den nya PDW-sadeln är mjukare med EVA-gummi, men har också en strävare gummi-yta...

Eller har någon ngt annat tips?
Hjääälp, jag vill inte behöva sluta cykla! :)

mvh / Alex
 
Jag har tur som sitter bra på mina båda SCOTT-hojar, cyklar 2 mil varje vardag och sen MTB på fritiden. På Happymtb.org finns det massor med trådar. De två par cykelbrallor jag äger har båda i princip skumgummi och ingen gel, tror mer det är sadlar som har såna varianter. Har mer och mer börjat köra utan padding i skogen men med funktionskalsingar under shortsen. Tror jag har härdat mig men det är fortfarande skönare med padding på väg där man ju sitter hela tiden.

Jag har fått en kort lektion i bikefit och undrar om du kanske kan prova att lira med vinkeln på sadeln innan du köper nytt igen. Brallor lär också hjälpa skulle jag tro.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/51975/52104

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639
 
Om du handlar hos en cykelhandlare så kommer du nog att hitta riktiga cykelbyxor. Brooks B17 behöver anpassas till dina sittben men sen är den skön. Givetvis måste du fuktskydda den när du parkerar.
go tur
 
Tjena!

Jag började cykelpendla mellan Lund och Malmö i somras. 18km enkelväg. Funkade fint i början, men efter ett tag började jag få ont i gumpen mot tors/fredag. Sen märktes det tidigare och tidigare i veckan. Det domnar inte, utan känns bara som att sadeln är för hård för min beniga rumpa.

Jag cyklar på en Nishiki SRI Team MTB (2007) som har en sadel som ser ut ungefär så här: http://www.velo.se/contents/images/big/2149_Alle sadel.jpg

Så jag testade att köpa en ny sadel. Det blev denna (portland design works):
http://www.cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=PDW0012

Första dagen kändes det bra, sen kom smärtan tillbaks. Inte lika mycket, men det är inte kul att cykla såhär.

Alltså, jag borde kanske köpa ett par cykelbyxor?

Jag har känt på de som fanns på stadium och intersport. Stoppningen på alla (inkl craft-modellen på intersport) kändes inte alls som Gel, som jag trodde att det skulle vara (?).
Det kändes mer som vamligt tjockare skumgummi. Ska det vara så?

Och jag hörde ngt om sämskin, att det skulle vara sånt på byxorna. Men det såg ut som vanligt tights-material i alla.

Och slutligen, om jag nu köper ett par byxor, vilken sadel ska jag då ha?
Den ursprungliga Velon är hårdare, men har en mer "glatt" skin-yta, så byxorna borde ha
mindre friktion där.
Den nya PDW-sadeln är mjukare med EVA-gummi, men har också en strävare gummi-yta...

Eller har någon ngt annat tips?
Hjääälp, jag vill inte behöva sluta cykla! :)

mvh / Alex


Cykelsadlar är som klädesplagg - inget passar alla helt enkelt.

Dock som relativt erfaren cyklist kanske jag kan hjälpa till i någon mån.

Var får du ont någonstans? Är det i mellangärdet? Då är sadeln för smal, Eller är det på benen mellan skinkorna? Då är sadeln för bred.

Cykelbyxor kan som natt och dag, så prova med det först innan du börjar handla på dig en massa sadlar.

I min mening är den bästa sadeln en Brookssadel. Den är gjord i läder och anpassar sig efter rumpan. Dock är den dyr, tung och underhållskrävande.
 
Cykelbyxor är verkligen skönt att ha vid så långa cyklingar. Kanske sadel behöver vara bredare eller smalare för att passa dig. Prova m cykelbyxorna först o gå antingen till en cykelhandlare o betala dyrt för en fin sadel som de mäter att den borde passa dig. Eller läs själv o se hur bred den ska vara för just dig.

Craft gör bra cykelbyxor (tycker jag) så de du tittade på var säkerligen bra. Det är mer skumgummikäsnla än gel känsla i mina byxor iaf.
 
Var får du ont någonstans? Är det i mellangärdet? Då är sadeln för smal, Eller är det på benen mellan skinkorna? Då är sadeln för bred.

Det är inte i köns-regionen, det är definitivt mer i de ben-knopparna man känner om man trycker på skinkan nära mellangärdet. Fasen, svårt att förklara detta. Men sadeln skullee alltså kunna vara för SMAL? Otroligt:)

I ren desperation så kilade jag till stadium och köpte ett par kortbyxor innan jag cyklade hem idag. Det kändes bara som en marginell skillnad. Kanske borde jag vila från cyklingen över helgen innan jag dömmer (ett eller två M??) ut dom.

MEN, de byxorna känns knasiga när jag satte mig på cykeln. Kudden går långt upp där framme, men räcker inte ens för att täcka hela sadeln där bak. Weird, men de kanske är gjorda så för att folk oftast cyklar på racer-cyklar och är mycket mer framåtlutade då.

Attans. Måste finnas en lösning här.
 
Efter att ha cyklat så pass mycket och kontinuerligt så är det ju inte frågan om att vänja dig eller härda längre. Jag tror mer på att hitta en bra sadel som passar dig än på att cykelbyxor skulle vara något mirakelmedel. Cykelbyxorna motverkar framför allt skav mer än vadderar på det sättet jag tolkar det som att du behöver.
Som referens kan jag nämna att jag cyklade 50-65 mil i veckan som cykelbud i några år, utan cykelbyxor men med en sadel som passade.
 
jag är ny på cykel, har aldrig kunnat cykla.. får ont direkt.. köpte en bättre racer där det ingick en bikefit.. Har inte ont någonstans hur länge jag än kör.. Kör iofs med cykelbyxor.. tror att inpassningen är nästan viktigast, min tog 2 timmar.. kommer att byta till ISM sadel till våren även om jag inte har problem, konstruktionen verkar tilltalande för män..
 
jag är ny på cykel, har aldrig kunnat cykla.. får ont direkt.. köpte en bättre racer där det ingick en bikefit.. Har inte ont någonstans hur länge jag än kör.. Kör iofs med cykelbyxor.. tror att inpassningen är nästan viktigast, min tog 2 timmar.. kommer att byta till ISM sadel till våren även om jag inte har problem, konstruktionen verkar tilltalande för män..

Det där är något vi andra glömt nämna, jag för att det känns självklart. Man måste sitta rätt på cykeln!! En enkel bike fit kan de flesta cykelbutiker hjälpa till med, kostar några 100 och tar kanske 30 min.
 
Det där är något vi andra glömt nämna, jag för att det känns självklart. Man måste sitta rätt på cykeln!! En enkel bike fit kan de flesta cykelbutiker hjälpa till med, kostar några 100 och tar kanske 30 min.

Aha, så det finns alltså sittställningsundersökningar att göra, och detta kallas "bikefit". Känns som ett vettigt nästa steg om det fortsätter såhär.
Jag har ju faktiskt ingen "metod" kring hur jag ska sitta. Flyttar hit och dit lite planlöst.
Ska ringa runt imorrn och kolla om jag hittar ngt bra ställe i malmö/lund att göra detta på.

För jag har ju cyklat flera veckor nu, och problemet har bara ökat...

Igår beställde jag ett liggunderlag för 1800kr, och nu ska jag göra en "bikefit". Vissa av mina vänner kommer nog tro att jag blivit helt galen.
 
Hej!
Jag cyklar dagligen, dock inga 18km, året runt.
Min sadel är en Selle Royal Classic, bred, mjuk och komfortabel. Alltså ingen racersadel.

Det satt en ganska smal och hård sadel på cykeln när jag köpte den, handlaren sa att jag skulle vänja mej men det gjorde jag inte. Den var för obekväm helt enkelt.

Trots varningar från ett par Vätterncyklister jag känner om skavsår och allehanda besvär sitter jag skönt på min Selle Royal. Frågan är: Behöver Du en smal sadel? Kanske ska Du prova en mer "gammaldags" modell? Så jädra dyra är dom ju ändå inte?
 
Liknande trådar

Liknande trådar