Peltier-kylväska bra?

Bra men inte perfekta

Vi har en liten Peltierväska, funkar bra i bilen för att behålla kylan, men kyler ner ganska långsamt, packa kalla saker från början! Drar mycket ström, ca 4 A kontinuerligt, ingen termostat. Finns dock batterivakt så du inte drar ur bilbatteriet totalt, men att köra flera dygn på ett bilbatteri blir nog tufft. Vår (urgamla) modell har två lock, ett Peltier och ett (isolerande) kylboxlock så när vi slagit upp tältet har vi kört med kylklampar, både vanliga man kan byta på campingen men oxå t ex en djupfryst mjölkliter som följt med hemifrån. Idag finns det finessrikare modeller med inbyggd fläkt men det stämmer att det inte är bra att packa helt tätt.
Idag skulle jag överväga en absorptions-modell som man även kan köra på gas, förstår inte varför du inte tycker det verkar praktiskt när man tältar, vi pratar väl bilcamping? men dyrare o tyngre blir det.

WAECO och Dometic är stora på mobilkyla och har flera modeller, inklusive kompressordrivna.

Mikael

PS
20-25 grader under omgivningstemp räcker ganska bra för att förlänga livslängden på maten
DS
 
Re: Bra men inte perfekta

Mikael_B; sa:
förstår inte varför du inte tycker det verkar praktiskt när man tältar, vi pratar väl bilcamping? men dyrare o tyngre blir det.

Vi pratar kanske om olika storlek på bil? Eller menar du att såna där inte är större än en vanlig kylväska och går att köra på små engångsflaskor gasol?
 
Re: Re: Bra men inte perfekta

nermander; sa:
Mikael_B; sa:
förstår inte varför du inte tycker det verkar praktiskt när man tältar, vi pratar väl bilcamping? men dyrare o tyngre blir det.

Vi pratar kanske om olika storlek på bil? Eller menar du att såna där inte är större än en vanlig kylväska och går att köra på små engångsflaskor gasol?
Vi har en V70. Skämt åsido, det blir större och tyngre, har man en liten bil har du nog en poäng. De flesta går på P6 o såna gasolflaskor men jag har sett en modell som hade ngn mindre gasolflaska som satt bakpå, rätt lik en engångsflaska men jag hittar inget om den nu.
Mikael
 
Vår bil var tämligen full i somras (då hade vi takbox också) så jag vill inte gärna ha nåt som tar så mycket mer plats.

Och sen verkade ju priset på såna där vara lite väl i överkant, i alla fall för nåt som kanske kommer användas max 2-3 veckor om året.
 
Då är det nog bara kämpa på med kylklampar. Men en Peltier med riktigt reservlock funkar dock bra både i bilen och i tältet. I princip skulle du ju kunna ha ett extra bilbatteri så kan du få lite fler timmar kylning, med en strömregulator kanske över ett dygn?
Men det är ju oxå tungt o lite skrymmande.

Mikael
 
Mikael_B; sa:
Då är det nog bara kämpa på med kylklampar. Men en Peltier med riktigt reservlock funkar dock bra både i bilen och i tältet. I princip skulle du ju kunna ha ett extra bilbatteri så kan du få lite fler timmar kylning, med en strömregulator kanske över ett dygn?
Men det är ju oxå tungt o lite skrymmande.

Ett extra bilbatteri tar ju inte SÅ stor plats, men tungt är det ju... Har ju batteriet från min gamla bil (som motorn rasade på) står i garaget.

Så skulle man då kunna köra med kylklampar "till vardags" och slänga på peltierlocket den dag man inte kan byta in kylklamparna.
 
Jag har funderingar inför nästa semester att bygga en egen låda med bättre isolering. Som kylklampar använder vi frysta petflaskor, med innehåll i början sedan vanligt vatten. Det funkar ganska bra och har definitivt längre upptiningstid än kylklampar men jag tror det är isoleringen i boxen man ska skjuta in sig på. Vad gäller kylväska med peltierelement så är de inte så effektiva tycker jag (iallafall inte min).
 
Min känsla efter att haft en peltierlåda i båten, är att den drar rejält med ström när den är på. Då tar det ändå lång tid att sänka tempen, och eftersom den inte gärna klarar att frysa ned grejorna, blir inte effekten särskilt långvarig efter att man brutit strömmen.

Den är nog lite sämre isolerad, och locket är sämre än ett vanligt. Med alternativt lock blir den ju lika bra som en vanlig, men för att man ska kunna gå över till den varianten krävs ju nästan att man har nya kylklampar att tillgå i det läget. Det är ju det att dessa är frysta som gör att de håller nere temperturen under lång tid när de ska övergå i flytande form.

Jag kanske ska jobba lite på placering och isolering samt öka batterikapaciteten i båten. Möjligen blir lådan då ett alternativ. Att isolera så att man behåller låg temperatur under hyfsad tid, när startläget är t ex +6 är dock rätt svårt.
 
Har som sagt en dylik pjäs i båten som fungerar alldeles utmärkt. Det är dock mycket viktigt att man ser till att peltierelementets varma sida får tillräcklig kylning, dvs god luftcirkulation är ett måste.

Känner en som råkade helt täppa till den varma sidan med följd att elementet blev närmast glödhet med resultat att även den "kalla" sidan av elementet blev rejält varmt, kylskåpet blev en värmebox.

Leif...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg