Peltier-kylväska bra?

(Gränsfall att frågan inte hör hemma på Utsidan:)

När vi campar på semestern så har vi kylväska med och byter in kylklampar ungefär varannan dag på campingplatsen. Jag har funderat på om vi skulle köpa en sån här peltier-kylväska som man kan köra på 12 V från bilen, men undrar vad det finns för erfarenheter?

Ibland stannar man ju flera nätter på samma camping och då vill man ju inte köra slut batteriet i bilen genom att köra kylväskan utan att ha motorn igång (och köra tomgång på campingen är nog inte så populärt).

Hur fort kyler en sån där väska ner maten? Måste man köra den 5-6 timmar om dan eller räcker det med nån timme om dan? Jag är medveten om att det verierar mellan olika väskor, men det måste ju variera inom vissa gränser i alla fall.

Jag antar att man INTE bör packa väskan helt full om man ska köra den? Eftersom då kommer väl inte kylan att nån ner till grejerna som ligger i botten?

Vet inte hur bra de bärbara småväskorna är man har erfarenhet av en lite större modell (som vi har fast monterad i båten). Den fungerar alldeles utmärkt och håller kylan på önskad temperatur.

Men den gurglar också i sig en hel del ström (upptill 7.5A har jag för mig) och den går definitivt mer än ett par timmar om dagen. Med andra ord, de behöver troligtvis köras ganska mycket för att hålla temperaturen, har också ett svagt minne av att elementen är väldigt dåliga isolatorer när de är avslagna.

Leif...

Har också en låda till båten. Den drar dock så mycket ström att jag i princip inte använder den annat än när motorn går. Som kyllåda är den också sämre än en vanlig låda tycker jag, varför jag numer oftast nöjer mig med en vanlig med rejält med kyklampar och disciplinerad lockhantering.

De är inget vidare på att kyla ner, de håller kylan hyfsat. Brukar variera mellan 15 och 20 grader under omgivande temperatur.

Har ett litet minikylsskåp på 70w som jag vid tillfälle använt inomhus. Då går det i princip 24h om dygnet.

Det finns campingkylar som går på både 12v/220v/gas, såg ett sådant på K-rauta eller Silvan, kostade ca 2.5kkr.

fredl; sa:
Det finns campingkylar som går på både 12v/220v/gas, såg ett sådant på K-rauta eller Silvan, kostade ca 2.5kkr.

Jo men när man tältar är ett sånt inte nån höjdare:)

Men det verkar alltså som om det är bättre att köra med vanlig kylväska och kylklampar. Problemet är väl då när man hamnar på nån liten camping där man inte kan byta in kylklamparna (det var det vi gjorde nu på semestern och det var då vi började fundera på en peltier-väska).

Om den inte kyler mer än 20 grader under omgivningen så kommer den ju inte direkt att "lagra" nån kyla i väskan (vilket den ju skulle göra om den kylde mer).

fredl; sa:
De är inget vidare på att kyla ner, de håller kylan hyfsat. Brukar variera mellan 15 och 20 grader under omgivande temperatur.

Har ett litet minikylsskåp på 70w som jag vid tillfälle använt inomhus. Då går det i princip 24h om dygnet.

Borde det inte gå att serie-koppla ett batteri och en liten solcells-panel.Såna där kylväskor går väl inte kontinuerligt utan styrs väl av en termostat,det kanske räcker för att ge den extra kräm som behövs och ladda när det är avtängt

peter

ping; sa:
Borde det inte gå att serie-koppla ett batteri och en liten solcells-panel.Såna där kylväskor går väl inte kontinuerligt utan styrs väl av en termostat,det kanske räcker för att ge den extra kräm som behövs och ladda när det är avtängt

Styrs de av en termostat så borde ju en sån lösning kanske kunna funka. Den drar 5 A vid drift, men om den bara går 25% av tiden så räcker det ju med att solcellspanelen kan ge cirka 2 A till ett batteri (som funkar som "buffert"). Men 2 A från en solcellspanel innebär nog en rätt dyr panel... tyvärr.

Mezzner; sa:
Med sådan intermittens (troligen bara möjligt med timer) blir det nog inte särskilt kallt i lådan på sommaren.

Varför skulle det inte bli det? Driften skulle ju bara behöva ersätta värmeförlusterna och de kan väl inte vara så stora. Att ha fyra kylklampar och byta in två av dem varannan dag lär väl inte ge nån enorm kyleffekt heller?

Effekten blir liten från elementet och förlusterna är stora.

Kylklamparna du nämner är nog mycket riktigt otillräckliga.

soltimmar

nermander; sa:
ping; sa:

Styrs de av en termostat så borde ju en sån lösning kanske kunna funka. Den drar 5 A vid drift, men om den bara går 25% av tiden så räcker det ju med att solcellspanelen kan ge cirka 2 A till ett batteri (som funkar som "buffert"). Men 2 A från en solcellspanel innebär nog en rätt dyr panel... tyvärr.

Du ska ha batteriet som huvudsaklig strömkälla, solpanelen ersätter strömförbrukningen.Om det är sol 10 timmar om dagen så skulle det räcka med en panel som har en effekt på 2,4 w för att täcka 2 A.

peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg