Peking

Reser till Peking för jobbets räkning i slutet av veckan, ska stanna en arbetsvecka, och så två helgdagar kring de där vardagarna.

Undrar om det är nån här som har nåt friluftsbetonat tips på vad jag kan göra när jag är där (andra tips mottages också gärna).
 
Här kommer ett tips från mig iaf.

Jag åkte till kinesiska muren och gick ca 4 timmar längs den. Åkte kl 630 på morgonen, det var väldigt kul att se staden så tidigt på morgonen och kom hem ca 1730. Resan tog ca 3 timmar (enkel resa), men det var det värt. Vi kom ut ur staden och fick se landsbygden, och jag fick fika i solen. Den delen av muren som vi gick längs var nästan tom på folk, gick mellan Jinshanling och Simatai.

Jag åkte med ett vandrarhem i Nan Luo Gu Xiang, www.backpackingchina.com, man behövde inte bo hos de för att åka med. Det kostade 260RMB.
 
Reser till Peking för jobbets räkning i slutet av veckan, ska stanna en arbetsvecka, och så två helgdagar kring de där vardagarna.

Undrar om det är nån här som har nåt friluftsbetonat tips på vad jag kan göra när jag är där (andra tips mottages också gärna).

Vill du göra något rejält udda så ta med långfördsskridskor och ta en tur på lämplig tillfrusen kanal. Jag roade mig med att göra en israpport då jobbet också sände mig dit förra veckan, efter inloggning kan du läsa här:
http://www.skridsko.net/skridskonet/isobservationer/isobservationer-v.asp?ID=31516

Annars kan du ju roa dig med att köpa lagom äkta friluftskläder på "silk market", en 10del av säljarens utgångspris är ett bra riktvärde för bra pris. Windstopper fleece som det står peak på för under 100 SEK och skidjacka med löstagbar fleece där det står GTX på papperslappen men sannolikt är genomsläpplig som en svart sopsäck för 200 SEK.
Du avgör om det är värt sitt pris eller inte.

Själv turistade jag även i förbjudna staden (många röda hus med svängd tak blir det..).
Kineser tar gärna promendader, helst baklänges tidiga morgnar.
Det kändes säkert att ut och promenera även efter mörkrets inbrott - kinesiska lagar är hårda och risken för rån och överfall är lägre än i många andra länder jag besökt (men man ska aldrig säga aldrig...)

/Patrik
 
Långfärdsskridsko låter ju spännande. Nu blir nästa resa i April eller maj, så då hoppas jag mer på en härlig vår, och tyvärr inga skridskor.

Du har inte nåt mer vårbetonat tips?

Jag hann med de mest turistiga grejerna förra gången jag var där. Kan tipsa om klädmarknaden Sanlitun, mkt bättre om man vill köpa kläder än silk market. Men det är roligare att se saker än att handla.
 
Går det bussar till och från Jinshanling och Simatai eller är det taxi enbar som gäller? Har läst om den här delen av muren tidigare som tydligen ska vara den mest äventyrliga delen man får vandra på.
 
Hyr en cykel en halv- eller heldag och trampa runt i stan på. Kanske inte så friluftsbetonat att cykla runt i en storstad men det är ett trevligt sätt att uppleva staden på och det finns ganska bra med cykelvägar i Beijing. Cykel brukar finnas att hyra på hostels... här ex. -> http://www.leohostel.com/
 
Går det bussar till och från Jinshanling och Simatai eller är det taxi enbar som gäller? Har läst om den här delen av muren tidigare som tydligen ska vara den mest äventyrliga delen man får vandra på.

Jag åkte buss med ett vandrarhem. Det var inte särskilt äventyrligt, det är ju trots allt en stenlagd mur att gå på, men det var folktomt och vackert.

Man kunde cykla längs muren också, kommer dock inte ihåg med vilka det var.

Hyra cykel lät ju som en kul idé. Jag tyckte dock inte att jag såg så många cykelvägar, men det går ju alltid att testa. Har du nåt bra karttips? Jag köpte en pocketbok med en karta i, men hade väldigt svårt att orientera mig, det slutade mest med att jag chansade och sen tog tunnelbana eller taxi tillbaka till hotellet.
 
Hyra cykel lät ju som en kul idé. Jag tyckte dock inte att jag såg så många cykelvägar, men det går ju alltid att testa. Har du nåt bra karttips? Jag köpte en pocketbok med en karta i, men hade väldigt svårt att orientera mig, det slutade mest med att jag chansade och sen tog tunnelbana eller taxi tillbaka till hotellet.

Någon speciell cykelkarta över Beijing känner jag inte till, utan jag använde mig av en vanlig stadskarta. Den av typen stort ihopvikt kartblad som finns att köpa lite här och var i staden.
 
Vandringsturer i Beijing

Kolla in:

http://www.beijinghikers.com/

Jag vandrade två turer med dem för 1, 5 år sedan och blev lika nöjd båda gångerna. Kul om man vill idka lite friluftsliv och byta staden mot landsbygden. Trevliga och kunniga arrangörer och grupperna är oftast ganska små så det blir lite familjär stämning på turerna.

Kan verkligen rekommenderas!

God tur!

/Kajsa
 
Såg roligt ut att följa med dem. Men varför hittar jag inga priser på sidan? Inte ens under reservation nämner dem några priser. Är det så dyrt att de skulle skrämt av samtliga potensiella kunder óm de hade sagt vad det kostade? =)
 
Kom inte ihåg priset exakt men tror jag betalade mellan runt 200 kinesiska riksdaler, vilket är samma lika på ett ungefär i svenska kronor!

Till detta får man även lite mingel i slutet av varje tur: kinesiskt öl, te, nötter och kakor!

/Kajsa