Pedalställ med bra ergonomi

Jo helt idiotiskt därför det stora lyftet vid byte av ställ. Så möjligen är det lite orättvist mot SmartTrack men det är fortfarande ett pluttigt och plottrigt ställ som sitter på sidan med dålig ergonomi. Sen tycker jag kvaliteten inte är så hög - det börjar lossna fjäderdetaljer, basplattan har spruckit mm.

Kan Hans Friedel ge skäl/bakgrund till valet nu när jag rackat ner så mycket på SmartTrack?

Senast ändrad:
Jo helt idiotiskt därför det stora lyftet vid byte av ställ. Så möjligen är det lite orättvist mot SmartTrack men det är fortfarande ett pluttigt och plottrigt ställ som sitter på sidan med dålig ergonomi. Sen tycker jag kvaliteten inte är så hög - det börjar lossna fjäderdetaljer, basplattan har spruckit mm.

Kan Hans Friedel ge skäl/bakgrund till valet nu när jag rackat ner så mycket på SmartTrack?

Själv tycker jag faktiskt att SmartTracks pedaler överlag är bra. Jag håller med om som någon säger att potatisformen kan kännas obekväm, men med ett par neopreneskor funkar det bra för mig. Jag påpekar det i min Point65XP-recension också. Den största fördelen med SmartTrack tycker jag är den superenkla justeringen som kan göras när man sitter i båten. Det är värt mycket. I princip alla båtar som jag har provat med SmartTrack-styrning har haft "för korta" roderlinor vilket inneburit att tåpedalerna varit för lättåtkomliga och man viftar med rodret när man trycker med fötterna. Det som funkar bäst för mig är att ha linorna justerade så jag kan trycka med främre delen av foten på det fasta stödet och sedan behöva sträcka vristen och tårna ganska mycket för att styra. För små roderutslag funkar det jättebra. För stora roderutslag är det inte lika bekvämt, men det gör man ju sällan. Jag tycker nog att man kan säga att SmartTrack-pedalerna i sig är hyfsat ergonomiska. Däremot finns det bra och mindre bra placeringar. Bilden som visas i den här tråden (från en Albacore?) ser ju rent vansinnigt ut. Jag har provat en Albacore och man sitter som en groda och det drar i varenda sena i fötter och ben, pga av pedalplaceringen. Den bästa placering av SmartTrack-pedaler som jag provat är in en Reval Kayaks Cruiser, där de sitter rakt och lite mera mot mitten. I min Point65XP sitter jag också mycket bekvämt.

Till sist så kan jag säga att en viss återförsäljare i Sverige som själv är en "Lettmann-pedal-dyrkare" faktiskt beställer Trapper-kajakerna med förmonterade Lettmann-pedaler. Tydligen så är Trapper-folket mycket medgörliga när det gäller egna kundönskemål. Sådant tycker vi om.

/Jonas Sääv

Den lätta justeringen är SmartTrack-ställets styrka men även det nya stället har självjusterande roderlinor och stället är låst med en låsmekanism som regleras med en spak som är nästan lika lätt att komma åt som på ST.

Hej igen nu har jag fått ordning på bilden som togs när pedalstället var nyinsatt.

Efter det har styrpedalerna rätats upp och stödytorna har täckts med 2 mm självhäftande cellplast för ökad komfort. Roderlinorna är förstås också på plats. Klämmer fast två liggunderlagsbitar under stället som skydd för hälarna. Allt funkar precis som tänkt.

Ha en skön paddelhöst.
Gösta W

Bilagor

• DSC_0412_1.jpg
    DSC_0412_1.jpg
    125.1 KB · Visningar: 412
Hej igen nu har jag fått ordning på bilden som togs när pedalstället var nyinsatt.

Efter det har styrpedalerna rätats upp och stödytorna har täckts med 2 mm självhäftande cellplast för ökad komfort. Roderlinorna är förstås också på plats. Klämmer fast två liggunderlagsbitar under stället som skydd för hälarna. Allt funkar precis som tänkt.

Ha en skön paddelhöst.
Gösta W

Snyggt jobb!

Limma fast en skumbit på avslutningen av skenan så du inte hyvlar sönder hälen om du har bråttom att sparka dig ur någon gång.

Tack för påpekandet om den vassa änden på skenan - det fanns med tidigt som något att åtgärda men sen glömdes det bort.

Några kommentarer om Lettmann- och VKV-ställen:
* av de priser jag sett så ser det ut som Lettmann kostar cirka hälften mot VKV
* VKV-stället är bekvämt men det är också stort/högt och möjligen tyngre då det är tillverkat i aluminium
* Lettmann-stället är också bekvämt, mindre och lättare då det i huvudsak är gjort i formgjuten glasfiberarmerad plast
* tillförlitligheten är nog jämförbar för båda ställen

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg